Test-2022-CUPRA_Ateca_VZ-20_TSI_4Drive_DSG- (6)

Test CUPRA Ateca VZ 2.0 TSI 4Drive DSG (2022)

Od Pavel Srp | Foto: Pavel Srp - 3. 8. 2022


Když před lety SEAT založil svoji značku CUPRA, byla Ateca prvním modelem, který se s logem CUPRA prodával. Dnes už je v nabídce modelů více, dokonce i jeden vlastní, ale jak si po letech stojí Ateca? To jsme se rozhodli vyzkoušet v testu.

Tradiční recept

CUPRA Ateca vznikla podle tradičního receptu, který SEAT dlouhá léta na své vrcholné sportovní modely aplikoval. CUPRA totiž bylo původně „jen“ označení nejvýkonnějších modelů, které poprvé koncem devadesátých let minulého století dostala Ibiza a o pár let později i první generace Leonu.

SEAT tak vzal obyčejný model Ateca, dal mu pod kapotu výkonný dvoulitr, upravil brzdy a podvozek, trochu přiostřil design a CUPRA Ateca byla na světě. Mezitím prošla – stejně jako SEAT Ateca – faceliftem, který ji decentně designově vyladil, ale technika zůstala beze změny.

Test-2022-CUPRA_Ateca_VZ-20_TSI_4Drive_DSG- (3)

Pod kapotou je dvoulitrový benzinový motor TSI s výkonem 221 kW/300 koňmi a točivým momentem 400 Nm. Standardem je dvouspojková převodovka DSG i pohon všech čtyř kol 4Drive. Díky tomu je dynamika auta opravdu velmi slušná, technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost 249 km/h.

V klidu…

Modely SEAT s přídomkem CUPRA nikdy nepatřily za úplně ostrá auta, přestože rychlost jim nechyběla v technických údajích, ale ani na silnici. A Ateca není výjimkou, jízdou nejde o žádný drsný sporťák. Ačkoliv má samozřejmě tužší podvozek než běžný SEAT Ateca, má také adaptivní podvozek DCC, který upravuje tuhost tlumičů podle zvoleného jízdního režimu. I na velkých kolech s průměrem 20 palců jde na komfortní režim o překvapivě pohodlné auto.

Podobně je to i s motorem, jeho zvukem i projevem. 300 koní je už slušný nášup, ale v automobilce motor naladili docela jemně. Po sešlápnutí plynu nepřijde žádný kopanec do zad, ale naopak docela pozvolné zrychlování, které přichází od nízkých otáček až k omezovači. Zátah motoru je lineární, bez jakékoliv špičky. Pro denní ježdění vlastně ideální.

Test-2022-CUPRA_Ateca_VZ-20_TSI_4Drive_DSG- (20)

To ale platí až ve chvíli, kdy se převodovka rozhodne, že je ten zařazený ten správný rychlostní stupeň a motor se začne vytáčet. Na komfortní režim je totiž mezi fyzickým sešlápnutím plynu a akcelerací opravdu dlouhá prodleva, se kterou je potřeba počítat. Řešením může být manuální režim řazení, k čemuž lze použít nejen páčky na volantu, ale i samotný volič převodovky.

Při klidnější jízdě se spotřeba paliva pohybuje těsně pod 10 l/100 km, což není úplně málo, ale Volkswagen Tiguan R, který stojí na prakticky stejném základu, spotřebuje paliva úplně stejně. Je to daň za tu nenápadnou rychlost s pohonem všech čtyř kol a módní karoserii SUV.

…a v rychlejším tempu

Vrcholné modely si ovšem zákazníci nekupují vždy jen proto, že mohou, ale i proto, že se rádi svezou rychleji. CUPRA Ateca to samozřejmě dokáže taky. Abyste její potenciál probudili, měli byste ji přepnout do jízdního režimu CUPRA. To provedete buď otočným ovladačem u voliče převodovky nebo pomocí jednoho z ovladačů na volantu (jeden je na nastartování motoru, druhý na přepínání jízdních režimů). Pokud jej krátce stisknete, projedete postupně všechny jízdní režimy, pokud jej podržíte déle, přepnete se rovnou do režimu CUPRA. Jak asi čekáte, v tom celé auto znatelně přiostří a ztuhne.

Test-2022-CUPRA_Ateca_VZ-20_TSI_4Drive_DSG- (9)

V tu chvíli se také trochu více projeví příplatkový výfuk Akrapovič s čtveřicí koncovek. Na první pohled se příliš neliší od běžného výfuku, na ten druhý má trochu jiné koncovky a na nich nápis Akrapovič. Pryč už jsou ale bohužel doby, kdy nová auta vypouštěla z výfuku teatrální zvuky a střílení, to už dnes bohužel předpisy (ať už hlukové nebo emisní) neumožňují, což je velká škoda. I tak ale samozřejmě Akrapovič výfuk zesílil a sem tam se z něj ozve i nějaké to zabublání. Další výhodou je to, že jde o titanový výfuk, který navíc oproti tomu sériovému ušetří 7 kilogramů.

Trochu škoda je, že v automatickém režimu převodovky zůstala prodleva na sešlápnutí plynu. Ačkoliv je opravdu výrazně kratší, stejně tam určité zpoždění je. Naštěstí jen stačí změnit způsob řazení na manuální a vyřeší se to tím. Ani v manuálním režimu ale převodovka nenechá motor v omezovači a řadí nahoru. Nejnovější modely koncernu Volkswagen už to umějí a nepřeřadí, dokud to neudělá sám řidič.

Adaptivní podvozek DCC je v jízdních režimech Sport i CUPRA na 19″ kola připraven a naladění je povedené. Kola se drží povrchu co to jde a neodskakují. Rychlá jízda je tak i na nekvalitní silnici naprosto jistá a auto se nenaklání. V praxi tak Ateca nebude o moc pomalejší než by byl Leon.

Test-2022-CUPRA_Ateca_VZ-20_TSI_4Drive_DSG- (15)

Závěr a cena

I tak ale poznáte, že tohle opravdu není žádný ostrý sporťák, což je vlastně nakonec dobře. Tohle auto je tak nenásilně a hlavně nenápadně rychlé, přičemž řidič nemusí být žádný zkušený závodník, aby si jízdu užil. Může za to hlavně povedené naladění podvozku, ale také lineární zátah motoru, který má dostatek síly prakticky v celém spektru otáčkoměru. S přenosem všech 300 koní a 400 Nm na silnici navíc nemá auto díky standardnímu pohonu všech kol problém na suchu, ale ani na mokru, a o řazení se řidič také nutně starat nemusí. Přesto jsme na autě našli i jeden nedostatek, s nímž se budete muset naučit žít, a tím je prodleva po sešlápnutí plynového pedálu.

Co se praktičnosti týká, jde o docela obyčejnou Atecu, která bez problémů pojme pětici cestujících a k tomu i nějaká jejich zavazadla. Objem kufru je v pětimístném provedení 485 litrů a pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, dostanete 1604 litrů.

A cena? CUPRA Ateca v tuto chvíli vyjde v základu na 1 389 900 Kč s DPH. Příplatkových prvků je k dispozici ale dost, takže výsledná cena může značně vyrůst. Vždyť třeba jen právě výfuk Akrapovič vyjde na něco přes 90 tisíc korun a za větší brzdy Brembo, které testované auto také mělo, zaplatíte bezmála 67 tisíc korun.

Technické údaje:

Auto:

CUPRA Ateca VZ

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1984 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

221 kW/300 koní při 5300 – 6500 ot./min

Točivý moment:

400 Nm při 2000 – 5200 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

4.9 s

Maximální rychlost:

249 km/h

Převodovka:

sedmistupňová dvouspojková (DSG)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,7 – 7,8 l/100 km

Emise CO2:

175 – 177 g/km

Objem nádrže:

55 litrů

Délka:

4386 mm

Šířka:

1841 mm

Výška:

1616 mm

Rozvor:

2630 mm

Pohotovostní hmotnost:

1626 kg

Objem zavazadlového prostoru:

485 / 1604 litrů

Ceník:

ke stažení zde