test-2019-isuzu-d-max- (42)

Nabídka pick-upů je dnes opravdu velká a rozhodně je z čeho vybírat. My jsme si do testu vzali jedno auto, které po našich silnicích zase až tolik nejezdí: Isuzu D-MAX.

Drsný design

Na pracovních (ale i stylových) pick-upech vlastně nemá moc cenu vymýšlet nějaké designové kudrlinky, důležité je, aby zvládaly to, k čemu vznikly. K tomu potřebují hlavně robustní techniku, velké rozměry a vlastně jednoduché tvary. Isuzu D-MAX přesně takové je. Na délku měří 5,3 metru, široké je bezmála 1,9 metru a vysoké 1,8 metru. Také světlá výška činí velmi zajímavých 235 mm.

Testovaný model byl konfigurován v karoserii Double Cab s dvěma pár dveří a s pěti plnohodnotnými sedadly. Zároveň šlo o nejvyšší výbavu Premium, takže karoserie dostala několik designových chromových prvků. Jde například o masku chladiče, kryty vnějších zpětných zrcátek, kliky či části zadního nárazníku.

Interiéru dominuje kruh, který je na středovém panelu a sdružuje v sobě ovladače automatické klimatizace. Designově se mi to nelíbí, ale je to účelné. Na vrchu palubní desky je 7″ dotekový displej multimédií, který zobrazuje také obraz z couvací kamery. Trochu působí, jako by sem nepatřil a ani ovládání maličkými dotekovými ploškami na displeji není ideální. Naopak velká tlačítka po jeho bocích jsou skvělá, protože i v pracovních rukavicích – ostatně jako klimatizaci – se vždy trefíte na to správné.

test-2019-isuzu-d-max- (4)

Odveze hodně

Od pick-upu chtějí zákazníci to, aby dokázal převážet náklad. Stejně jako u všech jiných značek nabízí i Isuzu velký nákladový prostor. Jeho délka je 1552 milimetrů a šířka 1530 mm (mezi podběhy 1120 mm). Užitečná hmotnost je 972 kg, navíc můžete táhnout přívěsný vozík až do hmotnosti tří tun. Maximální přípustná celková hmotnost vozidla je 3000 kg, soupravy pak 6000 kg.

Standardně je nákladový prostor ničím nekrytý, ale Isuzu vám v rámci příslušenství nabízí několik možností, jak to řešit. Od obyčejných rolet, přes pevné kryty až po hardtop, který jsme měli na autě my. Šlo dokonce o verzi s vyklápěcími bočními okny na dálku (tlačítkem na dálkovém ovladači) a byl uvnitř kompletně čalouněný kobercem – od podlahy, přes boční stěny až po strop. Na žádný mokrý nebo špinavý náklad testované auto nebylo. Jak si ale svůj nákladový prostor pořešíte vy, bude opravdu jen na vás.

Rozvážně

Isuzu bylo nuceno z důvodu přísných emisních limitů zmenšit motor. Pod přední kapotou se tak nyní nachází 1,9litrový turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec. Jeho výkon je 120 kW/163 koní a točivý moment 360 Nm. Motor spolupracoval s automatickou šestistupňovou převodovkou a s přiřaditelným pohonem všech kol, kdy jsou standardně poháněna zadní kola.

Test Toyota Hilux Double Cab 2,4 D‑4D 110 kW (2018)

Na žádné závodění tahle kombinace rozhodně není. I prázdné auto váží přes dvě tuny a naladěno je spíše do tahu, takže dominuje točivý moment, jehož maximum je k dispozici mezi 2000 až 2600 otáček za minut. A tam se i nejčastěji drží automatická převodovka. Ta je mimochodem hodně pomalá a přeřazení ji docela trvá, což ale k celkovému naladění auta sedí. Rychle projíždět zatáčky s ním nebudete. A vlastně ani jezdit rychle na dálnici, i když maximální rychlost je až 180 km/h.

Čtyřkolka, redukce, ale chyběla uzávěrka

Naopak se nebudete muset bát vyjet ze silnice. Do terénu je Isuzu D-MAX vybaveno nejen vyšší světlou výškou, ale také přiřaditelným pohonem všech kol (standardně jsou poháněna zadní kola, přiřazují se přední kola) s možností volby redukovaného převodu (2,482). Vše samozřejmě probíhá elektronicky prostřednictvím otočného ovladače. Škoda, že v nabídce není ještě uzávěrka zadního diferenciálu, která by v některých situacích hodně pomohla. Takto je potřeba se spolehnout výhradně na svůj um, případně na elektroniku.

Průchodnost terénem je samozřejmě ztížena rozměry auta i jeho převisy nad nápravami. Přední nájezdový úhel činí 30°, zadní je 23° a přejezdový udává Isuzu v hodnotě 22°. Potěší 700mm brodivost.

Mimo silnici se auto chová lépe než na ní, kde je s nenaloženým nákladem poměrně uskákané od zadní nápravy s listovými pery. Nemusíte ale řešit (ne)kvalitu českých silnic, protože robustní rámová konstrukce a vysoké pneumatiky vše odfiltrují. Zapomenout můžete i na retardéry, které pro vás rázem přestanou existovat! Podobně je to právě i mimo silnici, kde naplno poznáte výhody tlumičů s vysokým zdvihem. Ty totiž velmi pěkně pracují a cestu rovnají. Mimochodem Isuzu v rámci příslušenství nabízí i dvoukruhové vzduchové odpružení Goldschmitt s plynovými tlumiči Bilstein.

Závěr

Na silnici je Isuzu D-MAX oproti některým jiným konkurentům o něco méně pohodlné a více uskákané. I tak ale potěší tím, že se s dírami v silnici a podobnými pastmi na mamuty vypořádá zcela jistě a zahanbí i ta nejlepší SUV. Ta ho naopak zahanbí v první zatáčce. 

Ztrácí také některými prvky výbavy, protože mu chybí například lepší světlomety (má jen halogenové žárovky), ale i světelný senzor anebo tzv. trojblik při změně pruhu. A při jízdě pořád a velmi výrazně uslyšíte motor, ten by si zasloužil rozhodně o něco lepší odhlučnění.

Jsou to drobnosti, které u pracovního pick-upu nakonec vlastně nevadí, jen nesmíte očekávat to, co vám nabídnou SUV a nekupovat si tenhle pick-up místo nich… Podobné vlastnosti jako SUV přesto pick-upy nabídnout umějí. Je jich ale málo a stojí o třetinu a víc než testované Isuzu.

A cena? Nejlevnější verze v ceníku začíná na 618 tisících korunách bez daně (748 tisíc s daní). Ta testovaná je o necelých 200 tisíc bez daně (240 tisíc s daní) dražší a stojí těsně pod jeden milion korun.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Isuzu
Typ: D-MAX Double Cab Premium 4WD (2019)
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1898 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 120 kW/163 koní při 3600 ot./min
Točivý moment: 360 Nm při 2000 – 2600 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: neudává se
Maximální rychlost: 180 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.3 / 6.9 / 7.8
Emise CO2: 205 g/km
Objem nádrže: 76 litrů
Délka: 5295 mm
Šířka: 1860 mm
Výška: 1795 mm
Rozvor: 3095 mm
Pohotovostní hmotnost: 2028 kg