Z pětky jsme přesedli rovnou do trojky. Tedy, abyste to správně pochopili, z BMW řady 5 do BMW řady 3. Stejná koncepce klasické tříprostorové karoserie sedan, stejný motor, stejná převodovka i stejný pohon všech kol. Přesto jsou tahle dvě auta rozdílná o hodně víc, než by se na první pohled mohlo zdát…

BMW 535d xDrive je spíše svižnou a pohodlnou lodí na dálky, v 335d xDrive dříme čertík, který vás bude neustále pobízet, abyste sešlápli plynový pedál. Pokud to uděláte, pak se budou dít věci. Nebojím se říci, že tohle auto je vlastně takovým “naftovým eMkem”, něco jako M550d u větší pětky

test-bmw-335d-xdrive-4x4-at-p1

Trojka je menší, těsnější, interiér vás víc obklopí. Připadáte si tu s autem spojení. Sedí se nízko, skoro až na zemi, pozice za bohatě nastavitelným volantem je skvělá. Jediným drobným nedostatkem jsou snad jen drobně doleva vyosené pedály a málo místa pro pravou nohu. To ale při jízdě vnímat nebudete, možná až doma až budete ledovat otlačené koleno po zběsilé jízdě… 😀

Stačí nastartovat řadový naftový šestiválec, který v interiéru jako diesel vlastně ani nezní. Oproti pětce nicméně ubylo tlumení, a tak není jeho zvukový projev tak “vzdálený”. Krásně si brumlá na volnoběh a hřmí při sešlápnutí plynového pedálu. Přitom ale neobtěžuje, spíš skvěle dotváří atmosféru. Zátah motoru je brutální. Kdykoliv. Přeplňují ho dvě nestejně velká turbodmychadla, díky čemuž je výkon 230 kW/313 koní. To už zní samo o sobě příjemně, ale co když ještě dodám hodnotu točivého momentu, který je 630 Nm? Je to po vrcholné M3 nejsilnější verze v nabídce.

test-bmw-335d-xdrive-4x4-at-p2

Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,8 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h (M3: 4,1 s; 250 km/h). Věřte mi, že na silnici tohle auto dokáže divy. Testovaný kousek měl v malém techničáku psanou hmotnost 1,7 tuny (o dva metráky méně než 535d xDrive), ale při jízdě byste to nehádali! To, jak lehce zrychluje a projíždí zatáčky, je neskutečné. I když je v přední části šestiválcový naftový motor, působí tak lehkým dojmem, jako by tam snad byl jen tříválec

I když je řízení poměrně málo upovídané, stačí volantem otočit o pouhý centimetr a auto zareaguje. Přední kola se zakusují do asfaltu a nedotáčivost je pro tohle auto skoro až sprostým slovem. S pohonem všech kol je neutrální až lehce přetáčivě – speciálně na mokré silnici. Když už zadek uteče, máte poměrně dost času na to, abyste si rozmysleli, co s tím provedete. Srovnáte to a pojedete “na čas”? A nebo si chcete pohrát? A jen tak mimochodem, stabilizace má tři polohy – zapnuto, omezenou účinnost a nebo úplně vypnuto!

Pohon všech kol zajišťuje systém xDrive. Jde o elektronický řízený systém pohonu všech kol, kdy auto standartně pohánějí kola zadní nápravy a připojuje se přední náprava. Auto počítá nejen s adhezí jednotlivých kol, ale i s intenzitou sešlápnutí plynového pedálu a podle toho systém pohonu náprav řídí.

test-bmw-335d-xdrive-4x4-at-p4

Neskutečná je spotřeba paliva. Hodnot slibovaných výrobcem jsme sice nedosáhli ani když jsme se snažili sebevíc, ale kombinovaná spotřeba při běžné jízdě pohybující se na úrovni 7,5 l/100 km je působivá. Když budete hodně tlačit na pilu, dostanete se na 10 l/100 km, ale vlastně i to je skvělá hodnota.

Podvozek by se dal popsat jednoduše a rychle, stačilo by na to pouhé jedno slovo: SKVĚLÝ. Kombinace klasických pružin a tlumičů s tužším eMkovým naladěním a 18″ koly způsobil, že auto se chovalo skvěle nejen ve městě na kočičích hlavách, ale zejména na okreskách. Větší díra sice znamenala znatelnou ránu, ale auto nerozhodila. Všechna kola se za každých okolností a na každém povrchu drží asfaltu a prostě neodskočí. Některé jiné automobilky by se měly učit a uvědomit si, že prkenný podvozek není zárukou sportovnosti…

Zklamání ale přišlo z brzd, respektive jejich účinku a nástupu. I když na sobě modré třmeny nesly logo “M”, nebyly úplně jisté. Postrádal jsem takový ten pro BMW typický ostrý nástup se zvyšujícícm se účinkem. V tomhle autě byl pedál měkký, nejistý a brzdy tak nějak gumové. Je však otázkou, jestli to nebylo pouze tím konkrétním autem, které zcela jistě novináři nešetří…

test-bmw-335d-xdrive-4x4-at-p3

Plánujete-li často jezdit ve tmě, určitě zvažte příplatek za LEDky. Xenony testovaného auta sice možná hezky vypadají, ale nesvítí ani se nenatáčí do zatáčky. Trojka má také kompletní osvětlení žárovkami – přední i zadní blinkry i zadní světla či brzdová světla.

Designově se trojka povedla. Vše podpořila skvělá modrá barva a střeji řezané M paketové nárazníky. Za exteriérem nezaostává ani interiér. Již jednou zmíněný skvělý posez se sedačkami úplně na zemi doplňují klasické přehledné analogové budíky (digitální budíky podobně jako mají vetší BMW se ale už také chystají) i typické rozvržení ovládacích prvků dobře známé z ostatních bavoráků. Skvěle je umístěn displej multimédií a navigace (je o poznání menší než v řadě 5) a potěší i head-up displej.

BMW 335d xDrive je skvělým univerzálem, který dokáže v pohodě i vcelku pohodlně odvézt celou posádku z místa A do místa B, ale užijete si s ním spoustu legrace i na zakroucené okresce. Reakce na sešlápnutí plynu i otočení volantem jsou bleskové a vytvoří vám úsměv od ucha k uchu. Příjemné vám bude i to, že k čerpací stanici nebudete jezdit každých 300 kilometrů, ale na nádrž ujedete klidně více než dvakrát tolik… Nic ale není zadarmo, a tak se připravte na to, že základní cena testované verze startuje na částce lehce přesahující 1,3 milionu Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: 335d xDrive
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2 993 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4 xDrive
Výkon: 230 kW/313 koní při 4 400 ot./min
Točivý moment: 630 Nm při 1 500 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.4 / 4.9 / 5.4
Délka: 4 624 mm
Šířka: 1 811 mm
Výška: 1 429 mm
Rozvor: 2 810 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 705 kg
Objem zavazadlového prostoru: 480 / ? l
Ceník: k nahlédnutí zde