test-bmw-530d-xdrive-touring

Nové BMW řady 5 Touring se na trh dostává chvíli po verzi sedan. Tu už jsme s naftovým šestiválcem v redakčním testu měli, tentokrát se podíváme na kombi ve stejné motorizaci. Otestovali jsme BMW 530d xDrive Touring.

Design praktičností neutrpěl

BMW řady 5 je autem, které je zejména reprezentativní. Tuto roli lépe zastane sedan, ale co když potřebujete golfove hole nebo sportovní potřeby svých dětí, které by se vám do sedanu nevešly a s manželčiným SUV jezdit nechcete? Nabízí se kombi řady 5.

Při pohledu na auto je jasně patrné, že tady si inženýři dali hodně záležet. Aby také ne, když už mají spoustu zkušeností. Aktuální generace BMW řady 5 přijíždí s karoserií kombi už v páté generaci, ačkoliv sedan se prodává už v generaci sedmé. Oproti předchozí generaci se z hlediska základních tvarů karoserie nic výrazně neměnilo, aktuální generace však narostla do všech směrů.

 

test-bmw-530d-xdrive-touring

Zavazadelník nabídne 1700 litrů a otevíratelné zadní okno

U kombi jde zejména o zavazadlový prostor. Jeho objem vzrostl na 570 litrů. Ten se po sklopení opěradel zadních sedadel dá zvětšit až na 1700 litrů. Opěradla zadních sedadel jsou navíc dělená v poměru 40:20:40 a ovládají se elektronicky přímo z kufru.

Pokud máte jen nějaké malé předměty, potěší – u BMW již tradičně – možnost otevřít pouze sklo zadních dveří. Nebude potřeba otevírat celé dveře. Jejich otevření ale nemusí být samozřejmě nijak složité, protože víko zavazadelníku se může (za příplatek) otevírat elektricky, samozřejmostí je také bezdotykové otevírání pro případ, že máte plné ruce a nechcete předměty pokládat na zem.

I kvůli hmotnosti nákladu, je standardem vzduchové odpružení zadní nápravy s funkcí udržování stálé světlé výšky bez ohledu na zatížení vozu. A to se hodí, protože užitečná hmotnost se v závislosti na variantě pohybuje mezi 720 až 730 kilogramy.

test-bmw-530d-xdrive-touring

Interiér: luxus a moderní tradice

Líbí se mi, že ačkoliv BMW svá auta neustále doplňuje o nejnovější elektronické vychytávky, interiér je stále „tradiční“. Pokud byste úplně netušili, jak to myslím, pak se podívejte na minulé generace BMW (a je jedno jestli řady 3 nebo řady 7) a uvidíte, že ovladače se sice v čase proměňují, ale jejich umístění zůstává. V každém BMW se tak budete cítit „jako doma“.

Nejinak je tomu i tady. Interiér je moderní, inspiraci si vzal z vlajkové lodi značky řady 7, ale pokud přesednete z některé z minulých generací, nic vás nepřekvapí. Jsou tu sice velké digitální displeje, ale rozvržení a ovládání je dobře známé. A platí to i pro digitální přístrojový štít. Druhý velký displej, který je umístěn na vrchu palubní desky, má moderní grafiku s „dlaždicemi“ na domovské obrazovce a dá se ovládat nejen pomocí otočného ovladače s dotekovou ploškou, ale také dotekem. Pro některé funkce je možné užít i přednastavená gesta.

Z hlediska prostoru není autu na předních sedadlech co vytknout. Posez je příjemný, sedadla pohodlná a do všech směrů působí interiér vzdušně. Horší je to ale na zadních sedadlech, kde se zejména prostorem pro kolena poměrně šetřilo. Tady jsou na tom i někteří mnohem menší konkurenti i poznání lépe. Sedadla nejsou ale o nic méně pohodlná než ta přední.

test-bmw-530d-xdrive-touring

Šestiválec 30d je povedený motor

Pod kapotou testovaného kombi tepalo vznětové třílitrové srdce s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 195 kW/265 koní a točivý moment velmi příjemných 620 Nm. V nabídce je buď s pohonem zadní nápravy a nebo s pohonem všech kol xDrive, což byl právě náš případ. O přenos výkonu motoru ke kolům se však vždy stará automatická osmistupňová převodovka Steptronic.

Testované BMW 530d xDrive Touring zvládne zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a dokáže jet (elektronicky omezenou) maximální rychlostí 250 km/h. Příjemnější než tato suchá čísla je ale samotná jízda, protože motor je skvěle odhlučněn a jen příjemně z dálky brumlá. Pohyb plynovým pedálem znamená náležitou odezvu bez prodlení a to v celém spektru otáčkoměru.

Zmínit musím ale i chování automatické převodovky. To je totiž perfektní, převodovka řadí intuitivně, rychle a není zmatená. Možnost řazení „manuálně“ tu samozřejmě je, ale je to zbytečné. Za těch 800 kilometrů, které jsem s autem najel, mě to nenapadlo ani jednou.

test-bmw-530d-xdrive-touring

Působivé jsou i hodnoty spotřeby. I když jde o velké auto s poměrně velkým motorem a pohonem všech kol, spotřebuje vcelku málo paliva. Nejčastěji jsem se pohyboval mezi 7 a 8 litry na 100 ujetých kilometrů. Byla to taková běžná jízda, která plynula s okolním provozem, ale nebál jsem se občas ani pořádně zašlápnout pedál plynu do podlahy a auto jedoucí přede mnou předjet.

Podvozek se povedl, jízda je příjemná i jistá

Už první metry překvapily komfortem. Pětka se po silnici nese skoro tak lehce jako větší sedmička. Nerovnosti jako by se pod jejími koly zmenšovaly, a to i přesto, že na autě byly 19″ disky. To je podle mého názoru skvělý kompromis právě mezi komfortem a vzhledem. Kola nevypadají malá, do blatníků padnou skvěle a přitom je na nich auto příjemně pohodlné. To ale platí pro komfortní jízdní režim. V tom sportovním auto ztuhne, podvozek jakbysmet. Vezměte ho na okresky a zjistíte, že pocitově tahle původně velká a pohodlná pětka působí najednou mnohem menším a lehčím dojmem.

Podvozek se nenechá rozhodit žádnou nerovností. Kola jsou za každých okolností spojena se zemí a neodskočí. A to ani v oblouku při svižné jízdě. Rozhodně je to jedno z nejlépe jezdících kombi, které jsem za poslední dobu řídil.

test-bmw-530d-xdrive-touring

Bezpečnost a pohoda na palubě

Nové BMW řady 5 má velmi bohatou výbavu již v základu. Za příplatek je možné si ale pořídit několik prvků, které zlepší vaše cestování zejména na delší trasy.

Tak například „chytrý“ adaptivní tempomat. Ten nejen udržuje nastavenou rychlost a dodržuje vzdálenost od aut jedoucích před vámi, ale umí také upravovat rychlost podle dopravních značek a nebo předepsané rychlosti zákonem. Nedělá to automaticky jako například mercedesy, ale řidiči to nabídne. Ten si navíc může nastavit v jakých odchylkách bude následně rychlost nastavena, například „-2“ zpomalí na maximální rychlost -2, případně „+5“ a podobně.

Nechybí ale ani automatické dálkové parkování prostřednictvím klíče, s nímž poprvé přišlo BMW řady 7. Funguje stejně, takže umí jezdit dopředu a dozadu jen díky doteku vašeho prstu na speciálním „klíči“ BMW Display Key. Auto umí popojet o 1,5 svojí délky a neumí zatáčet. Umí pouze korigovat směr podle vzdálenosti od okolí (např. od zdi v garáži a nebo vedle stojících aut), neumí zatáčet a nedokáže zaparkovat do řady stojících aut jako to umí třeba nový Mercedes-Benz třídy E.

test-bmw-530d-xdrive-touring

Závěr

Nové BMW řady 5 se povedlo a opět přináší takové věci, které jsme ještě před rokem mohli najít pouze u řady 7. Nemá sice laserové světlomety, ale výrazně vylepšené a skvěle svítící adaptivní LEDky s dosvitem až půl kilometrů jsou více než dostačující. Má ale například také ovládání gesty, chytrý tempomat a podobně moderně řešený interiér. Potěší také pohodlím, ale zároveň i jistotou na klikatých silnicích. Tohle auto vás bude bavit řídit, odveze celou vaši rodinu a neudělá vám ostudu, ba právě naopak. A pokud byste už řídit nechtěli, stačí aktivovat některý z aktivních asistentů řízení a ti vám s tím pomohou.

Ceník BMW řady 5 Touring, stejně jako u sedanu, začíná se čtyřválci. Nejlevnější verzí v nabídce je 520i Touring se čtyřválcovým benzinovým dvoulitrem se 184 koňmi, o pouhé dva a půl tisíce dražší je vznětový čtyřválec 520d se 190 koňmi. Testovaná motorizace začíná na 1 631 500 Kč, se čtyřkolkou xDrive je to 1 697 800 Kč.

+
Design a zpracování interiéru Nevelká palivová nádrž
Spotřeba motoru Příplatky jednoduše zvedají cenu
Pohodlný‚ ale jistý podvozek Místo pro kolena na zadních sedadlech
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 530d xDrive Touring
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 993 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 195 kW/265 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 620 Nm při 2 000 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 5.6 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.4 / 5.2 / 5.7
Emise CO2: 149 g/km
Objem nádrže: 66 litrů
Délka: 4 942 mm
Šířka: 1 866 mm
Výška: 1 464 mm
Rozvor: 2 975 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 875 kg
Objem zavazadlového prostoru: 570 / 1700 litrů
Ceník: ke stažení ZDE