test-2021-cupra-leon-st

Rychlé kombíky jsou oblíbené a v koncernu Volkswagen si můžete vybírat z mnoha variant. Kromě superrychlých Audi jsou to i praktičtější Volkswageny a modely CUPRA. My jsme v testu vyzkoušeli právě kombík se španělskou DNA: CUPRA Leon Sportstourer v té nejsilnější benzinové verzi.

Osvědčený dvoulitr

Jeho celé jméno je CUPRA Leon Sportstourer 310 4Drive, což prozrazuje, že jako základ vychází ze SEATu Leon Sportstourer, ale pod kapotou má motor s výkonem 310 koní (228 kW). K tomu je tu standardně pohon všech kol a převodovka DSG. Je to vůbec ta nejvýkonnější verze, která je v nabídce.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi 180 EAT8 (2021)

Pokud byste nechtěli pohon všech kol, pak můžete sáhnout po předokolce s diferenciálem VAQ, který při jízdě funguje podobně jako samosvorný diferenciál, dostanete ale sice stejný motor 2.0 TSI, ovšem s výkonem „jen“ 221 kW/300 koní.

test-2021-cupra-leon-st- (14)

CUPRA má pro vás řešení i v případě, kdy nechcete anebo nepotřebujete tak výkonné motory. V nabídce má ještě slabší 180 kW/245koňové TSI anebo dvě plug-in hybridní motorizace se 150 kW/204 koní nebo 180 kW/245 koní. Všechny verze jsou spárovány s pohonem předních kol a převodovkou DSG (TSI má 7 rychlostí, PHEV mají 6 rychlostí). Naftový motor v nabídce CUPRY logicky není, ten je vyhrazen pouze pro SEAT Leon

Ostřejší, ale jen decentně

Důvod, proč si raději koupit CUPRA Leon než SEAT Leon jsou hlavně motorizace, protože SEAT tak výkonný být nemůže. Dalším důvodem je ale také fakt, že modely značky CUPRA mají vlastní identitu a decentně přiostřený design. Nikde na autě už nenajdete viditelně logo SEAT, ale všude je znak CUPRA v odstínu mědi. Na zádi není označení modelu, jako to mají SEATy, ale hrdě tu stojí nápis „C U P R A“. Kromě klasických lesklých laků je v nabídce i několik matných.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Citroën ë-C4 (2021)

Že asi nepůjde o obyčejný rodinný kombík, by mohly napovědět i tlumiče výfuku. Ty jsou dva, na každé straně zadního nárazníku jeden, vždy s dvojicí koncovek. Zezadu tak ostatní řidiči uvidí na první pohled docela nenápadný kombík se čtveřicí koncovek výfuku, který se jim dokáže poměrně jednoduše vzdálit.

test-2021-cupra-leon-st- (9)

Jiná a větší jsou i kola. Pro dvě nejvýkonnější verze jsou standardně 19″, pro tři slabší verze 18″. I na nich se objevuje měděná barva, která je poznávacím znakem sportovní značky, ale také plastický nápis CUPRA v jedné z mezer mezi paprsky.

Pár drobnými změnami se CUPRA od SEATu liší i uvnitř. Těmi nejzásadnějšími jsou materiály, ale také volant se vzorem imitujícím karbon. Ten je vybaven dvěma tlačítky ve spodní části, přičemž jedním z nich se auto startuje a tím druhým mění jízdní režimy. Před voličem DSG, kde mají SEATy startovací tlačítko, je u CUPRY tlačítko stabilizačního systému. Ten se nedá zcela vypnout, ale dá se výrazně omezit a jeho zásahy přicházejí až později. To jsme si vyzkoušeli na sněhu.

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster Prestige Blue dCi 115 4x4 (2022)

Přední cestující sedí ve sportovně tvarovaných sedadlech s integrovanou opěrkou hlavy. Značka je nazývá jako CUPRA Sharp a standardně jsou čalouněna kombinací látky a černé umělé kůže (to mělo testované auto). Za příplatek mohou být čalouněná kůží Nappa v odstínech buď Petrol modrá nebo Soul černá.

test-2021-cupra-leon-st- (17)

Je rychlý

První nastartování je docela zklamání, ale na to už bychom si dnes měli zvyknout. Hned potom, co motor naskočí, se totiž neozve nic zajímavého. Z výfuků není slyšet skoro nic a v interiéru je zvuk podpořen reproduktory, kdy se liší intenzitou podle zvoleného jízdního režimu. OK, s tím se smířím, protože s autem budete chtít určitě jezdit i s rodinou, kterou by hlučný výfuk mohl na cestách obtěžovat.

