Je to vůbec ještě ST? Ford tvrdí, že o tom není třeba pochybovat. Kdekdo láteří, jak se z atraktivního kupé 90. let stal mazlíček crossoverů chtěných mas. Jenže Puma je pořád jen jméno, navíc její podoba a filozofie je prostě odrazem nějakého posunu ve společnosti. Teď ale přišel čas ukonejšit všechny hlučné kritiky. Je tu Puma ST. Jenže s tříválcem? No fakt, a představte si, že on si troufá dokonce prskat!
Neuvěříte…
…dokud se do ní neposadíte, ale následujících pár vět by vám mohlo dát poměrně jasnou představu o tom, jak dovádění v tříválcovém crossoveru s červenou plaketkou ST v pravém dolním rohu pátých dveří vypadá. Puma ST má mechanickou ruční brzdu, Puma ST má 200 koní (147 kW) a 320 Nm, Puma ST je na stovce za 6,7 sekundy.
Nestačí? Tak dál: Puma ST může mít za 35 tisíc samosvorný diferenciál (a launch control), Puma ST má sedačky od stuttgartských kouzelníků z firmy Recaro, Puma ST na povel prská, prdí, tluče a střílí do výfuku, tak až se dvojitá koncovka v difuzoru klepe jak virgule nad pramenem. Kolemjdoucí si přitom budou lámat hlavu, jak z wartburgovsky pištivého tříválce o objemu 1,5 litru můžou ve výsledku vycházet takhle ladné tóny.
Jak adrenalinová injekce
Fordu se podařilo udělat auto, s nímž je strašně zábavné jezdit, byť si to zprvu nechcete vůbec přiznat. Řízení je tuhé, ostré, sportovní sedačky mají tvrdé boky a polštářově měkké výplně. Řadička šestistupňového manuálu je brilantní: mimořádně přesná, s krátkými drahami, vytříbenými dorazy. Motor by vás v nízkých otáčkách unudil, z mdlé letargie do absolutní mánie stačí pořádný kick-down. Je to jak adrenalinová injekce.
Na nerovnostech bude Puma ST odskakovat, je hodně rigidní, zvlášť zadek. Šikulové z Ford Performance nezastírají, že torzní tuhost je o 40 procent vyšší než u Fiesty ST, s níž ostrá Puma jinak sdílí techniku. Auto proto nemusí být zrovna ideálem na cestovní venčení, ale v šikanách se odvděčí krásnou přilnavostí a precizním vybíráním zatáček, ze kterých točíte krásný oblouk díky příplatkovému samosvoru. A v autě cítíte všechno, tak to má být.
Puma ST dostala spoustu vylepšení – třeba nové tlumiče a brzdy. Ty jsou přebujele ostré, chce si na ně zvyknout, ale při ostřejším svezení je oceníte. Pokud si na voliči jízdních režimů přepnete do módu Sport (či Track), Puma ještě zhrubne. A když budete turbem přeplňovaný tříválec vytáčet k 6000 otáčkám, v průletech zatáčkami snadno zapomenete, že řídíte malý, ale pořád baculatý crossover. Byť s váhou jen 1,4 tuny.
Vlk beránkem?
Puma ST chce být ale pro všechny, takže za normálních podmínek dokáže odpojit válec a šetřit palivo jízdou jen na dva hrnky. Takže pak jezdíte klidně tak za 6,5 litru, ale pořád je tu skrytý potenciál ždímat z auta, co to dá. Nově se dá korzovat i na Eco režim, to je pak vmžiku z vlka lenivý beránek.
Neznamená to, že by ST nepřiznávalo barvu. Devatenáctipalcová kola s červeně lakovanými brzdovými třmeny, sportovní nárazník s difuzorem, gigantický spojler, plaketky ST, uvnitř hliníkové pedály, částečně perforovaný volant – nic takového mild-hybridní Pumě do konfigurace neušijete, leč i litrové Ecoboosty můžete zkrášlit výbavami, které si na ST (a verzi X) hrají.
Varianta ST je ale jen jedna. V základu stojí 737 tisíc, ve výbavě X ještě o 73 tisíc víc. Když si připočtete nutný (sic!) samosvor, tak se dostanete na skoro 850 tisíc. Ale odkdy má zábava cenovku, že?
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Puma ST X
Motory:,řadový tříválec
Objem válců:,1497 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon spal. motoru:,147 kW/200 koní při 6000 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,320 Nm při 2500 až 3500 ot./min
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba:,6.8 l/100 km
Provozní hmotnost:, 1358 kg
Emise CO2:,155 g/km
Délka:,4226 mm
Šířka:,1805 mm
Výška:,1533 mm
Rozvor:,2588 mm
Objem zavazadlového prostoru:,456 / 1216 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]