Dacia Duster je velmi oblíbeným modelem, který před časem dostal další z řady modernizací. Bylo to zejména kvůli změně loga automobilky. My jsme otestovali nejvýkonnější verzi TCe 150 ve spojení s dvouspojkovou převodovkou EDC.
Nejen nové logo
Dacia se před časem rozhodla změnit svoje logo, udělat jej modernější. Začala na propagačních materiálech, pokračovala přes showroomy, až se dostalo také na auta. Ta už pár týdnů k zákazníkům s novými logy chodí. Svůj původní „erb“ vyměnila rumunská automobilka za stylizovaná písmena „DC“, která najdeme na masce chladiče a na středových krytkách kol. V interiéru a na zádi se naopak hrdě vyjímá nápis „DACIA“.
Zvenku je vše ostatní takřka stejné jako předtím, více změn je uvnitř. Kabina dostala upravenou palubní desku s novými širšími, ale delšími a horizontálně umístěnými výdechy klimatizace a topení. Ty nahradily původní kulaté (a na pohled už tak trochu retro) výdechy. Jinak se tu ale nic dalšího nezměnilo. Dotekový displej je původní, stejně jako kaplička přístrojů i veškerých ovladačů.
Nejsilnější benzin s automatem nebo čtyřkolkou
Dacia Duster v rámci této nejnovější modernizace naštěstí příliš neupravila nabídku motorizací, takže se stále prodává s čistě benzinovým motorem, s kombinací benzinu a LPG, ale i s naftovým motorem. Navíc stále nabízí pohon všech čtyř kol, který je k dispozici k naftové verzi Blue dCi 115 anebo k nejvýkonnějšímu benzinovému provedení TCe 150. Vybrat si můžete i automatickou, respektive dvouspojkovou převodovku. Ta je v nabídce také výhradně pro nejvýkonnější benzinovou motorizaci, ale bohužel je nelze spojit s pohonem všech kol. Buď budete mít čtyřkolku nebo automat, obojí dohromady nejde.
Testovali jsme verzi TCe 150 s pohonem předních kol a šestistupňovou automatickou převodovkou EDC. Její cena v prostřední výbavě Journey startuje na 562 tisících korun, v nejvyšší výbavě Extreme (pro tu dokonce benzinová čtyřkolka s manuálem ani dostupná není) dokonce na 588 600 Kč. V obou případech už ovšem dostanete opravdu velmi dobře vybavené auto, kterému objektivně nechybí nic důležitého, ve výbavě Extreme vás naopak bude dokonce i rozmazlovat například bezklíčovým přístupem a startováním nebo 360° kamerovým systémem a dalšími podobnými prvky.
Motorizace TCe 150 je 1,3litrový benzinový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. Její výkon je 110 kW/150 koní a točivý moment vrcholí 250 Nm. Z 0 na 100 km/h se rozjede za 9,7 sekundy a maximální rychlost je 180 km/h (ta je elektronicky omezená, ještě nedávno jel Duster s tímto motorem dvě stě). Dynamika není vůbec špatná a testovaný Duster na silnici překvapuje spoustu ostatních řidičů, kteří od něj takovou dynamiku rozhodně nečekají.
Díky převodovce EDC se nemusíte starat o řazení. Pokud byste přesto chtěli, můžete to provést pohyby voliče převodovky, přičemž překvapí, že schéma změny rychlostních stupňů je tu „správně“ – dopředu podřazujete, dozadu řadíte vyšší rychlosti. Tak to nemají ani některá sportovní auta… Páčky na volantu byste tu nicméně hledali marně, nejsou tu. Samotná převodovka je spíše rozvážná, rozhodně nepředvádí tak rychlé řazení jako EDC u Renaultů nebo například DSG u koncernu Volkswagen, změna rychlostí je o poznání pomalejší. Stejně tak při rozjezdu si dává automat na čas, speciálně pokud je aktivovaný systém Start-Stop a auto musí nejprve nastartovat motor.
Uvnitř je Duster docela slušně odhlučněn, ačkoliv spousta (dražších) konkurentů je na tom o poznání lépe. Pokud jedete klidně, drží převodovka motor v nižších otáčkách, takže je motor tichý. Do kabiny se tu a tam dostanou i nějaké rány od podvozku, ale jde jen o zvuk, na komfortu to posádka pozná jen velmi málo. Podvozek u testované verze doplňují se 17″ kola, přesto by se dal označit za pohodlný. Navíc je Dusteru úplně jedno, jestli jede po kvalitní nebo nekvalitní silnici anebo po polní cestě. Ve všech případech si s tím podvozek poradí – co do komfortu – velmi dobře.
Předokolky mají jednoduchou zadní nápravu, která dokáže v rychleji projížděných zatáčkách na nekvalitní silnici občas nemile překvapit. Zadní část auta dokáže na nerovnosti v zatáčce znervóznět a rozvlnit se, ale do práce se pak rychle dává stabilizační systém, jehož kontrolka se v kapličce přístrojů rychle rozbliká, a auto bleskově zklidní.