Po rozjetí překvapí, že podvozek je sice s 19″ koly tužší, ale nerovnosti velmi dobře filtruje. Standardem je pro CUPRA Leon (s výjimkou 2.0 TSI 180 kW) adaptivní podvozek DCC, který dokáže měnit tuhost tlumičů. Na jízdní režim CUPRA má nastaveno nejtvrdší odpružení, přesto nejde o nepříjemně tvrdé auto. Naopak potěší svou jistotou v oblouku na kvalitních silnicích.

Přečtěte si také:  Pokud chcete s novým autem vyrazit na okruh, dejte dobrý pozor na ztrátu záruky. Ani pojištění pak nefunguje

A překvapí i svojí rychlostí, kterou maskuje. Zatáčky dokáže vykroužit s naprostou jistotou nejen díky naladění podvozku, ale také díky pohonu všech kol. Čtyřkolky sice nemají přední diferenciál VAQ, nahrazuje jej právě skvěle naladěná čyřkolka. Ta autu uděluje neutrálnost a pokud neuděláte nějakou řidičskou chybu, neměli byste se s autem potácet ze zatáčky po tečně ven. Při běžné sportovní jízdě ani tenhle kombík nepřijde s přetáčivostí.

test-2021-cupra-leon-st- (26)

Zkrátka je to auto, které je chirurgicky přesné. Nechce, abyste s autem primárně jezdili smykem a byli efektní, naopak chce, abyste byli bezpečně efektivní a co nejrychlejší. Někdo by mohl říct, že je to sterilní auto a mohl by mít pravdu, ale o to líp se s ním bude jezdit každý den. Co se spotřeby paliva týká, nejčastěji jsme se pohybovali mezi 9 a 10 l/100 km.

Trochu jiné je to na sněhu, kam jsme ho vzali také vyzkoušet. Tady už si zábavu za volantem užijete. Stabilizace se sice nedá úplně vypnout, pořád nad vámi auto kontrolu držet bude, ale s pohonem všech kol si dokážete na kluzkém povrchu v zatáčce hrát a vykouzlíte i drobný drift. Nebude to sice takové, jako u nejnovějšího Volkswagenu Golf R, který dostal i speciální drift mód, ale přesto to je zábava.

Přečtěte si také:  Závodníci Jordi Gené a Mattias Ekström se podíleli na vývoji modelu CUPRA Born, aby mu dodali ducha závodního vozu

Jak pohon všech kol u testované CUPRY Leon Sportstourer 310 4Drive na sněhu funguje, jsme natočili na video. Tady jsou k vidění reakce čtyřkolky na všechny jízdní režimy, přičemž jsme čekali větší rozdíly, ale také právě decentní drifty. Ty jsou tím lepší, čím víc na auto tlačíte, ale jakmile dáte volantem kontra, auto se poměrně brzy srovná.

Motor má každopádně dostatek síly prakticky v celém spektru otáčkoměru a na pokyny plynového pedálu reaguje bez zbytečné prodlevy. Jeho zátah je lineární a ani těsně před červeným polem otáčkoměru nepřichází žádná špička. Jakmile se ručička do červeného pole dostane, DSG vždy samo přeřadí na vyšší rychlostní stupeň. Je jedno, jestli máte normální nebo CUPRA režim. Škoda, nový Golf R už přeřadit nemusí a modely Hyundai i30 N také nepřeřadí.

Závěr a cena

CUPRA Leon Sportstourer je už na první pohled stylovější kombík, přesto nehraje žádné extravagantní divadlo. V testovaném barevném provedení s karoserií v Magnetic šedém matném laku za 52 900 Kč je sice nápadnější než třeba v černé, ale stále jde o docela decentní auto. Neupozorní na sebe ani zvukem, takže se v davu dokáže ztratit, chcete-li. Navíc dobře jezdí a hodí se na každý den. Chcete-li se ale za volantem s autem prát a zasloužit si každou zatáčku, tady neuspějete.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Opel Corsa-e (2021)

A co cena? Žádná z verzí CUPRY Leon Sportstourer nestojí pod milion korun. Nejlevnější jsou 2.0 TSI 180 kW a plug-in hybridní 1.4 TSI e-HYBRID DSG, za které zaplatíte 1 019 900 korun. Testovaná verze je naopak nejdražší z nabídky, když její základní cena začíná na 1 219 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: CUPRA
Typ: Leon Sportstourer 2.0 TSI DSG 4WD
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 228 kW/310 koní při 5450-6500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2000-5450 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.6-7.7
Emise CO2: 174-176 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4657 mm
Šířka: 1799 mm
Výška: 1437 mm
Rozvor: 2689 mm
Provozní hmotnost: 1639 kg
Objem zavazadlového prostoru: 620 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář