test-2022-seat_ateca-15_tsi_dsg- (1)

Test SEAT Ateca 1.5 TSI DSG (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 15. 5. 2022


SEAT Ateca byla prvním SUV španělské značky a představena byla v roce 2016. Ale i teď, po 6 letech, má stále co nabídnout. V testu jsme vyzkoušeli verzi s motorem 1.5 TSI a s převodovkou DSG.

Nejmenší z koncernové trojice

SEAT Ateca patří do koncernového trojlístku středních SUV, kam se kromě ní počítá i se Škodou Karoq a Volkswagenem Tiguan. Všechny tři modely sdílejí takřka shodnou techniku (až na drobné výjimky, protože na rozdíl od škodovky má Volkswagen v nabídce i velmi rychlý Tiguan R a SEAT nabízí CUPRA Ateca) a podobné rozměry. Ateca je z celé trojice nejkratší (Karoq je delší o 9 mm a Tiguan je delší přibližně o dva centimetry) a s objemem 510 litrů má i nejmenší kufr (Karoq: 521 litrů, Tiguan: 615 litrů).

Uvnitř je to ale auto, do kterého si čtyři cestující sednou úplně bez problémů a vyrazit mohou i na delší cestu. Sedadla jsou prostorná, příjemně tvarovaná a prostoru mají i nadprůměrně vzrostlí pasažéři do všech míst dostatek. Auto je pětimístné, ale prostřední zadní cestující se nebude cítit úplně komfortně, přesto v pěti na cestu vyrazit lze.

test-2022-seat_ateca-15_tsi_dsg- (7)

Kabina modernizovaného provedení – facelift přišel v roce 2020 – dostala několik vylepšení, ale to základní (naštěstí) zůstalo. V interiéru se totiž stále sází na fyzické ovladače, takže není potřeba auto ovládat výhradně přes displej infotainmentu. Ten je tu příplatkový s úhlopříčkou 9,2 palce (standardně 8,25 palců) a je samozřejmě dotekový. Jeho grafika je jemná, zobrazení parádní a navíc má SEAT vlastní grafiku i logiku ovládání.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Nedostatkem ale je, že se stejně jako u některých volkswagenů a škodovek infotainment seká a kouše a čas od času vůbec nereaguje. K dobru mu budiž fakt, že zcela nezamrzl v rámci týdenního testování ani jednou, a ani nebylo nutné jej restartovat.

Digitální může být po modernizaci i kaplička přístrojů, jejíž úhlopříčka je vždy 10,25 palce. Jeho zobrazení je možné měnit, i SEAT nabízí dobře známé šablony, které mají i ostatní auta koncernu Volkswagen. Potěší, že displej je perfektně čitelný a to jak ve tmě nebo v šeru, tak naopak i za ostrého slunce.

test-2022-seat_ateca-15_tsi_dsg- (4)

Střed motorové nabídky

O pohon testovaného modrého SEATu Ateca se postaral pomyslný střed nabídky, kterým je benzinový čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW, který umí při nízké zátěži „vypínat“ dva válce. Ten může být spojen buď s manuální převodovkou nebo za příplatek 50 tisíc korun s DSG. A to byl i případ testovaného auta.

A je to vlastně rozumná volba – mimochodem, v nabídce je i litrový tříválec nebo dvoulitrový čtyřválec (všechny motory jsou bez jakékoliv elektrifikace) na benzin, případně naftový čtyřválcový dvoulitr. Benzinová jedna pětka je pro Atecu dostatečný motor, dokáže jí udělit rozumnou dynamiku s rozumnou spotřebou paliva. Díky převodovce DSG se navíc nemusíte při předjíždění starat ani o podřazování, DSG ochotně podřadí a vytočí motor do těch správných otáček, kde pak může naplno rozbalit všech svých 150 koní.

Při klidné jízdě naopak DSG drží co nejvyšší zařazený rychlostní stupeň, aby byly otáčky motoru pěkně nízko a v kabině byl klid (a samozřejmě také co nejnižší emise CO2). Pak se docela často stává, že motor se přepne právě do dvouválcového režimu, což pozorný posluchač na zvuku uslyší. Jakmile ale budete mít puštěnou hudbu, drtivá většina cestujících žádný rozdíl nepozná. Při klidné jízdě převodovka příliš nepodřazuje a nechá motor pracovat s točivým momentem 250 Nm. Je otázkou, jak moc se vypínání poloviny válců projevuje na výsledné spotřebě paliva, ale při klidném tempu se dá jezdit kolem 6,0-6,5 l/100 km. Pokud budete často využívat dálnice, připočítejte přibližně litr navíc.

test-2022-seat_ateca-15_tsi_dsg- (2)

Testovaný SEAT Ateca nebyl vybaven adaptivním podvozkem DCC, celkově se ovšem jeho naladění hodí spíše na klidnější vyjížďky. Přesto samozřejmě není problém projíždět svižně zatáčky. Poměrně lehký motor nad přední nápravou způsobuje, že ochota zatáčet je překvapivě vysoká. Řidič si to ale tak úplně neužije. Komfortněji laděný podvozek i nízké otáčky znamenají, že v kabině je při klidné jízdě příjemný klid a pohoda. Ten občas prořízne na větších nerovnostech decentní rána od kol, ale běžné nástrahy silnic zvládá Ateca se ctí a v tichosti.

Závěr a cena

SEAT Ateca je autem, které skvěle poslouží pro běžné cestování. Nejlépe jí to jde v klidném tempu, kdy se motor jen tak převaluje nad volnoběhem. Zatáček se sice nezalekne, ale není to tak úplně zábava. 1.5litrový motor TSI pod kapotou je zcela dostačující, zároveň nabízí slušnou spotřebu paliva.

Pohled do ceníku prozradí, že aktuálně nejlevněji pořídíte SEAT Ateca za akčních 639 900 Kč. Dostanete za to verzi ve výbavě Style, která obsahuje vše, co byste pro pohodu a klid na palubě mohli chtít, s tříválcovým motorem 1.0 TSI. Testovaný kus ve vyšší výbavě Experience vyjde v základu s motorem 1.5 TSI a s převodovkou DSG na 814 900 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Ateca
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1498 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,110 kW/150 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1500 – 3500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.6 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.4-5.6
Emise CO2:,123-128 g/km
Objem nádrže:,50 litrů
Délka:,4381 mm
Šířka:,1841 mm
Výška:,1615 mm
Rozvor:,2621 mm
Pohotovostní hmotnost:,1408 kg
Objem zavazadlového prostoru:,510 / 1604 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , ,

1 názor na “Test SEAT Ateca 1.5 TSI DSG (2022)”

  1. Ateca se mi opravdu líbí. Je to v podstatě zvýšený Leon. Ale tvrdit, že kombinace udušeného 1.5 TSI a zoufalství předvádějící DSG, může jen naprostý mimoň. Motor je podstatně letargičtější než 1.4 TSI a dsg podtáčí a zmatkuje. Řadí s prodlevou a vůbec neumí využít d?namického potenciálu. To je krom tříválce nejhorší pohon.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru