BMW řady 7 aktuální generace se loučí, na dveře nejen, že už klepe nová generace, ale už známe i její ceny. Oficiální výstavní premiéru si nová vlajková loď automobilky odbude už za měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Novou sedmičku už jsme viděli naživo, její design je povedený, je spíše evoluční, než revoluční, a to je do jisté míry dobře, nejen pro tu odcházející, kterou jsme v klasickém redakčním testu prověřili ve vrcholné verzi 750Ld xDrive.

test-BMW-750Ld-xDrive-at-p1

Historie BMW řady 7 se začala psát už před téměř čtyřiceti lety. První generace s kódovým označením E23 se začala prodávat již v roce 1977, následovala ji v roce 1986 druhá generace (E32) a v roce 1994 přišla třetí, mezi fanoušky jedna z nejoblíbenějších generací s označením E38. Tuto generaci proslavil James Bond, který auto ve filmu ‘Zítřek nikdy neumírá’ ovládal mobilem, a byla to první generace, ve které se poprvé objevily naftové motory. Čtvrtá generace (E65, resp. E66 pro verzi L) přišla v roce 2002 s tehdy revolučním designem Chrise Bangla, ale ta se (společně s menší pětkou E60) fanouškům BMW příliš nelíbila. A konečně v roce 2008 přichází pátá, aktuální generace.

Sehnali jsme všechny (u prvních čtyř generací jde o verze před faceliftem) a postavili jsme je vedle sebe, která se vám líbí nejvíce?

Poslední generace nám po několika decentních faceliftech v průběhu svého života (posledním prošla v roce 2012) přijíždí do redakčního testu přímo z Karlových Varů. Tam při červencovém filmovém festivalu vozila – již druhým rokem jako oficiální vůz – ty největší filmové hvězdy, ale i další V.I.P. osobnosti. Kdo ví, kolikrát letos seděl na zadním sedadle ženami tolik milovaný svůdník Richard Gere… 🙂

Poměrně složitý název testovaného auta, který zní BMW 750Ld xDrive, se dá vcelku jednoduše rozklíčovat. Jde o vlajkovou loď automobilky, tedy řadu 7 s nejsilnějším naftovým motorem v nabídce, s prodlouženým rozvorem náprav a pohonem všech kol xDrive.

A je to opravdový kus auta přesně jak se na správnou vlajkovou loď sluší a patří. Vždyť s prodlouženým rozvorem (o 140 mm) měří auto na délku 5 219 mm. Kromě toho je oproti krátké verzi o 10 mm vyšší. Šířka dokonce atakuje dva metry. Za volantem ale sedmička své rozměry šikovně maskuje, přesto se parkovací senzory vpředu i vzadu, ale i panoramatický kamerový systém při manévrování hodí.

test-BMW-750Ld-xDrive-at-p2

Pod dlouhou přední kapotou se ukrývá třemi turbodmychadly přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec. Ten známe už z BMW M550d xDrive a i v řadě 7 se může pochlubit úctyhodnými technickými údaji. Z objemu rovných tří litrů poskytuje výkon 280 kW/381 koní a točivý moment 740 Nm už od 2 000 ot./min! I díky tomu může výtečná osmistupňová převodovka ZF držet motor často i kolem 1000 ot./min, protože při jakémkoliv sešlápnutí plynového pedálu se dostaví mohutný zátah. Pokud by přeci jen bylo potřeba výkonu více, převodovka bleskově podřadí klidně i o několik stupňů a sedmička vyrazí s tahem lokomotivy vpřed. Vždyť papírové zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou pouhých 4,9 sekundy. Maximální rychlost je již tradičně omezena na 250 km/h. Při “neopatrném” zrychlování na dálnici ale do této číslovky (digitální) ručička rychloměru doslova narazí.

Na motoru je skvělá nejen jeho výbušnost a dostatek výkonu v každém spektru otáčkoměru, ale také jeho spotřeba. Bez výraznějšího snažení se v pohodě udržíte do 9 l/100 km, pokud se budete opravdu snažit, prolomit mimo město osmilitrovou hranici zvládnete také.

Na palubě vládne neskutečný klid a pohoda. O motoru při jízdě i díky nízkým otáčkám prakticky nevíte, pokud plynový pedál přišlápnete, motor o sobě dá vědět. Klidně by ale mohl být ještě klidně o pár decibelů tišší. Svým zvukem sice obtěžovat nebude, ale pořád o něm víte.

test-BMW-750Ld-xDrive-at-p3

Všichni (čtyři) členové posádky sedí v pohodlných sedadlech čalouněných kvalitní kůží v interiéru, který dobře znají majitelé všech moderních BMW. Rozvržení a umístění ovladačů se prakticky neodlišují ať už sedíte ve trojce nebo v X6, palubní deska se liší snad jen zpracováním a použitými materiály. Všechna čtyři sedadla mohou být nastavitelná elektricky s tím, že pravé přední spolujezdcovo sedadlo se dá ovládat také z místa řidiče i z místa vpravo vzadu, kde bude majitel vozu (možná) sedávat nejčastěji. Nastupování je tam díky dlouhým dveřím a velkému úhlu jejich otevření naprosto perfektní. Stačí se posadit do sedačky, upravit si její sklon i výšku a nechat se unášet na vlnách pohodlí. Prostoru pro nohy je královsky a přehodit si nohu přes nohu nebude problém ani pro opravdové dlouhány.

Ke skvělému pohodlí přispívá také adaptivní podvozek, jenž je možné nastavit hned v několika možnostech: od ultra houpavého a pohodlného Comfort+ až po nejsportovnější Sport+ s omezeným účinkem stabilizačního systému. S nastavením podvozku se upravuje také nastavení odezvy plynového pedálu, reakce motoru či účinek posilovače řízení. Na úsporný režim Eco Pro kladoucí důraz na co nejnižší spotřebu paliva se upravuje i účinek klimatizace. Komfort kazí snad jen občasná rána od kol při přejezdu větších nerovností, tu však přisuzuji obutým pneumatikám typu RunFlat na příplatkových velkých 20″ discích kol. O týden později testovaný Mercedes-Benz S 500 L 4MATIC to na discích s průměrem o palec menším však zvládal lépe, jen nebyl tak houpavý.

BMW řady 7 (s interním označením F01, resp. F02 pro testované prodloužené provedení) odchází, ale odchází na vrcholu, a to i v přímé konfrontaci s novým eSkem od Mercedesu, do kterého jsme přesedli o týden později. Mercedes má zejména díky nové generaci, s níž automobilka přišla před dvěma lety, nesporně náskok v použitých technologiích a high-tech prvcích výbavy, ale sedmička mu dokáže směle konkurovat. Ač nedokáže nabídnout tak moderní kokpit a hladkost jízdy, dohání to pocitem za volantem. Kvalitou zpracování, použitými materiály a samotným luxusním pocitem z auta jsou si prakticky rovni.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 750Ld xDrive
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 993 ccm
Plnění motoru: 3x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 280 kW/381 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 740 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.9 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.3 / 5.9 / 6.4
Emise CO2: 169 g/km
Objem nádrže: 80 l
Délka: 5 219 mm
Šířka: 1 902 mm
Výška: 1 481 mm
Rozvor: 3 210 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 095 kg
Objem zavazadlového prostoru: 500 l