test-2021-cupra-ateca-4drive-dsg- (2)

Na první pohled vypadá jako SEAT Ateca, ale na ten druhý si všimnete několika rozdílů. Jiné nárazníky, není tu typické logo „S“ a na zádi z nárazníku vykukuje čtveřice koncovek. Tohle je CUPRA Ateca a my jsme ji vyzkoušeli ve verzi po faceliftu.

Změny navenek…

Pokud na pohled auto srovnáme s původní verzí, ihned odhalíme několik rozdílů. Auto po faceliftu dostalo úplně nový přední nárazník a nové fullLED světlomety. Přepracovaná je i maska chladiče s novou výplní i rámeček s tmavě chromovanou povrchovou úpravou. Stejnou barvu dostaly i rámečky mlhových světlometů.

Přečtěte si také:  Test Škoda Kamiq G-TEC (2021)

Pohled z boku prozradí čisté a hladké tvary. Ty rozbíjí zcela nové disky kol s průměrem 19 palců, přičemž je možné vybírat z šesti různých variant. Kola dostala ozdobné prvky v odstínu mědi (jako má testované auto) nebo stříbra a volitelně jsou k dispozici i s broušeným hliníkem. Na autě jinak nenajdete jediný chromový prvek, protože i lišty kolem oken dostaly tmavý odstín, stejně jako střešní nosiče a kryty vnějších zpětných zrcátek. 

test-2021-cupra-ateca-4drive-dsg-Ondrej_Kroutil- (1)

Také vzadu jsou nové světlomety, které mají nově dynamický LED ukazatel směru. Jak je u modelů CUPRA, označení konkrétního modelu na zádi nenajdete. Co ale u vrcholných verzí najdete, je čtveřice koncovek výfuku. Ty navíc mohou být na přání od Akrapoviče (za 90 tisíc), takže bude auto i lépe znít. Testovaný bílý kus měl ovšem výfuky normální a jak zní si můžete poslechnout ve videu níže.

…i uvnitř

Také uvnitř je několik změn, které navazují na model CUPRA Formentor. V prvé řadě je to zcela nový volant s dvěma integrovanými tlačítky: první z nich je na startování a vypínání motoru, to druhé pak na změnu jízdních režimů. Tlačítko CUPRA, jak ho výrobce pojmenoval, je na levé straně a ovládá jízdní režimy. Jeho krátkým stisknutím se přepíná mezi Normal, Sport, CUPRA a Individual. Pokud tlačítko podržíte déle, přepnete se rovnou do nejostřejšího režimu CUPRA.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Jeep Wrangler 4xe 80th Anniversary (2021)

Tam, kde bylo původně startovací tlačítko (na středovém panelu před voličem převodovky) se nyní ovládá stabilizační systém. A to je u sportovního modelu rozhodně dobře, protože ho nemusíte aspoň lovit někde hluboko v Menu. Na volantu samozřejmě nechybějí ani páčky pro manuální změnu rychlostí automatické (dvouspojkové) převodovky.

test-2021-cupra-ateca-4drive-dsg- (16)

CUPRA Ateca má standardně sportovní sedadla, v nichž se opravdu dobře sedí. Ty mohou být ovládané elektricky a najít ideální polohu k řízení je hračka. Palubní deska dostala nové dekory i rámečky výdechů klimatizace a sériově dodávaný je i digitální přístrojový štít s několika šablonami zobrazení, přičemž hlavní barvou je měděná.

Modernizované SUV dostalo i bohatou konektivitu, přičemž Android Auto a Apple CarPlay jsou povinné minimum. Po faceliftu je možné využívat také novou aplikaci Connect, kterou si mohou zákazníci stáhnout do svého chytrého zařízení. Ta pak umožňuje ovládat řadu funkcí auta na dálku.

Přečtěte si také:  Odvážný design a komfortní naladění. Vyzkoušeli jsme nový Hyundai Bayon

Uživatelé mají díky tomu přístup k datům o svém vozidle odkudkoliv, ať se jedná o provozní údaje, polohu, jeho stav (včetně dveří a osvětlení). V aplikaci si lze nastavit i rychlostní limit, po jehož překonání bude aplikace upozorňovat na to, že řidič, jemuž svůj vůz majitel svěřil (například mladí s čerstvým řidičákem a podobně), jede příliš rychle. Stejně tak lze nastavit oblast, v níž se auto může pohybovat, a pokud ji přejede, opět přijde upozornění. Samozřejmostí je pak odemčení nebo zamknutí auta na dálku, případně možnost aktivovat houkačku a výstražné blinkry pro snadné nalezení vozidla.

test-2021-cupra-ateca-4drive-dsg- (5)

Za volantem

Ateca je ze všech tří modelů, které si v současnosti pod značkou CUPRA můžete koupit, nejjemnější. Neznamená to, že by nebyla rychlá, je ale komfortnější, stabilnější a celkově naladěná nejméně sportovněji. A je to i vzhledem k tvaru karoserie pochopitelné, vždyť Formentor (navíc rovnou vyvíjený jako CUPRA, nikoliv jako SEAT) „rychle“ i vypadá a Leon je menší, lehčí a celkově hbitější.

Vzhledem k tomu, že pod kapotou je dvoulitrové TSI s 221 kW/300 koňmi a 400 Nm, o nedostatečnou dynamiku se rozhodně strachovat nemusíte. Technické údaje uvádějí zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost 249 km/h. S přenosem takových hodnot na silnici problém auto nemá, kromě sériově dodávané převodovky DSG má i sériově pohon všech čtyř kol 4Drive.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i30 Fastback 1,5 T-GDI Mild Hybrid 48V iMT (2021)

Pokud šlápnete na plyn, dostanete od dvou tisíc velmi slušný zátah, který je prakticky lineární až k červenému poli. Převodovka pak řadí nahoru bleskovou rychlostí, abyste si užili akceleraci i na další převodové stupně. Celkem jich je tu 7. A z výfuku se přitom line docela pěkný zvuk:

Zatáček se CUPRA Ateca nebojí, je stabilní, naladěná neutrálně a snaží se řidiči za každých okolností pomoci k tomu, aby byl co nejrychlejší, ale zároveň projel zatáčku bezpečně. Stabilizace se sice dá „vypnout“, svítí to na displeji, ale i tak nad řidičem nakonec bdí. Do řízení ale v běžných situacích nijak nezasahuje.

Přečtěte si také:  Test Audi Q2 35 TDI quattro S tronic (2021)

Podvozek je adaptivní, tradičně označovaný jako DCC. S tím se pojí snížení o 10 mm oproti běžnému SEATu Ateca. Je poznat, že jsou tlumiče o něco tvrdší, ale i tak je auto v komfortním režimu překvapivě docela pohodlné. A to obouvá 19palcové nízkoprofilové pneumatiky.

A zapomenout nesmíme ani na brzdy. Vybírat lze ze dvou možností. První možností jsou sériové brzdy s černými třmeny a nápisem CUPRA, které mělo testované auto, ale na přání lze vůz vybavit většími brzdami Brembo s čtyřpístkovými třmeny. Ty poznáte podle třmenů v odstínu mědi. I základní brzdy jsou pro běžné, ale i svižnější ježdění dostatečné, nijak nevadnou a jsou dostatečně ostré.

test-2021-cupra-ateca-4drive-dsg- (12)

Závěr a cena

Pokud chcete rychlé SUV a nechcete za něj zaplatit majlant, pak může být CUPRA Ateca dobrou volbou. Na první pohled jde navíc o docela nenápadné auto, které svůj rychlostní potenciál prozrazuje snad jen čtveřicí výfuků na zádi, jinak si ho skoro spletete s „obyčejným“ SEATem.

V rámci modernizace se spíše decentně dolaďovalo, nebylo třeba žádných velkých zásahů a úprav, protože o před modernizací auto fungovalo parádně. Z trojice modelů CUPRA je Ateca autem, které se vzhledem ke svému celkovému nastavení nejvíce hodí na každodenní ježdění za povinnostmi. A když se chcete svézt někde za městem nebo se potřebujete jen rychle přesunout na jiné místo, umí to také.

Přečtěte si také:  První dojmy: Elektromobil Škoda Enyaq iV je vlastně příjemné, skoro normální auto

Pokud opravdu chcete Atecu ve verzi CUPRA, oproti SEATu Ateca si připlatíte. Zatímco SEAT Ateca ve verzi 2.0 TSI DSG 4WD se 140 kW/190 koňmi vyjde na 899 900 Kč, tak 300koňová CUPRA je skoro o více než čtyři sta tisíc dražší. Základní cena je 1 319 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: CUPRA
Typ: Ateca
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1984 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: 4×4
Výkon: 221 kW/300 koní při 5300 – 6500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm při 2000 – 5200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.9 s
Maximální rychlost: 249 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková DSG
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.7 – 7.8
Emise CO2: 175 – 177 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4386 mm
Šířka: 1841 mm
Výška: 1613 mm
Rozvor: 2630 mm
Provozní hmotnost: 1626 kg
Objem zavazadlového prostoru: 485 / 1604 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář