BMW velké limuzíny umí a potvrdilo se to opět v dalším testu. Do toho dorazilo BMW řady 8 Gran Coupé s naftovým motorem. Není to sice tak lahodné spojení jako s benzinovým osmiválcem, ale i tak je to povedené auto.
Velké a nápadné
(Zejména) u prémiových automobilek máte opravdu velký výběr toho, co vám mohou nabídnout. Nemají jen jeden model v každé automobilové třídě, ale mívají jich více. Pokud chcete třeba u BMW velký sedan, pak můžete sáhnout třeba po BMW řady 7 anebo po BMW řady 8 Gran Coupé. Obě auta se na pohled výrazně liší a rozdílná jsou i při jízdě. Zatímco sedmička je spíše konzervativnější a pohodlnější, tak osmička je o poznání extrovertnější a „sportovněji“ naladěná.
Ono „sportovněji“ je ale potřeba brát v uvozovkách, protože nejde o žádné tvrdé a nepohodlné auto. A to ani na velkých černých dvacítkách, které obouvalo testované auto. Velký podíl na tom má zejména adaptivní podvozek.
Celkově je design hodně zajímavý, auto je placaté – hodně široké i dlouhé. V případě testovaného kusu ho navíc pokrývala matná modrofialová barva BMW Individual s názvem Frozen Marina Bay. Jde o příplatek ze hodně tučných 162 570 Kč. A věřte tomu, že tohle auto vzbuzuje pozornost všude, kde se objeví. A je jedno, jestli jede anebo stojí zaparkované na ulici.
K tomu je tu za dalších 102 960 Kč paket M Technic Sport. Jde o kombinaci designových i funkčních věcí. Za své peníze totiž dostanete černou masku chladiče, černé lišty kolem oken, bezpečnostní pásy s trikolorou BMW M, ale také větší M sportovní brzdy a M sportovní zadní diferenciál. A konečně tu máme i M Sportovní paket se spoustou dalších exteriérových a hlavně interiérových vylepšení.
S exteriérem testovaného bavoráku také parádně ladí interiér. I ten je z nabídky BMW Individual. Je čalouněn kvalitní bílou kůží Merino s odstínem Ivory White. Bílá jsou nejen sedadla, ale i koberečky, což je k počasí, které aktuálně panuje za okny, hodně nepraktická kombinace… Oko potěší také prvky z broušeného skla „CraftedClarity“.
Nafta? Proč ne!
Mnichovští nabízejí do osmičky – mimochodem do všech karosářských verzí Coupé, Cabriolet i do testovaného Gran Coupé – jen velké motory. Základ nabídky tvoří šestiválce spalující benzin i naftu, a vrcholem jsou benzinové osmiválce M850i, respektive M8.
Testované auto poháněla právě naftová motorizace, která je v nabídce jen jediná. Označení 840d xDrive prozrazuje třílitrový řadový šestiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly. A ten se může pochlubit opravdu hezkými parametry. Všechna čtyři kola roztáčí přes osmistupňovou automatickou převodovkou 235 kW/320 koňmi. Ještě zajímavější je ale točivý moment 680 Nm, jehož maximum je k dispozici od 1750 do 2250 ot./min.
To znamená, že jakékoliv sešlápnutí plynu znamená opravdu značnou akceleraci. A to i bez toho, aniž by převodovka musela podřazovat. Motor se prostě opírá o svůj obrovský krouťák. Dech mu nedochází ale ani se vzrůstajícími otáčkami, jde o lineární zátah bez špičky. Vzhledem k naladění auta to ale nevadí. Je sice „pevné“, ale poddajné a vcelku komfortní. Tedy na komfortní jízdní režim anebo adaptivní jízdní režim při klidné jízdě.
Pokud přepnete na sportovní režim anebo na adaptivní režim přejdete do ostřejší jízdy, auto ztuhne a zpevní. V tu chvíli si ještě více všimnete funkce integrovaného aktivního řízení včetně natáčení kol zadní nápravy, které pomáhá auto stáčet do zatáčky ještě ochotněji. Osmička se pocitově zmenší a až překvapivě jistě drží zvolenou stopu i při rychlejší jízdě.
I přesto, že jde o naftový motor, díky skvělému odhlučnění je jeho zvuk v kabině hodně utlumen. Motor je nejvíce slyšet při výraznějším přidání plynu, kdy se k životu naplno probudí všech 320 koní. A to je pak pořádný fofr, vždyť zrychlit z místa na stovku zvládne za 5,1 sekundy.
Když nebudete využívat plný potenciál motoru, pak překvapí spotřeba paliva. Při opravdu defenzivní jízdě mimo město s dodržováním dopravních předpisů mohou hodnoty na palubním počítači začínat sedmičkou, při běžné jízdě počítejte se spotřebou nafty mezi 8 a 9 l/100 km. A to je opravdu skvělá hodnota, BMW naftové motory prostě umí.
Závěr a cena
BMW řady 8 Gran Coupé je velká limuzína, která skvěle vypadá i jezdí a není tak „usedlá“ jako BMW řady 7. Je samozřejmě o něco méně komfortní, méně houpavá, ale ani tak není nepohodlná. Jaké z aut zvolit? Bude hodně záležet na tom, zda si auto budete chtít řídit sami nebo vás bude vozit řidič. A taky, zda jste spíše extroverti anebo introverti, protože v osmičce se na silnici neschováte, speciálně v konfiguraci ne nepodobné testovanému kusu.
Čtyřdveřová osmička umí nejen klidně plout krajinou, ale také se proplétat zatáčkami. Tam vás bude limitovat fyzická šířka a délka, ale pocitově budete řídit „menší a lehčí“ auto. Pomáhá tomu nejen celkové sladění, ale i (standardně dodávané) natáčení zadních kol.
Jde o jeden z vrcholů nabídky mnichovské značky, takže tomu odpovídají i ceny. Nejlevněji pořídíte BMW 840i Gran Coupé, které začíná na 2 485 600 Kč s DPH. Testované 840d xDrive vyjde minimálně na 2 665 000 Kč s DPH. Počítejte ale s dalšími stovkami tisíc za příplatky, vždyť celý ceník má 44 stránek a BMW vás chce rozmazlovat. Mimochodem připlatit byste si určitě měli i za laserové světlomety, protože za 46 072 Kč dostanete v noci bezmála 600metrový dosvit a budete si připadat skoro jako ve dne.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,840d xDrive Gran Coupé
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol (xDrive)
Výkon:,235 kW/320 koní při 4400 ot./min
Točivý moment:,680 Nm při 1750 – 2250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.1 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.3-6.2
Emise CO2:,166-162 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,5072 mm
Šířka:,1932 mm
Výška:,1407 mm
Rozvor:,3023 mm
Pohotovostní hmotnost:,1925 kg
Objem zavazadlového prostoru:,440 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]