test-2022-dacia_duster-TCe_150_EDC- (2)

Test Dacia Duster Prestige Tce 150 EDC 4×2 (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 27. 2. 2022 0

Dacia Duster přišla s modernizací nejen s decentně přepracovaným designem, ale hlavně s možností automatické převodovky. A tuhle verzi jsme vyzkoušeli v rámci klasického testu.

Změny byly decentní

Modernizace byla decentní, karoserie je bez výraznějších změn a vsadila prakticky jen na drobné retuše. Dacia připravila nové přední světlomety s technologií LED, sloužící pro denní svícení, potkávací světlomety a ukazatel směru. Pro dálkové světlomety i mlhové světlomety slouží stále halogenové žárovky. Novou grafiku s LED pro potkávací světlomety mají také zadní světlomety, pro vše ostatní slouží klasické žárovky.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz V 300 d AWD Exclusive (2022)

Při bližším pohledu lze odhalit nový vzhled litých kol (v nabídce jsou 16″ a 17″). Nejde ovšem jen o designovou změnu, nýbrž o snižování emisí, protože kola byla vyvíjena v aerodynamickém tunelu.

test-2022-dacia_duster-TCe_150_EDC-pruh

Víc změn je v kabině, přesto také nejsou nijak výrazné. Dacia upravila loketní opěrku, kterou přesunula na středový tunel a přidala do ní odkládací přihrádku. Do ní pak zezadu pro cestující na zadních sedadlech ještě přidala dva konektory na USB. Další USB jsou pak vpředu před voličem automatické převodovky, kam se přesunuly od displeje multimédií. USB-C byste tu ale hledali marně, stejně jako třeba bezdrátové dobíjení. Naopak bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay nechybí. Mobilní telefon se zrcadlí na displeji nového infotainmentu, který známe z nových generací modelů Sandero a Logan. Displej může mát úhlopříčku až 8 palců a je dotekový.

Praktickou změnou je i přesunutí ovladače tempomatu na volant. Jeho původní umístění na středovém tunelu, kdy se aktivovat kolébkovým ovladačem, nebylo nejpraktičtější.

Přečtěte si také:  Dacia bude majitelům Dusterů špinit auta blátem. Do terénu a špíny se totiž prý podívá málokterý

Nejsilnější motor a předokolka

Po modernizaci se neměnily pohonné jednotky. V nabídce je stále na výběr mezi naftovými a benzinovými motory, a kombinace benzin/LPG. Standardem je pohon předních kol, ale za příplatek může být i čtyřkolka. Ta se dá ovšem kombinovat pouze s nejvýkonnějším benzinovým motorem anebo s naftovým motorem (test této verze si můžete přečíst zde).

test-2022-dacia_duster-TCe_150_EDC- (11)

Nově si Duster můžete pořídit i s automatickou dvouspojkovou převodovkou EDC. Je tu ale jeden háček. Dostupná je pouze pro nejvýkonnějším 150koňový benzinový motor s pohonem předních kol. Pokud chcete benzinovou čtyřkolku, budete ji mít pouze s manuálem. Kombinaci obojího v ceníku nenajdete.

Za volantem

S dynamikou tohle auto rozhodně problém nemá. 1,3litrový čtyřválec je přeplňovaný turbodmychadlem a nabízí 110 kW/150 koní a 250 Nm. Z místa na stovku se díky šestistupňové dvouspojkové převodovce dostane za 9,8 sekundy a jede maximálně 199 km/h. Šestistupňová převodovka EDC si s motorem docela dobře rozumí, řadí vcelku hladce a intuitivně. Pocitově jí jen možná trochu déle trvá, než při výraznějším přidání plynu podřadí. Motor se snaží při běžné jízdě držet v ideálních otáčkách, takže běžné zrychlení není problém. Drobné zpoždění poznáte jen ve chvílích, kdy třeba plánujete předjíždět.

Přečtěte si také:  Test Renault Trafic Spaceclass Blue dCi 170 EDC (2022)

Podle automobilky má Dacia Duster v této konfiguraci průměrnou spotřebu 6,2 l/100 kilometrů. Takové hodnoty se nám dosáhnout nepodařilo. Po celém testovacím týdnu a stovkách najetých kilometrů se spotřeba pohybovala nejčastěji mezi 7 a 8 l/100 km.

test-2022-dacia_duster-TCe_150_EDC- (14)

Opravdu povedený je podvozek. Jeho naladění je spíše komfortní, ale nestávalo se, že by byl nejistý. Testovaný kus obouval největší disky z nabídky (17″), ale přesto se od podvozku ani na větších nerovnostech neozvala žádná rána. Žádné sportování ale od Dusteru čekat nelze a jakákoliv ostřejší jízda se mu příliš nelíbí.

Přečtěte si také:  První jízda: Hyundai Staria vypadá jako koncept, ale pohání jej naftový motor

Závěr a cena

Díky automatické převodovce je Dacia Duster opět o kus příjemnějším autem pro každodenní ježdění. Pro někoho by mohla být nevýhodou nemožnost kombinace automatu a pohonu všech čtyř kol nebo s naftovým motorem. Nakonec spoustě lidí pohon předních kol stačí, protože díky vysoké světlé výšce 217 mm auto nějaká polní cesta nezastaví. Jen pozor na bláto…

Převodovku EDC si můžete u Dusteru pořídit pouze ke dvěma nejlepším výbavám Prestige a Extreme, což znamená, že z nejlevnějších testovaná kombinace nebude. Jde o výbavu Prestige, jejíž ceníková cena je 539 900 Kč s DPH. Už v základu je dost bohatá a nabídne vše, co by mohl i docela rozmazlený řidič potřebovat. Připlatit si lze už prakticky jen za drobnosti jako například bezklíčové odemykání a startování, vyhřívaná přední sedadla nebo třeba 360° kamerový systém Multiview.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Dacia
Typ:,Duster TCe 150 EDC
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1332 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 5250 – 6000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1700 – 3250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.7 s
Maximální rychlost:,199 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická (EDC)
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.2
Emise CO2:,140–141 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4341 mm
Šířka:,1804 mm
Výška:,1693 mm
Rozvor:,2673 mm
Provozní hmotnost:,1338 kg
Objem zavazadlového prostoru:,478 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]