Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 25. 8. 2022


Kdo by to byl ještě před pár lety řekl. SEAT vytvořil novou značku CUPRA, představil první model a pod jeho kapotu nainstaloval skvěle znějící pětiválec z Audi. A my jsme teď tohle auto otestovali. Jaké dojmy v nás CUPRA Formentor VZ5 zanechala?

Pět!

Dobu benzinové hojnosti, motorů s více válci a velkými objemy už bohužel máme za sebou. Nově představované modely ubírají válce a naopak přidávají elektromotory, ale stále ještě existují výjimky. Jednou z nich je například CUPRA. Ta jako značka nejprve začala s vrcholnou Atecou, potom přidala Leon, ale pořád to byly jen vylepšené modely SEAT. Prvním vlastním autem byl Formentor. K nelibosti některých fanoušků se pod jeho kapotou objevuje třeba i naftový motor nebo jen benzinová jedna pětka. Na druhé straně nabídky je ale verze o s označením VZ5, která pod kapotou pětiválcový dvou a půl litr.

Pětiválce pod kapotou SEATů nejsou zase takovou novinkou. Zákazníci si je mohli koupit už i na přelomu tisíciletí. Tehdy je SEAT nabízel v sedanu Toledo a byly to atmosférické motory s objemem 2,3 litru. Nabízely se ve dvou výkonových verzích se 110 nebo se 125 kW (150, respektive 170 koní). Dnes, o dvě dekády později, je tu pětiválec opět. Není to už SEAT, ale CUPRA, motor má větší objem, dostal turbodmychadlo a pochlubit se může 287 kW/390 koňmi.

Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

Jeho geny pocházejí z Audi, kde ho v současnosti využívá Audi RS 3 a RS Q3 (ta má ale starší techniku pohonného ústrojí). Oproti nim má sice o 10 koní nižší výkon a o 20 Nm nižší točivý moment, ale i tak je jeho 390 koní a 480 Nm slušná nálož. Vždyť z místa na stovce je za 4,2 sekundy a maximální rychlost je omezená na 250 km/h. Tohle si ale nebudou moci užít všichni, protože vznikne pouze 7000 kusů, přičemž do České republiky jich je určeno jen pár jednotek.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Trochu karbonu navíc

CUPRA Formentor je modelem, který se v rámci motorizací a výbav designově příliš neliší. Odlišnosti jedna pětky od 310koňového Formentoru VZ se omezují hlavně na koncovky výfuku, velikost kol a brzd a některé další drobné detaily. Základní tvary karoserie, ale i nárazníků jsou téměř beze změny.

To VZ5 přináší více odlišností. Na první pohled jsou to koncovky výfuku, které jsou na zádi čtyři, ale nejsou umístěny vodorovně, nýbrž šikmo nad sebou. Jsou navíc lakovány do měděné barvy, která je značce CUPRA vlastní. A taky je tu spousta karbonu!

Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

Standardně má CUPRA Formentor VZ5 pouze „sportovní“ sedadla, která může mít i dvoulitrové VZ. Testovaný kus byl ovšem vybaven sedadly, která výrobce označuje jako „Supersportovní skořepinová sedadla CUP“. Mají výraznější boční vedení, jsou pevná, přesto pohodlná i na delších cestách a skvěle drží tělo. Stojí ale bez stovky sedmdesát tisíc korun. V interiéru se VZ5 liší ještě koberečky s označením VZ5,ale zbytek interiéru se prakticky neliší. I u VZ5 je na volantu startovací tlačítko a přepínač jízdních režimů a na středovém tunelu je tlačítko na deaktivaci stabilizačního systému.

Ten zvuk….

Pětiválcové motory mají velmi charakteristický zvuk, který se do paměti fanoušků nejvíce vryl v 80. letech minulého století na vrcholu závodů rally Skupiny B. Tehdy se po rychlostních zkouškách pohybovaly soutěžní speciály Audi quattro, které ze svých i více než 600koňových motorů vyluzovaly působivou symfonii. A podobně – ačkoliv o poznání tišeji – znějí pětiválcové motory i dnes. Může za to pořadí zapalování jejich válců v pořadí 1 – 2 – 4 – 5 – 3.

