Citroën představil novou, již třetí generaci svého bestselleru, modelu C3. C3 poprvé vyjela na silnice už v roce 2002 a jeho dosavadní prodeje dosáhly již 3,5 milionu kusů. Očekávání pro novou generaci jsou tedy velká.

Auto jsme si dnes poprvé detailně prohlédli, dozvěděli jsme se o něm některé nové informace a poprvé se v něm také svezli. Do rukou se nám dostal „barevný“ kus s motorem 1.2 PureTech 82.

Design exteriéru

Nová generace Citroënu C3 se nesnaží zamaskovat, z jakého vozu si vzala příklad. Prakticky každý kousek jeho karoserie připomíná Citroën C4 Cactus, využívá navíc i praktické AirBumps, tedy ochranné plastové kryty na bocích. Jenže narozdíl od „kaktusu“, tady nejsou v základní výbavě. Výjimku tvoří pouze nejvyšší (ze tří) výbava SHINE. V nejnižší výbavě LIVE je nemůžete mít vůbec, v prostřední FEEL jsou za příplatek 5500 Kč.

 

prvni-jizda-citroen-c3-12-puretech-82-p2

Vůz je možné si poměrně bohatě personalizovat. Na výběr je několik barev karoserie, které se dají kombinovat s dalšími barvami střechy, vnitřních zpětných zrcátek a nebo prvního kroužku na Airbumpu. V nabídce je i několik verzí interiéru, který kombinuje různé barvy a různé materiály.

Musím uznat, že tohle se automobilce povedlo a vůz, se kterým jsme se při první jízdě vezli, vypadá naživo velmi pěkně. Ostatně, dokazují to i pohledy dam. Projížděli jsme se centrem Prahy, takže jsme si jich užili opravdu hodně.

Interiér

Interiér opět vypadá podobně jako u C4 Cactus, u C3 je ale o poznání klidnější. Jeho tvary jsou poměrně pravidelné a je prakticky prostý veškerých tlačítek. Ta by se dala spočítat na prstech jedné, maximálně dvou rukou v případě nešikovného dřevorubce.

prvni-jizda-citroen-c3-12-puretech-82-p3

Téměř vše se v nejvyšší výbavě, kterou můžete vidět na fotkách, totiž odehrává přes dotykový displej. Ostatně tak to má většina vozů koncernu PSA. Na toto ovládání si stěžuji pokaždé a nejinak tomu bude i tentokrát. Abyste si změnili teplotu klimatizace, je potřeba na displeji dotykem přepnout například z rádia nebo navigace na klimatizaci a pokud pak chcete přepnout rádiovou stanici, musíte přepínat obrazovky znovu. Jenže dotyk nelze prakticky nikdy udělat intuitivně a musíte se na displej podívat, což odtrhne pozornost od jízdy.

Z hlediska podoby interiéru jsou v nabídce čtyři verze. Poměrně obyčejný sériový, ale také další tři: Urban červený (auto z fotografií), Metropolitan Šedý a nebo Hype Colorado. Všechny vypadají velmi zajímavě, každý se ale hodí pro jinou osobnost.

ConnectedCAM Citroën

Novým prvkem, s nímž Citroën C3 přijíždí jako vůbec první auto, je kamera ConnectedCAM Citroën. Jde o kameru v čelním skle, která natáčí po celou dobu jízdy. Lze ji využít například i jako „černou skříňku“, kdy může fungovat jako klasická palubní kamera natáčející průběh jízdy. Může však fungovat také pro sdílení fotek a videí, která s ní natočíte, na sociální sítě. Opravdu! Citroën to zdůvodňuje tím, že „lidé vám neuvěří, co jste na silnici potkali“!

prvni-jizda-citroen-c3-12-puretech-82-p4

Kamera poskytuje tří základní funkce (za předpokladu, že máte ve svém chytrém telefonu nainstalovanou potřebnou aplikaci a jste s autem spojení):

  • Natáčí a nebo fotí, následně umí vyhledat uložené fotografie a videa
  • Umí sdílet fotografie a videa na sociální sítě (facebook, twitter) nebo je poslat e-mailem a to buď automaticky s přednastaveným textem nebo manuálně přes aplikaci
  • Geografická lokalizace vozu pomocí GPS pro jeho snazší nalezení

Kamera umí také v případě nehody zamknout na kartě natočený záznam (30 sekund zpět) před nárazem (ano, ukládá na paměťovou kartu a pak synchronizuje do aplikace), aby se nepřemazal a mohl být použit pro případné šetření nehody.

Motory a jízda

Citroën C3 přijíždí na trh aktuálně se čtyřmi motory, dvěma benzínovými a dvěma naftovými, které jsou spojeny výhradně s manuální převodovkou. V květnu 2017 se přidá třetí přeplňovaný (první dva jsou atmosférické) benzínový motor, který bude naopak spojen výhradně s šestistupňovou automatickou převodovkou.

prvni-jizda-citroen-c3-12-puretech-82-p5

Pro první jízdu jsme si vybrali verzi 1.2 PureTech 82. To znamená silnější atmosférický benzínový tříválec s výkonem 60 kW/82 koní a s točivým momentem 118 Nm.

Technické dokumenty prozrazují, že nepůjde o žádného trhače asfaltu, vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h se odehraje za 14.6-14.9 s (podle velikosti kol) a maximální rychlost je 168-173 km/h. Přesto auto působí živěji a v městských rychlostech není úplně letargické. Otázkou je, co se stane, když s ním vyjedeme mimo město. To jsme zatím nezkoušeli, to si budeme muset nechat až do klasického redakčního testu.

A tam si budeme muset nechat i spotřebu paliva. Citroën uvádí kombinovanou hodnotu 4,7 l/100 km, což je spotřeba paliva v ideálních podmínkách v laboratoři. Kolem šesti by se tak s autem mohlo dát reálně jezdit.

prvni-jizda-citroen-c3-12-puretech-82-p6

Na tiskové konferenci jsme se také dozvěděli, že Citroën chce zákazníky zaujmout zejména komfortem a klidem. Prvních pár kilometrů za volantem bylo překvapujících. Odhlučnění motoru je velmi dobré, na volnoběh je prakticky neslyšitelný a také mu chybí pro tříválce ony nepříjemné vibrace. Po přidání plynu je tříválcový projev slyšet a znát, ale i tak jde o projevy poměrně příjemně tlumené. Co se podvozku týká, jeho nastavení je měkčí. Přesto to neznamená, že by byl houpavý. Při zrychlení i brzdění jsou cítit pohyby karoserie, ale neznamená to, že by se předek nebo zadek potápěly jako pramice do vln. Od kol se při přejetí větší nerovnosti ovšem občas ozve rána. Jízdu je nicméně z těch pár najetých kilometrů po Praze velmi těžké hodnotit.

Závěr a cena

Přiznáme se, že se nám moc líbí designový směr, kterým se Citroën rozhodl jít. Jeho auta na ulici nejen těžko přehlédnete, ale také je na první pohled poznáte. Jsou jiná. A přitom nepotřebují vypadat jako z vesmíru…

Příznivě je nastavena i cenová politika. Český importér zdůrazňuje, že nechce být v segmentu nejlevnější, ale přesto má cenovou politiku nastavenou vcelku výhodně. Však považte, nejnižší cena verze LIVE je 234 900 Kč, za prostřední verzi FEEL s dostatečnou výbavou připlatíte jen 20 tisíc Kč, za nejvyšší SHINE dalších 45 tisíc. Testované auto se silnějším motorem stojí základních 309 900 Kč.