Spotřeba motoru se dá při svižnější jízdě, kdy budete využívat potenciál motoru, držet mezi 7 – 8 l/100 km, ale pokud se budete snažit a budete jezdit defenzivně a dodržovat dopravní předpisy, dostat se můžete i k 6 l/100 km (Dacia udává v kombinovaném režimu 6,2 l/100 km). Objem nádrže je 50 litrů, což vystačí na velmi slušný akční rádius.
Komfort na palubě
Všechny Dustery bez výjimky jsou vybaveny LED předními světlomety. LEDky jsou nejen pro denní svícení, ale také pro potkávací světlomety i ukazatele směru. Jediné halogenové žárovky jsou pro dálkové světlomety a mlhovky. Potěší, že pokud s tímto autem pojedete ve tmě, budete příjemně překvapení, protože světelný výkon je velmi dobrý. A to jak na potkávací, tak i na dálkové světlomety.
Trochu horší to bude ale v kabině. Ačkoliv je auto vybaveno automatickou klimatizací, tak jsme přesto museli poměrně často teplotu upravovat. Přestože se venku teplota příliš neměnila, jednou bylo s nastavenými 22°C v automatickém režimu posádce horko, jindy naopak zima. A měnilo se to i přímo během jízdy. Pokud by posádce na předních sedadlech byla přesto zima, může využít vyhřívané sedačky. Ty mohou být buď zapnuté a vypnuté, intenzitu nastavovat nelze.
Pro čtveřici cestujících je Dacia Duster dostatečně velké auto. Přední sedadla i zadní sedadla nabízejí pro průměrně vzrostlé Evropany dostatek místa. Vcelku dost nákladu se vejde i do kufru, jehož základní objem je 445 dm³ (478 litrů). Opěradla zadních sedadel se dají sklopit, vznikne tu sice malý schod, ale objem se zvýší až na 1478 dm³ (litry výrobce neudává).
Závěr
Dacia Duster druhé generace se s námi už zanedlouho rozloučí a nahradí jej v příštím roce třetí generace. O té toho zatím mnoho nevíme, dokonce ani to, zda nepřijde o pohon všech čtyř kol, o čemž se v současnosti hodně diskutuje. Současný Duster ale není vůbec špatným autem. Potěší zejména komfortem jízdy i na nezpevněných površích. Tady by na suchu neměla mít problém ani testovaná předokolka, protože má světlou výšku bezmála 22 cm. Zastavit by vás tak nakonec mohlo jen bahno či mokrá tráva.
V nejvyšší výbavě a s příplatkem 15 700 Kč za barvu šedá Urban sice testovaný kus atakuje hranici 600 tisíc korun s daní, ale jde o auto, které dobře jezdí, slušně vypadá a má opravdu bohatou výbavu.
Technické údaje:
Auto: | Dacia Duster TCe 150 EDC (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1332 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 110 kW/150 koní při 5250 -6000 ot./min |
Točivý moment: | 250 Nm při 1700 – 3250 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,7 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | šestistupňová dvouspojková (EDC) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 6,2 l/100 km |
Emise CO2: | 141 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4341 mm |
Šířka: | 1804 mm |
Výška: | 1682 mm (1693 mm se střešními ližinami) |
Rozvor: | 2673 mm |
Provozní hmotnost: | 1338 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 445 / 1478 dm³ |
TCe 150 (2023)ze začátku článku přeplňovaný 4-valec , v technických informacích řadový 3-valec , tak co platí ?
Jasně, že čtyřválec. V tabulce úřadoval šotek,díky za upozornění. Opravíme si to.
…dCi 115 okamžitě do Joggera!!!
V příští generaci Dusteru už také nebude, nahradí ho hybrid.
Mm pro vás tajnou informaci, když už to výrobce neudává. 1dm3 se rovná 1litr.
Moc děkujeme za tajnou informaci, pane Libore, ale v případě měření objemu kufru to není pravda. Metody, kdy se měří v dm3 a v litrech se liší, takže jak si můžete všimnout, vycházejí jiné hodnoty. Litrů je vždy více než dm3, protože do litrů (sáčky s vodou) v kufru se dají započítat i některé prohlubně, kam se dm3 (krabičky) nedostanou.
Jenže Dacia to udává v dm, tedy v krychličkách vložených do kufru. Celkový objem je trochu vyšší, tedy v litrech jakoby „nalité “ vody. V kufru ať chceme nebo nechceme, po naložení těch dm. krychliček totiž zbývá ještě volné“ nekryté krychličkami“ místo, třeba zadní sedalo není v kolmici, ale je zešikmené…Záleží na metodice měření. Např. Škoda to udává v litrech a počítá do toho i místo pod předními sedadly, místo na paraple ve dveřích a pod.