BMW si v posledních měsících připravilo novinky pro své nejnáročnější klienty. Kromě zcela nové generace řady 7 je tu i modernizace největšího SUV X7. To dostalo pozměněný design, ale i techniku. My jsme jej otestovali ve vrcholné verzi M60i xDrive s mild-hybridním benzinovým osmiválcem.
„Sedmičky“ vypadají jinak
Důvod, proč mluvíme o BMW X7, ale i o novém BMW řady 7, je jednoduchý. Obě auta totiž dostala velmi podobné designové prvky, které ostatní modely BMW nemají. Jde o přední světlomety, které jsou rozdělené a jejichž horní část (denní svícení) tak trochu připomíná řasy. Všechny ostatní nové modely – ať už jde například o facelift BMW X5 a X6 nebo třeba novou generaci BMW řady 5 – mají světlomety „normální“, tedy nedělené. Přepracovaný je také přední nárazník a ledvinky mohou být podsvícené. Zboku ani zezadu už se nic zásadního neměnilo.
Velké změny jsou uvnitř, protože BMW X7 také dostalo novou palubní desku s prohnutým panelem místo klasické kapličky a displeje infotainmentu, jenž v sobě ukrývá dva displeje. Ten levý má úhlopříčku 12,3 palce a slouží pro řidiče jako kaplička přístrojů. Ten pravý je větší, má úhlopříčku 14,9 palce a zobrazuje displej infotainmentu. Pro oba platí, že mají skvělou a velmi jemnou grafiku a skvělou čitelnost i při ostrém slunci.
Velká digitalizace
Přepracovaná palubní deska není jedinou významnou změnou v interiéru, pevně s ní ovšem souvisí. Infotainment totiž v rámci modernizace dostal nejnovější verzi, s čímž souvisí kompletní změna grafiky i fungování. A to k horšímu. Pryč je totiž původní jednoduchý design, který byl rozdělený do několika hlavních sekcí, teď je tu jedno velké Menu, které obsahuje vše. Zorientovat se v něm vyžaduje čas a soustředění a snažit se najít něco za jízdy není úplně bezpečné – přestože má X7 armádu aktivních jízdních asistentů.
A přes infotainment se dnes už odehrává prakticky veškeré ovládání auta. Ještě před faceliftem mělo BMW X7 pro ovládání klimatizace a topení fyzická tlačítka a samostatný displej. To už teď neplatí a nastavuje se to přes samostatnou obrazovku infotainmentu. Ta nabízí velké možnosti nastavení zvlášť pro řidiče i pro spolujezdce, ale opět je displej plný grafiky a napoprvé se v něm složitěji orientuje. Alespoň, že teplota se dá změnit jednoduše a kdykoliv, protože se na displeji zobrazuje stále.
Změnou prošel jak středový panel, kde zmizela prakticky veškerá fyzická tlačítka, tak i středový tunel. Odtud zmizel původní joystick, coby volič převodovky a nově je tu pouze maličký ovladač, ale jeho okolí s tlačítky pro změnu jízdního režimu, (de)aktivací parkovacích senzorů, vypnutí stabilizačního systému a kruhového ovladače infotainmentu zůstaly. Nechybí ani volič nastavení výšky vzduchového podvozku, kterým je každá X7 vybavena standardně.
Až sedm míst
BMW X7 je největší SUV v nabídce mnichovského výrobce. Dlouhé je 5181 mm, široké 2000 mm a na výšku naměříme 1835 mm. Uvnitř se pohodlně usadí až sedm cestujících, čemuž pomáhá rozvor 3105 mm. Přední i zadní sedadla jsou pohodlná, nabízejí opravdu mnoho možností nastavení a za příplatek jim samozřejmě nemusí chybět ani vyhřívání, odvětrávání anebo masáž.
Auto může být až sedmimístné, což byl i případ testovaného vozu. Jestli byste si ale mysleli, že sedadla bude ovládat manuálně, to byste se pletli. Všech sedm sedadel v autě se ovládá elektricky. A to kompletně, tedy od nastavování polohy a sklonu opěradla, tak po sklopení prostřední řady sedadel, aby se na tu třetí dalo nastoupit. Třetí řada sedadel se ovládá také elektricky (z kufru), a to každé ze sedadel zvlášť. Bude ovšem potřeba vyndat krycí roletku zavazadlového prostoru, protože ta zadním dvěma sedadlům překáží. Na všech sedadlech je nicméně dostatek místa, průměrně vzrostlý Evropan se na ně posadí zcela bez problémů.
Benzinový osmiválec má parádní zvuk
Testovali jsme vrchol nabídky: BMW X7 M60i xDrive. Jde o evoluci předchozího motoru s označením 50i, jehož základem je klasický 4,4litrový vidlicový benzinový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly. V nejnovější verzi jde o mild-hybrid se 48V startér/generátorem. Jde o způsob pohonu, který neumí jezdit jen na elektřinu, ale elektřinou pomáhá startovat motor, obstarává prvotní akceleraci po stlačení plynového pedálu a díky němu umí auto plachtit s vypnutým motorem i v dálničních rychlostech aniž by to posádka poznala.
Technické údaje prozrazují, že od motoru se na všechna čtyři kola přes osmistupňovou automatickou převodovku dostává 390 kW /530 koní a 750 Nm ze spalovacího motoru, ale také dodatečných 9 kW/11 koní a 200 Nm ze startér/generátoru, jenž se nachází v obale převodovky. Jeho výkon je spíše symbolický, ale díky točivému momentu začne po sešlápnutí plynového pedálu X7 ihned zrychlovat. Posádka to přitom prakticky nijak nepocítí. Akumulátor mild-hybridního systému je malý, nachází se v motorovém prostoru a dobíjí se rekuperací při brzdění.