Zvuk motorů je už dnes ale ztišen, protože jej svazují předpisy Evropské unie. A může za to nejen filtr pevných částic a další emisní předpisy, ale nakonec i samotné hlukové předpisy, které musejí automobilky dodržovat. Se slzou v oku vzpomínáme na test Audi RS 3 Sportback v roce 2015, která měla příplatkové výfuky a jejíž zvuk se 80kovým rallyovým speciálům opravdu blížil. I tak se ovšem u pětiválcového Formentoru VZ5 ze čtveřice koncovek výfuku ozývají pěkné zvuky. To ostatně můžete posoudit sami v tomto videu.

Čtyřkolka, ale zábavná!

Jakkoliv pochází pohonné ústrojí od Audi, u Formentoru VZ5 na to šla CUPRA trochu jinak. Kromě nižšího výkonu i točivého momentu, který odpovídá politice koncernu Volkswagen, má Formentor všechny pneumatiky stejně široké (255/35 R20). To Audi RS 3 nemá, ta má vpředu pneumatiky o dva centimetry širší než vzadu. Důvod? Vyšší grip a přední nápravě, aby auto lépe zatáčelo a naopak menší odpor na zadní nápravě, aby bylo auto hravější.

A hravost? Tu mají obě auta v genech, ačkoliv jsou to čtyřkolky, které k přední nápravě připojují tu zadní, mají na zadní nápravě tzv. Torque Splitter. Na zadní nápravu umí čtyřkolka přenést až 50 % točivého momentu a pak právě díky Torque Splitteru 100 % z toho pouze na jedno zadní kolo.

K čemu je to dobré? Odpovědí je více. Tou první je fakt, že díky tomu řidič cítí, jak je auto tlačeno do zatáčky, protože točivý moment umí řídící jednotky dodat třeba jen na vnější zadní kolo, které tak auto nasměruje do oblouku. Díky tomu je projetí zatáčky výrazně stabilnější, rychlejší a řidič se nemusí tolik trápit s nedotáčivostí. Naladění je jemné, Torque Splitter se nechová agresivně. Zkušený řidič jeho pomoc pozná, nezkušený bude příjemně překvapen.

Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

A pak je tu ještě tzv. Drift mód, který má jakýkoliv model SEAT nebo CUPRA vůbec poprvé. Ten upravuje nastavení elektroniky tak, že deaktivuje stabilizační systém, přesune více výkonu na zadní kola a zároveň začne do práce ještě více zapojovat Torque Splitter tak, aby se kola zadní nápravy dostala do smyku. A funguje to. Sice to chce pořádné koule a dostatek prostoru, ale s Formentorem VZ5 se dá driftovat. Stejné řešení má mimochodem nejen právě třeba Audi RS 3, ale i Volkswagen Golf R, kde je ovšem znatelně cítit výkonový hendikep.

A jedeme!

Pohon všech kol doplňuje standardně i sedmistupňová dvouspojková převodovka, díky čemuž může řidič v rukách pevně držet volant. Změnu rychlostních stupňů lze provádět páčkami na volantu. Naladění a fungování převodovky – stejně jako zbytku auta – se liší podle konkrétního zvoleného jízdního režimu, ale potěší, že v nejsportovnějších režimech převodovka nepřeřadí a nechá motor vytočený v omezovači.

Motor je naladěný trochu jinak než v RS 3, nejde teď úplně o hodnoty, jako spíše o projev. Ve Formentoru VZ5 totiž chvíli trvá, než ze sebe vydá to nejlepší, je potřeba jej dostat trochu do otáček. Je naladěn, dalo by se říci, pro takové normální běžné ježdění, nikoliv pro to, aby při každém sešlápnutí plynu předvedl to nejlepší. Abychom to trochu vysvětlili, motor má síly dostatek, jen je potřeba si pro ni sáhnout do trochu vyšších otáček. Když jej pak budete držet pod krkem, bude to hodně rychlé auto.

Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

Pokud to na vjezdu do zatáčky nepřeženete anebo neuděláte nějakou hloupost, nekousne vás. V ostrém tempu je to spíše neutrálně nastavené auto. Ze zatáček se díky „chytré čtyřkolkce“ snaží vystřelit co nejrychleji a přesně tam, kam jej nasměrujete. Jeho praktická rychlost na silnici je… no, vlastně až skoro zbytečná!

Jo, a brzdy. I tady se CUPRA Formentor VZ5 od všech ostatních Formentorů odlišuje. Pod velkými dvacítkami má totiž brzdy s průměrem 18 palců. VZ5 ovšem nedostala čtyřpístkové třmeny Brembo jako Formentor VZ, nýbrž šestipístkové třmeny Akebono, zakusující se do kotoučů s rozměry 375 x 36 mm. A brzdí to skvěle. V rámci dráhy pedálu se navíc brzdný účinek přímo úměrně zvyšuje.

Klidně na každý den

Jde o to nejostřejší, co CUPRA má, nabízí se tedy otázka, jak je na tom auto co do naladění podvozku. Odpověď je jednoznačná: povedlo se.CUPRA Formentor VZ5 má adaptivní tlumiče DCC, upravující svoji charakteristiku v závislosti na zvoleném jízdním režimu.

Test CUPRA Formentor VZ5 (2022)

Největším překvapením je to, jak se tohle auto chová na 20″ kolech s nízkými pneumatikami v komfortním režimu. Je opravdu působivé, jak je jízda komfortní. Kola nedupou, neodskakují, naopak se asfalt snaží vyhladit. Tohle, že je nejsportovnější model? Stačí ale přepnout na CUPRA režim a tlumiče velmi výrazně přitvrdí. V tu chvíli dá auto nekvalitu silnice pocítit, povrch zkopíruje, ale pneumatiky od něj neodlepí. Nastavení je tuhé, ale rozhodně ne prkenné. Podvozek a jeho naladění je jednoznačně jedním z největších překvapení.

A spotřeba? I ta dokáže překvapit. Hodnoty spotřeby se totiž příliš neliší od sesterské CUPRA Ateca s dvoulitrem. Jezdit kolem 10 l/100 km nevyžaduje žádné velké ústupky a pokud se chcete vozit svižně, přidejte asi dva litry. Větší by ale mohla být palivová nádrž, jejíž objem je jen 55 litrů.

Závěr

CUPRA Formentor VZ5 je skvělý počin, který rozhodně stojí za to. Značce CUPRA se povedlo přivést na svět líbivé auto se skvělou technikou, které má charakter, ale zároveň umí jezdit. Naladění motoru je sice decentnější než u výchozího Audi RS 3, ale pro každodenní ježdění se hodí skvěle. A pokud chcete bláznit, není problém, jen pětiválec držte ve vyšších otáčkách. Pokud se vám pětiválcový Formentor líbí, asi byste měli vědět, že vznikne jen 7000 kusů, přičemž ty české jsou pro letošní rok vyprodané. Základní cena auta je podle aktuálního ceníku v ČR stanovena na 1 869 900 korun.

Technické údaje:

Auto:

CUPRA Formentor VZ5

Motor:

řadový pětiválec

Objem válců:

2480 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

287 kW/390 koní při 5700 – 7000 ot./min

Točivý moment:

480 Nm při 2250 – 5700 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.2 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

sedmistupňová dvouspojková (DSG)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

9,3 l/100 km

Emise CO2:

212 g/km

Objem nádrže:

55 litrů

Délka:

4450 mm

Šířka:

1839 mm

Výška:

1511mm

Rozvor:

2680 mm

Provozní hmotnost:

1685 kg

Objem zavazadlového prostoru:

410 litrů

Ceník:

ke stažení zde

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru