Seat Leon Sportstourer Xcellence 1.5 TSI

Když přijde řeč na praktické kombíky, stočí se řeč zpravidla rovnou k největšímu oblíbenci tuzemského trhu, kterým je Škoda Octavia Combi. Byla by ale velká škoda opomenout při výběru zbytek koncernové nabídky. Všechny tři značky v nedávné době modernizovaly svoje želízka v nižší střední třídě, takže po stránce techniky jsou na tom prakticky identicky. Španělský zástupce ale ukazuje, že se stejnými ingrediencemi dokáže pracovat s tím pravým jižanským temperamentem.

Ten je tady cítit už od stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači. Zadní diody efektně vzplanou a nechají vyniknout horizontální světelný podpis spojující zadní svítilny v jeden celek. Ve dne si ale křivky Leonu pochopitelně užijete víc. Pokud mám mluvit sám za sebe, tak se mi Leon z koncernových zástupců zamlouvá asi nejvíc. Tvary čtvrtá generace sice navazuje na předchůdce, celkově ovšem působí modernějším dojmem. A také praktičtějším, což ale nakonec není jen dojem. 

Jak hatchback, tak kombík disponují o 50 milimetrů delším rozvorem, v případě kombíku tak celková délka narostla na 4642 milimetrů. Jestli si rozměry minulé generace neopakujete místo násobilky, měla by vám stačit informace, že je novinka nižší, užší a delší. O zhruba třicet litrů se také přifoukl zavazadelník, takže si zapamatujte hodnotu 620 litrů. Kufr je opravdu velmi prostorný a s pravidelným tvarem a dvojitou podlážkou také velmi dobře využitelný. Bez nějakého většího přemýšlení se do něj vejde spousta věcí. Třeba i elektrická koloběžka od SEATu, o které ještě bude řeč.

SEAT Leon Sportstourer Xcellence 1.5 TSI

Hola hola

Interiér se dokázal docela slušně poprat s digitálním konceptem, který dal v rámci celého koncernu sbohem většině fyzických tlačítek. Tady si Leon s Golfem nebo Octavií nemá co vyčítat, jsou na tom všichni zhruba stejně. Že tomu tak ale být rozhodně nemusí ukázalo Audi se svojí A3, očividně se tak mechanická tlačítka stávají výsadou dražších modelů.

Člověk je ale tvor velmi přizpůsobivý a i na ryze dotykové ovládání si zvyknete. Nebo alespoň já si po několika setkáních s koncernovými modely zvykl. Pořád se ale nemůžu ubránit dojmu, že pár tlačítek navíc by nebylo na škodu. Drobnou náplastí může být dobře fungující hlasové ovládání, k jehož aktivaci ani nemusíte dát ruce z volantu, stačí jenom říct “Hola“ a Leon se hned začne zajímat.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Jeep Wrangler 4xe 80th Anniversary (2021)

Středobodem je tady desetipalcový dotykový displej se slušným rozlišením a intuitivním ovládáním, domovskou obrazovku si navíc můžete přizpůsobit k obrazu svému. Displej v Leonu vystupuje z palubní desky jako tablet, který ve spodní části doplňuje dotyková lišta. Ta má tři zóny, po stranách regulujete teplotu klimatizace, v samotném středu pak hlasitost multimédií. Lišta ale není podsvícená, takže v noci se spíš uchýlíte k ovládání přes displej, v případě hlasitosti dobře poslouží ovládání na volantu.

IPP-All-new-SEAT-Leon_96_HQ

U verzí Xcellence se vedle toho dočkáte také displeje místo palubních budíků. Mezi hromadou variant naštěstí najdete i úplně klasické provedení s kulatými ukazateli. Čas od času ale přijde vhod třeba velká mapa navigace nebo noční režim, který ukazuje jen ty nejnutnější údaje.

Vnitřku se rozhodně nedá upřít útulná atmosféra. Testovaná verze pěkně kombinovala dřevěné dekory s hnědo-šedými sedadly. Hodně povedeným prvkem je tady ambientní osvětlení, které zahrnuje i bezpečnostní funkci. V širokém pásu obíhajícím celou palubní desku jsou totiž integrované i diody pro hlídání mrtvého úhlu, takže už vám nic dalšího nesvítí v zrcátku nebo jeho blízkosti.

Zlatý střed

Zážehový čtyřválec 1.5 TSI v naladění na 150 koní představuje v nabídce Leonu zlatý střed. Pod ním se nachází lehce podladěná verze s výkonem 130 koní, nad ním plug-in hybrid kombinující čtrnáctistovku s elektromotorem o celkovém výkonu 204 koní. Příznivci vznětových motorů můžou sáhnout po dvoulitru naladěném na 150 koní. Kdyby vám to bylo málo, jsou tady mnohem peprnější kousky od značky Cupra, kde nechybí ani ryze zážehová verze naladěná na 310 koní.

All-new-SEAT-Leon-Sportstourer_14_HQ

Patnáctistovka umí být velmi příjemným společníkem. Motor má krásně měkký chod a dostatek výkonu. Spojení s šestistupňovým manuálem značí, že jsme v testu sice neměli mild-hybrid, ale ani tak nešlo o úplně obyčejný motor. Patnáctistovka totiž umí při nízkém zatížení vypínat polovinu válců, což může při plynulé jízdě ušetřit pár deci paliva.

Samotná manuální převodovka si zaslouží pochválit za hladký chod, ve srovnání se sedmistupňovým automatem ale trochu trpí na delší převody. I tak je dynamika slušná a v běžném provozu naprosto dostatečná – na stovku se dostane pod devět sekund. Pozitivně se ovšem delší zpřevodování odráží ve spotřebě. S autem jde úplně bez problémů cestovat s průměrnou spotřebou okolo šesti litrů, a to i na dálnici. Když si zahrajete na jezdce ekorallye, dokáže se Leon spokojit i s pěti litry naturalu na sto kilometrů. Asi není třeba dodávat, že na takhle velké auto jsou to hodně slušné hodnoty.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Citroën ë-C4 (2021)

V souvislosti s podvozkem se sluší znovu zmínit ten španělský temperament. Z chování auta je totiž jasně cítit, a  to i když je řeč o rodinném kombíku. Konkrétnímu kousku nejspíš dost pomohl paket Dynamic s adaptivními tlumiči a progresivním řízením a osmnáctipalcová kola. Kromě toho, že parádně vypadají, s nimi Leon jezdí hezky agilně. Moc příjemně reaguje na pokyny volantem a z projevu zadní nápravy rozhodně nemáte pocit, že ji za sebou jen táhne.

SEAT MÓ eKickScooter 65

Ne vždy vás Leon může zavézt přesně do cíle. A přesně proto myslí SEAT i na městskou mobilitu. Vedle skútrů má v nabídce také dvě elektrické koloběžky. Dosavadní kompaktnější MÓ eKickScooter 25 letos doplnila varianta 65, kterou jsme si s autem vyzkoušeli také. Číslovka v názvu znázorňuje dojezd, takže těch 65 kilometrů už je docela slušná porce. Koloběžka je celkově větší a robustnější, takže i když jde pěkně složit, váží zhruba dvacet kilo. Na větší přenášení to moc není, nejspíš tak asi skončí v kufru auta a poslouží k dojetí do cíle.

Elektromotor o výkonu 350 W pohánějící zadní kolo umí s koloběžkou pěkně zahýbat, a to i v prudších kopcích (zvládne i stoupání se sklonem 20 stupňů) nebo s více kily na palubě. Na výběr jsou hned tři jízdní režimy (Eco, City a Sport), kvůli legislativě je ovšem maximální rychlost omezena na 20 km/h, podle režimu se tak liší hlavně reakce na zmáčknutí páčky a následná akcelerace.

Na řidítkách najdete vedle zvonku, elektrického plynu a brzdy také páčku k mechanické přední brzdě a digitální displej. Ten zobrazuje vedle rychlosti také stav nabití baterie, koloběžku ale můžete také propojit s mobilním telefonem a sledovat stav detailněji, včetně statistiky proběhlých jízd. Jestli se vám nová koloběžka zamlouvá, připravte si 21.499 Kč.

Adaptivní podvozek dokáže slušně potlačit náklony karoserie, ale stejně dobře umí i zvolnit a na nerovnostech se ladně zhoupnout, když sáhnete po komfortním režimu. Jestli se dá naladění něco vytknout, tak je to práce s ostřejšími nerovnostmi, kde zadní náprava trochu znervózní. Jestli tedy dáváte přednost spíše komfortu, sáhněte po menších kolech, které by to mohly do značné míry kompenzovat.

Přečtěte si také:  Těchto 8 aut nejčastěji neprojde už u úplně první technické kontroly. Některé modely překvapí

Závěr a cena

SEAT Leon je ve výsledku moc příjemné rodinné auto, které dokáže k praktickým aspektům přidat jemnou dávku sportovnosti. K povedenému zevnějšku přidává minimalisticky pojatý vnitřek, který je útulný, na výhradně dotykové ovládání si ale asi budete muset chvíli zvykat. Zážehová patnáctistovka se jeví jako ideální volba, protože vedle slušné dynamiky umí být také úsporná. A parádně funguje také podvozek, který dokáže díky adaptivním tlumičům vyhovět i svižnějším řidičům.

SEAT navíc na nový Leon nasadil hodně příjemnou cenovku, která začíná na částce 582 tisíc. Za to dostanete čtyřválcovou patnáctistovku naladěnou na 130 koní, na verzi ve výbavě Xcellence si připravte 649 tisíc.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: SEAT
Typ: Leon Sportstourer
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1498 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 8.7 s
Maximální rychlost: 227 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.2 / 4.0 / 4.8
Emise CO2: 110 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4642 mm
Šířka: 1799 mm
Výška: 1488 mm
Rozvor: 2686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1374 kg
Objem zavazadlového prostoru: 620 litrů
Ceník: ke stažení zde