Přestože je BMW X7 opravdu velké auto, jehož pohotovostní hmotnost je 2,6 tuny, je to hodně rychlé auto. BMW udává zrychlení z 0 na stovku za pouhých 4,7 sekundy a maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. A že autu rychlost nechybí ani v praxi poznáte hned při prvním sešlápnutí plynového pedálu. Auto se „postaví“ na zadní kola a vystřelí vpřed a je jedno, jestli to uděláte na výjezdu z obce nebo při vjezdu na dálnici.
Akceleraci navíc doplňuje parádní zvuk benzinového osmiválce, jehož intenzita se podle zvoleného jízdního režimu mění. Ani v ekologickém jízdním režimu ale úplně nezmizí. Vždyť vychází z koncovek výfuku, které opravdu ústí ze zadního nárazníku auta. Ozdobné koncovky v nárazníku sice nejsou koncovkami samotných tlumičů výfuku, ale ty se ukrývají hned za nimi a přímo do nich ústí. Žádné prskání nebo střílení z výfuku se tu ale nekoná, přeci jen jde o velké a hlavně komfortní SUV.
Vždycky říkám, že dostatek výkonu je bezpečnostním prvkem, a přestože jej nemusíte využívat, když ho potřebujete, pod pravou nohou jej máte. A to je přesně případ testovaného BMW X7 M60i xDrive. Za běžných okolností se totiž motor jen tak převaluje lehce nad volnoběhem, převodovka řadí hladce a prakticky neznatelně a vy se jen pohodlně sunete krajinou. Když ale chcete předjet pomalejší auto, stačí jen trochu přišlápnout plynový pedál a rázem jste před ním.
Kombinovanou spotřebu udává BMW mezi 12,1 – 13,0 l/100 km, což jsou hodnoty, za které se dá vlastně bez problémů jezdit. Nesmíte ale zůstat zaseknutí v koloně ve městě anebo využívat potenciál motoru, pak samozřejmě spotřeba paliva roste. Díky 83litrové nádrži je přesto dojezd auta bez nutnosti tankování poměrně velký.
Opravdu to má 23″ kola?
Když se na auto podíváte zboku, všimnete si velkých kol. Možná byste ale netipovali, že jsou až tak velká. Testovaný kus totiž obouval největší kola, která kdy BMW nabízelo, jsou to 23″. I na nich je ale auto příjemně komfortní a pohodlné, přestože nízká pneumatika je na ostřejších nerovnostech poznat. Skvělou práci ovšem odvádí adaptivní vzduchový podvozek, který je pro M60i standardem. Díky němu se auto v komfortním nastavení jen tak příjemně pohupuje nad silnicí a chce, aby posádka vůbec nevěděla, po čem jede. Není to až takové jako například u nového Range Roveru, který je ještě mnohem pohodlnější, ale kvůli tomu se s ním zase nedá jezdit svižně do zatáček.
To s touhle X7 naopak jde a právě nejen rovně, ale i v zatáčkách. Vždyť testované BMW X7 M60i xDrive ladili v BMW M Performance a dodali mu mimo jiné M sportovní zadní diferenciál, aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, aktivní stabilizátory, M sportovní brzdový systém (vpředu s 395mm kotouči, vzadu jsou 345mm kotouče). Říká se, že fyzika platí na všechny a pořád, ale některá moderní auta ji dokážou zlehka „ohýbat“. Vždyť tohle je velké a těžké SUV, které by přece nemělo umět zatáčet a se kterým by neměla být zábava. Ale přesto je, vydejte se na svoje oblíbené okresky a budete překvapení, jak rychle je tahle luxusní stodola dokáže projet.
Závěr a cena
BMW X7 sice po modernizaci není tak uhlazené, čelní pohled v mnohých vyvolává pozdvižené obočí, ale nemění to nic na tom, že skvěle jezdí. Interiér je po vzoru ostatních bavoráků zcela nový, přišel takřka o všechna tlačítka a také v infotainmentu se hůře orientuje. To by až tak nevadilo, pokud by třeba BMW dokázalo nabídnout hlasové ovládání v češtině, ale to neumí. Některé funkce sice zastanou gesta, ale i tak je potřeba pro většinu pátrat ve složitém infotainmentu. Naopak ovládání takřka všeho je elektrické a posádka se nenadře. A jízda? Bude jen na vás, zda se chcete kochat krajinou anebo si užít magického písmenka „M“ v označení modelu, protože rychlost a jistota testované X7 nechybí v přímce ani v oblouku.
Je to povedené auto, svědčí o tom ovšem i jeho cenovka. Nejnižší cena, za kterou se BMW X7 nabízí, je 2 562 300 Kč za xDrive40i. Naftové xDrive40d vyjde minimálně na 2 588 300 Kč. Testované vrcholné provedení BMW X7 M60i xDrive ale startuje o poznání výše, jeho základní cena je 3 283 800 Kč. Testovaný kousek s poměrně velkou příplatkovou výbavou dokonce o pár desítek tisíc přelezl čtyřmilionovou hranici.
Technické údaje:
Auto: | BMW X7 M60i xDrive (2023) |
Motor: | V8 + 48V startér/generátor (mild-hybrid) |
Objem válců: | 4395 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol (xDrive) |
Výkon: | 390 kW/530 koní při 5500 – 6000 ot./min |
Točivý moment: | 750 Nm při 1800 – 4600 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,7 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12,1 – 13,0 l/100 km |
Emise CO2: | 274 – 293 g/km |
Objem nádrže: | 83 litrů |
Délka: | 5181 mm |
Šířka: | 2000 mm |
Výška: | 1835 mm |
Rozvor: | 3105 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2675 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 750 / 2120 litrů |