Citroën C3 nové generace je oproti té původní obrovským skokem. Ovšem nejen designovým, ale také technickým. Rozhodli jsme se, že si na něj posvítíme v redakčním testu, do kterého jsme si tentokrát vybrali verzi 1.2 PureTech 110 EAT6.
Design
Jak Citroën přišel se svými plastovými ochrannými nástavci na dveřích, kterým říká Airbumps, tak s nimi zase začíná „šetřit“, protože třeba faceliftovaný C4 Cactus je prakticky nemá a nový C3 Aircross taky ne. A to je škoda! Cé trojce totiž sluší.
Ovšem ani ta je nemá vždy. Dostanete je v nejvyšší výbavě ve standardu. V té prostřední je můžete mít za příplatek, ale v té nejnižší je auto nedostane vůbec. Podle statistik prodeje je nicméně zákazníci chtějí a i ve střední výbavě si za ně těch pět tisíc připlácení. A nedivím se jim, protože jsou nejen praktické, ale navíc auto příjemně ozvláštňují.
Vnější design se inspiroval modelem Citroën C4 Cactus. Odkazují na něj nejen právě Airbumps, ale také tři segmenty čelního osvětlení. Zcela na vrchu je pruh tvořený LED denním svícením společně s ukazateli směru přecházející do linky se znakem automobilky. Uprostřed u masky chladiče se nacházejí potkávací světlomety a zcela dole v nárazníku jsou mlhové světlomety. Z předního pohledu díky tomu nové citroëny bezpečně poznáte na první pohled, jen možná budete mít problém rozeznat od sebe některé modely. To je ale dnes běžná praxe u většiny značek.
Citroën se rozhodl dopřát lidem možnost personalizace. V ceníku C3 se nabízí 9 odstínů karoserie (černá Perla Nera, šedá Shark, šedá Alu, červená Rubi, Cobalt Blue, Orange Power, písková Sable a nakonec dvě nejoblíbenější bílá Banquise a Almond Green), které lze kombinovat se třemi barvami střechy (bílá Opale, černá Onyx, červená Aden). To ve výsledku umožňuje až 36 možných kombinací. Testované auto nicméně bylo v té vůbec nejčastější kombinaci, kterou si lidé vybírají: karoserie v bílé Banquise a střecha v červené Aden.
36 kombinací exteriéru doplňují další tři verze interiéru, Citroën jim říká „Styl“. Na výběr jsou nejobyčejnější šedočerný Styl Metropolitan Grey, doplňuje ho Styl Hype Colorado, který značka prezentuje jako ten, jež si vybírají nejnáročnější zákazníci (protože kombinuje luxusní materiály a černo-hnědou kombinaci čalounění), a konečně do třetice Styl Urban Red. A ten má i testovaný exemplář. Díky červeným doplňkům perfektně doplňuje exteriér s červenou střechou.
Pohonné ústrojí
Pod kapotou testovaného modelu se nacházel nejvýkonnější motor z nabídky. Ten navíc spolupracoval s šestistupňovou automatickou převodovkou. Jde o 1,2litrový přeplňovaný tříválec PureTech, který už z vozů koncernu PSA dobře známe. Přední kola pohání silou 81 kW/110 koní a přenáší na ně točivý moment 205 Nm.
Motor je po startu relativně klidný, bez výraznějších vibrací. Zvukem o sobě dá vědět prakticky pouze při výraznější akceleraci. Vzhledem k hmotnosti a velikosti auta nabízí velmi příjemný zátah, zrychlení z 0 na 100 km/h udává výrobce 9,8 sekundy a maximální rychlost je 188 km/h.
Jak jezdí?
Citroën C3 dostal poměrně měkké nastavení podvozku, je hodně komfortní, což prozradí již první ujeté metry. Takové nastavení velmi oceníte ve městě, protože tam zvládne malá cé trojka cesty příjemně vyhladit. Za městem, kde můžete plynový pedál sešlápnout více a jet s autem mnohem rychleji, však zjistíte, že díky tomuto naladění je auto na sérii nerovností poměrně neklidné a odskakuje. Je tady jasně poznat, že ostré zacházení se mu nelíbí. Při přejezdu větších nerovností se také od náprav ozývají rány.
S motorem spolupracovala automatická šestistupňová převodovka EAT6. Její řazení ale nebylo při výraznějším zrychlování z nejrychlejších a ani z nejhladších. I u převodovky se tak potvrzuje fakt, že Citroën C3 je auto pro klidný styl jízdy. Při takové jízdě totiž převodovka řadí prakticky neznatelně.
S testovaným provedením s automatickou převodovkou – je to jediná kombinace, pokud chcete automat – se dá jezdit se spotřebou mezi 6 a 7 l/100 km v kombinovaném režimu.
Je to „frikulínské“ auto
Citroën si pro C3 připravil i jednu velmi zajímavou věc. Tou je kamera ConnectedCAM Citroën natáčející prostor před vozem umístěná ve zpětném zrcátku. Ta nejen, že slouží jako bezpečnostní prvek v případě nehody, ale také umí zachytit některé momenty z vaší cesty a rovnou je třeba i sdílet na sociální sítě. Více jsme se jí věnovali v rámci prvních jízd, článek najdete zde.
Závěr a cena
Citroën C3 i po druhé prokázal, že jde o povedené auto, ale musíte se zamyslet i nad tím, jakým stylem jezdíte. Pokud jste založením spíše klidnější řidiči a jízdu si raději vychutnáváte, než abyste někam pospíchali, pak si budete konejšivý podvozek i naladění převodovky užívat. Prostě sednete, zařadíte na převodovce „D“ a po cestě nebudete muset nic řešit. Pokud se však občas rádi svezete ostřeji, raději se poohlédněte jinde.
A cena? Po nahlédnutí do ceníku si lze všimnout, že základní cena startuje na akčních 220 tisících korunách, v této výbavě ale není ani klimatizace. Rozumnější volbou tedy bude spíše prostřední výbava FEEL, jejíž nejnižší cena je 252 tisíc Kč. Naopak základní cena testované, je druhá nejvyšší v ceníku a za takové auto dáte minimálně akčních 382 tisíc Kč.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Vzhled nejvyšší výbavy,Základní výbava bude vypadat smutně
Pohodlný podvozek,Mlátící zadní náprava na větších nerovnostech
Při klidné jízdě skvělý parťák,Nelíbí se mu svižná jízda
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Citroën
Typ:,C3
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1 199 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,81 kW/110 koní při 5 500 ot./min
Točivý moment:,205 Nm při 1 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.8 s
Maximální rychlost:,188 km/h
Převodovka:,šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.8 / 4.2 / 5.2
Emise CO2:,118 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,3 996 mm
Šířka:,1 749 mm
Výška:,1 474 mm
Rozvor:,2 540 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 165 kg
Objem zavazadlového prostoru:,300 / 922 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]