Raptor. Slovo, kterým Ford označoval ty nejostřejší pick-upy. Až donedávna bylo toto slovo vyhrazeno výhradně pro modely F-150, které se oficiálně v Evropě neprodávaly, ale letos přišel Raptor i sem. Automobilka začala prodávat pick-up Ford Ranger Raptor a my jsme si ho vzali do redakčního testu.
Na pohled Raptor
Ford v případě Rangeru Raptor dbal na to, aby auto fungovalo, ale i vypadalo skvěle. Zvenku tak dostalo typické designové prvky, které má i prapůvodní F-150 Raptor. Maska chladiče je černá s velkým nápisem FORD namísto typického modrého oválu.
Zajímavější jsou další úpravy designu, které zahrnují výrazně rozšířené blatníky a na nich plastové lemy. Ranger Raptor má totiž opravdu široký postoj, dostal zcela nové nápravy (rozchod je širší o 150 mm!), ale i upravené zavěšení včetně nových tlumičů (světlá výška je vyšší o 51 mm). V podbězích pak najdeme nová kola s terénními pneumatikami BF Goodrich s rozměrem 285/70 R17.
Zmínit je třeba i robustní nášlapy, které jsou nalakovány protiskluzovou barvou a nechybí na nich logo Raptor. Tohle auto je sice menší než F-150, ale i tak je vysoké a široké a na silnici vzbuzuje respekt.
To interiér se změnil jen decentně, ale přesto na první pohled poznáte, že nesedíte v obyčejném Rangeru. Sedadla dostala specifické čalounění a na vrchu volantu je červený proužek, abyste věděli, kam je zrovna volant natočený. To se zejména při rychlejší jízdě v terénu bude hodit.
Nejen design, ale i přepracovaná technika
Asi už tušíte, že v případě Fordu Ranger Raptor to není jen těch několika plastech a grafice na autě, ale o tom, že na autě výrobce opravdu zapracoval. Nejde navíc jen o auto tak, aby „působilo“ na pohled, ale tak, abyste se s ním nemuseli bát vyjet ze silnice anebo rovnou do terénu. Vždyť i kryt pod motorem a převodovkou, který je vidět na fotkách zepředu, je z masivního plechu, není to žádný plast proti kamínkům…
Největší změny oproti obyčejnému Raptoru jsou ale na podvozku. O rozšířeném rozchodu kol jsme mluvili, díky tomu jsou tu nová přední hliníková ramena. Zadní tuhá náprava byla výrazně rozšířena a místo listových per dostala vinuté pružiny a Wattův přímovod, tak aby byly pohyby nápravy přímočaré. Pokud se podíváte pod auto, všimnete si i modrých tlumičů Fox. A to je záruka toho, že auto bude fungovat opravdu dobře, vždyť jde o amerického specialistu na off-roadové podvozky. Tlumiče mají progresivní charakter, takže se jejich účinek v závislosti na stlačení mění.
Takhle, že jezdí pick-up?
Už „běžný“ Ford Ranger jezdí velmi dobře a je vcelku pohodlný i na silnici, tedy v disciplíně, kterou některé ostatní pick-upy příliš nezvládají. Raptor je na tom ale ještě mnohem lépe. Od zádě necítíte téměř žádné, pro pick-upy typické poskakování. To přijde jen na některých krátkých příčných nerovnostech. Na silnici se auto jen tak příjemně pohupuje a kolébá, chvílemi bych snad i věřil tomu, že má vzduchový podvozek. Chová se jako velká SUV.
V některých situacích se ale dokonce chová lépe, mluvím zejména o rozbité silnici. Tu sice vidíte, ale pod zadkem necítíte. Tlumiče ji dokonale vyrovnají. Mimochodem stejně to funguje i s velkými příčnými prahy, které lze přejet bez brzdění. Tlumiče retardér naprosto jemně poberou a posádka se jen tak zlehka zhoupne. Skvělá práce!
A pak vyjedete mimo silnici, kde se podvozek chová ještě lépe. S Raptorem jsme zajeli do terénu, kam jezdíme prakticky se všemi testovanými off-roady, ať už jde o Mercedes-Benz třídy G nebo Toyotu Hilux a další pick-upy, takže to tam poměrně dobře známe. Jenže v Raptoru se tam cesty nějak srovnaly… Stejně jako retardéry ve městě, i nerovnosti v terénu vlastně „mizí“. Navíc čím rychleji jedete, tím klidnější jízda je. Mínus si ale auto zaslouží za nemožnost úplné deaktivace stabilizačního systému, takže si zábavných bahnitých driftů příliš neužijete…
Co si ale užijete, bude prostupnost terénem. Samozřejmostí je elektronicky přiřaditelný pohon všech kol s tím, že standardně jsou poháněna kola zadní nápravy. Nechybí ani redukční převodovka a uzávěrka zadního diferenciálu, které jsou v základní výbavě verze Raptor. Navíc je tu systém Terrain Management System, který umožňuje přepínání mezi 6 různými jízdními režimy.
Pod kapotou je čtyřválec. Vadí to?
Když se řekne Raptor, znamená to sílu, rychlost a výkon. To ale až tak úplně u Rangeru neplatí. Pod kapotu totiž dostal vznětový čtyřválec 2.0 EcoBlue Bi-Turbo. Jeho dva litry objemu a dvě turbodmychadla znamenají výkon 157 kW/213 koní a točivý moment vrcholí 500 Nm. Ale je to špatně?
Je potřeba zahodit předsudky a přestat smutnit z prapůvodního benzinového motoru V8 nebo z aktuálního přeplňovaného vidlicového šestiválce, který byl montován pod kapotu amerických modelů F-150 Raptor. Čtyřválec je docela slušně odhlučněný a s autem i vcelku solidně hýbe. Jeho projev je ale plochý, bez výraznějšího vzrušení, což je pro označení Raptor škoda. Charakterově by se sice k autu více hodil 3,2litrový pětiválec, ale vlastně ani tento čtyřválec není špatný. Přijde mi to ale jako trochu kompromisní řešení. A vadí mi zvuk, který motor produkuje, respektive spíš ten falešný z reproduktorů.
Závěr a cena
Ford Ranger Raptor je jednoznačně nejlepším pick-upem, kterým jsem jezdil, a to hlavně díky podvozku. Ten totiž funguje naprosto skvěle nejen na silnici, ale zejména mimo ni. Nástrahy města, ale ani rozbité silnice nevyvedou auto z míry. A že obouvá terénní pneumatiky? Ani to není problém, protože jsou tiché, nehučí, jen je potřeba jezdit velmi opatrně na mokru, kde skoro vůbec nedrží.
Subjektivně nejslabším článkem je motor, který mi jako řidiči nedopřává prakticky žádnou radost. Má falešný zvuk z reproduktorů, má plochou křivku, ale (zejména na poměry pick-upů) není slabý. Nakonec je to vlastně stejně taková malá piha na kráse, kvůli které bych nedal 100% hodnocení, ale není to důvod, proč bych o tomhle autě neměl přemýšlet. Nakonec jeho spotřeba, která se dá udržet i kolem 9litrové hranice, je velmi dobrá.
A cena? Oproti všem ostatním verzím je poměrně vyšší. Základní Ford Ranger s jednoduchou kabinou a nejslabším motorem vyjde na 792 tisíc korun bez daně (958 tisíc korun s daní), nejdražší Ranger Wildtrack s 3,2litrovým pětiválcem stojí 1 117 880 Kč bez DPH (1 352 635 Kč s DPH). Ceník Raptoru je samostatný a dočtete se o základní ceně 1 255 780 Kč bez DPH (1 519 494 Kč s DPH), ale v rámci příplatkové výbavy už si nemáte moc za co připlatit. Jde jen o designové drobnosti jako je polep boku, metalíza, nezávislé topení anebo prodloužené záruky a podobně.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 4×4
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1996 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,157 kW/213 koní v 3750 ot./min
Točivý moment:,500 Nm v 1750 – 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.5 s
Maximální rychlost:,170 km/h
Převodovka:,desetistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.8 (WLTP)
Emise CO2:,281 g/km (WLTP)
Objem nádrže:,80 litrů
Délka:,5374 mm
Šířka:,2028 mm
Výška:,1873 mm
Rozvor:,3220 mm
Pohotovostní hmotnost:,2510 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]