BMW přišlo před koncem roku po 7 letech s novou generací X3. Potěšilo, že pod kapotu po vzoru větší X4 nainstalovalo také výkonný šestiválec. Na BMW X3 M40i jsme se podívali v redakčním testu.
SUV s dotekem BMW M Performance
BMW X3 M40i není tak obyčejné SUV, protože si ho do parády vzalo oddělení BMW M Performance, které stojí někde mezi běžnými bavoráky a plnotučnými modely BMW M. A je to znát, protože tohle auto dokáže být pořádně nabroušené na jedné straně, ale pak je vám i příjemným společníkem při testování na straně druhé. Ačkoliv s příplatkovými 21″ disky si některé české silnici úplně užívat nebudete.
BMW M Performance se podepsalo na spoustě částí tohoto auta. Tím nejviditelnějším je zcela jistě vzhled, protože tohle auto je už na pohled jasně rozeznatelné díky přednímu nárazníku s velkými otvory pro sání, specificky zbarveným krytům vnějších zpětných zrcátek a nebo dvojice černě leskle lakovaných koncovek výfuku zakomponovaných do nárazníku. Samozřejmostí jsou plakety „M“ na předních blatnících a označení „M40i“ na víku zavazadelníku.
Zapomenout ale nelze ani na techniku, protože BMW X3 M40i dostalo speciální nastavení posilovače řízení, M sportovní podvozek (adaptivní v testovaném autě je za příplatek), ale i výkonnější brzdový systém s modře lakovanými třmeny, které pěkně vykukují pod koly.
Motor je óda na radost
To nejlepší na celém autě je ale jednoznačně motor. S tím jsme se v různém nalazení setkali za poslední dobu už v několika autech (M140i, X4 M40i, 340i, 440i nebo M240i), ale pokaždé v nás zanechal jen ty nejlepší dojmy. Jde o jedním turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec s třílitrovým objemem, který je navíc v případě X3 doplněn o velmi sytý zvuk. Nepůsobí sice chvílemi úplně reálně a je poznat trochu té digitálnosti, ale jen pokud se na ni zaměříte. Nutné je však přiznat, že tohle auto umí být zvenku, pokud přepnete na sportovní jízdní režim, docela hlučné. Není to vulgární, ale je to výrazné. Ve sportovním režimu jízdu navíc doprovází různé prskání, střílení do výfuku při ubrání plynu a nebo při přeřazení. S tímhle autem se prostě v davu neztratíte. V komfortním jízdním režimu je tišší, neprská a nestřílí, ale váš brzký ranní příjezd domů partnerka jistě uslyší. A navíc je tenhle výfuk v sérii, není třeba za něj připlácet jako například u modelů Mercedes-AMG a podobně.
Díky 265 kW/360 koním a 500 Nm (který je o 35 Nm vyšší než u X4 M40i) dokáže i tohle téměř 1,9 tuny vážící auto předvádět působivou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a neutuchající zátah až do omezovače, který zasahuje ve 250 km/h. Šlápněte na plyn v 50, 130 a nebo ve 200 km/h a pokaždé se vám dostane nejdříve podřazení převodovky a následně působivého pružného zrychlení za doprovodu zlověstného zvuku. Návyková záležitost.
Na jízdním stylu je velmi závislá spotřeba paliva. Pokud budete jezdit s lehkou nohou na plynu s pocitem, že pokud budete potřebovat, auto vždy zrychlí, pohybovat se dá kolem 10litrové hranice. Pokud ale naopak budete výkon využívat, počítejte se spotřebou klidně i o půlku vyšší.
Podvozek: tužší, ale vážně jistý
Jde o nejsportovnější verzi modelové řady, která navíc jezdila na příplatkových 21″ discích, a tak je jasné, že posádku nebude konejšit jako pětkový naftový kombík. Na kvalitních silnicích je až nečekané, co tohle auto dokáže. Hodně pomáhá rozložení hmotnosti 50:50, ale také pohon všech čtyř kol xDrive, jenž je za běžných podmínek rozložen ve stejném poměru. Podle potřeby ale umí točivý moment ve prospěch přední a nebo zadní nápravy libovolně (teoreticky až absolutně) a bleskově upravit. Mysleli byste si, že SUV nemůže být zábavné? Pletete se! Tahle X3 totiž zábavná být dokáže a to tak, že v zatáčkách umí pohodit zadkem. Stabilizace se tady dá totiž úplně vypnout a navíc už konečně zůstane motor ve sportovním nastavení, což dřív bavoráky neuměly. Drifty ale nečekejte, elektronika výkon rychle přesune dopředu.
To, jak rychle ale dokáže BMW X3 M40i projíždět zatáčky, by mu mohl závidět i Hyundai i30 N. Ten se navíc před tímhle SUV musel sklonit i na mokrém mosteckém okruhu, kde jsme se s oběma auty svezli. X3 byla rychlejší. Překvapilo nás ale také to, že se tam tohle auto vlastně nijak netrápilo a my jsme si to za volantem užili. Tam, kam jsme nasměrovali volant, tam X3 jela. Karoserie se zatáčkami proplétala prakticky bez náklonu – i díky aktivním tlumičům – a brzdy předváděly skvělé výkony. Líbilo se nám hlavně to, jak jsou příjemně, ale nezáludně jedovaté na začátku, ale s tím, jak se na brzdový pedál šlape intenzivněji, brzdy také více brzdí.
Podobně schopné umí být tohle auto i na okresních silnicích, jenže tady už na rozdíl od hladkého povrchu závodního okruhu, najdete i různé nerovnosti, výmoly a výtluky. Díky poměrně nízkým pneumatikám (245/40 R20 vpředu, 275/35 R21 vzadu) typu Runflat budete o všech dírách vědět, přesto mnohem méně než byste čekali. Potěší fakt, že oproti dřívějším modelům BMW už se do interiéru nepřenáší tak velké rány, jakkoliv se od kol na větších nerovnostech nějaké to zadunění ozve. Nestane se však, že by kolo ztratilo kontakt s vozovkou a X3 odskočila. Jízdní stopu drží stále bez sebemenšího zaškobrtnutí.
Závěr a cena
I když se po prvních jízdách, které jsme absolvovali v polovině listopadu, zdálo, že s BMW X4 M40i bude na silnici v ostrém tempu větší zábava, po týdenním testování X3 M40i už si to nemyslíme. Tohle „sportovní SUV“ totiž dokáže projíždět zatáčky ve vážně vysokém tempu a navíc s velkou jistotou. Díky svému původu sice není houpavě pohodlné, ale tím, jak se přenese přes některé nerovnosti i tak překvapí. To však mohou do jisté míry řešit i menší kola.
Nová generace BMW X3 je v nabídce na rozdíl od minulé generace výhradně s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Pod kapotu nabídne čtyřválcové a nebo šestiválcové vznětové i zážehové motory. Nejnižší cena v ceníku je u benzinové verze X3 20i xDrive, která startuje na 1 240 200 Kč. Testované X3 M40i je z opačného spektra a základní cena je 1 769 300 korun.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Výkon a projev motoru,Spotřeba paliva při svižné jízdě
Jisté jízdní vlastnosti,Podvozek je s 21″ koly tužší
Hlučný výfuk si užijete při ostrém tempu,Hlučný výfuk nebudou mít nad ránem rádi sousedi
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X3 M40i xDrive
Motor:,řadový šestiválec (R6)
Objem válců:,2 979 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,265 kW/360 koní při 5 500 – 6 500 ot./min
Točivý moment:,500 Nm při 1 520 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,4.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,11.0 / 7.0 / 8.4
Emise CO2:,193 g/km
Objem nádrže:,65 litrů
Délka:,4 716 mm
Šířka:,1 897 mm
Výška:,1 676 mm
Rozvor:,2 864 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 885 kg
Objem zavazadlového prostoru:,550 / 1 600 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]