BMW X6 je automobil, který dost striktně rozděluje automobilové fanoušky na dva tábory. Jedni ho nenávidí, druzí bezmezně milují… K nám se však dostala varianta s osmiválcovým zážehovým motorem a ta má jednu úžasnou vlastnost – přetáhnout kohokoliv z táboru haterů do táboru fanouškovského.

Zástupce kategorie SAV (Sport Activity Vehicle), BMW X6 vzniklo ve své první generaci jako sportovnější, zajímavější doplnění modelu X5. Svým designem a technikou měly opravdu mnoho společného, hlavní rozdíl byl tak ve splývavé zádi ve stylu coupé u modelu X6. Propojenost se u aktuální generace těchto vozů ještě prohlubuje a nová X6 by měla navázat na úspěšnou první generaci. Ta byla od BMW trefa do černého, což potvrzuje více jak 250 000 prodaných kusů a nebo také existence nedávno představeného modelu GLE Coupé od automobilky Mercedes-Benz, které už na prvních fotografiích naprosto nestydatě křičí „X6“.

Test BMW X6 50i xDrive (1)

Jak už jsem naznačil výše, nová X6 je po designové stránce daleko více příbuzná modelu X5. Přední části mají takřka totožné a rozdíly začnou být patrné až ve chvíli, kdy začnete automobil pomalu obcházet. Svažující se záď automobilu sluší a byť na první pohled opravdu hodně ctí design svého předchůdce, celkově je design uhlazenější a automobil možná na první pohled nepůsobí tak mastodontním dojmem. Ale to vás pouze klamou oči a správně zvolené linky a tvary karoserie. Doopravdy je totiž nová generace o 32 mm delší, o 5 mm širší a o celých 40 mm nižší! Rozměr není jediná věc, kterou umí X6 výborně maskovat, ale o tom až dále. Když už jsme u těch čísel, mezigeneračně se tomuto drobečkovi podařilo shodit v průměru 40 kg na hmotnosti.

Ve chvíli, kdy berete za masivní kliku obrovských dveří, znovu vám dochází, jak je toto SAV vlastně obří. A to všechno se ještě znásobí, když stojíte na parkovišti vedle automobilu nižší střední třídy. Do interiéru je třeba se trochu vyzdvihnout, ale i když stejně jako já patříte do skupiny, která do sedačky radši upadne, na tento posez si zvyknete velice rychle. Zavírám řidičovy dveře, a přestože to vypadá, že se bude jednat o náročný úkon, jejich chod je lehký jako pírko. A kdyby se vám náhodou nepodařilo doklapnout dveře úplně, motorek to udělá za vás. Elektronická symfonie pokračuje. Svou pozici v sedačce volíte samozřejmě pomocí tlačítek a elektrický posuv volantu je to poslední, co vám pomůže k vysněné pozici. Ta je opravdu příkladná a rozsah nastavení tak velký, že se musí pohodlně usadit opravdu každý.

Testovaná verze byla vybavená M sportovním paketem, takže se ruce pohodlně usidlují na jednom z nejlepší volantů současnosti. Pokud byste zapomněli, že jste do vozu museli trochu šplhat a odmyslíte pohled na masivní kapotu a fakt, že auta běžného provozu vám přijdou maličká, podle interiéru by se dal odhadovat malý sportovní sedan. Interiér vás příjemně obklopí a vše je hezky po ruce a snadno ovladatelné. Kvalita zpracování a ergonomie ovladačů je u posledních BMW na úžasné úrovni a v černo/slonovinové kombinaci se třemi patry LED osvětlení interiéru je to vážně úžasná podívaná (LED ambientní osvětlení interiéru nabízí celkem 24 možností barevných kombinací a regulaci intenzity).

Přečtěte si také:  BMW ukazuje, jak správně driftovat a pálit gumy

Test BMW X6 50i xDrive

Interiér nám nedává prostor pro kritiku. Ovládací systém iDrive poslední generace je v češtině a uživatelsky přívětivý a ovládací kolečko je doplněno o praktický touchpad, který dovoluje zadávat text psaním konkrétních písmen vaším prstem. Je to rychlé a systém takřka vždy správně rozezná i patvary, které jsou způsobené vaší nedokonalostí. O velkém displeji palubního infotainmentu můžeme také mluvit jen v samých superlativech. Díky své velikosti nabídne velké množství informací najednou a jeho rozlišením by se mohla leckterá konkurence inspirovat. V této generace nabízí X6 plnohodnotný pětimístný interiér. Nepředpokládáme však, že by zadní místa byla využívána v plném zatížení, ve dvou se zde sedí opravdu královsky. Zavazadlový prostor nabídne základních 580 litrů objemu, případně 1 525 litrů po sklopení zadních sedadel.

Pojďme ale k tomu, co většinu z nás zajímá nejvíce. Pokud byste při vnějším ohledání zapomněli kouknout do oblasti předního blatníku a dveří, pod znáčkem divize M, který ospravedlňuje mohutné nárazníky a absenci hliníkových ochranných prvků karoserie, se ukrývá označení xDrive 50i. Už to stačí k tomu, aby se na vašem obličeji vyloudil úsměv hodně podobný poctivě zahnutému rohlíku. Pod masivní kapotou se totiž ukrývá osmiválcová zážehová jednotka o objemu 4,4 litru, které pomáhají dýchat hned dvě turbodmychadla. Tahle souhra vám dává k dispozici hodně zajímavých 450 koní (330 kW) maximálního výkonu, který je dostupný v rozmezí 5 500 – 6 000 ot./min a mohutný točivý moment 650 Nm už od 2 000 do 4 500 ot./min. Brada se vám touto dobou pomalu vrací nahoru, když se zamyslíte nad tím, kolik takto vybavená X6 váží. Ano, je to sice 2 245 kg, ale vaše brada se opět chystá cinknout o stůl, až si přečtete, že se tento kolos na stokilometrovou rychlost dostane za 4,8 s!

Test BMW X6 50i xDrive (2)

V reálném světě nemáte moc šanci oněch 2,2 tuny pocítit, osmiválec si totiž i s touto hmotností v podstatě jen hraje. Dynamika a přenos výkonu na silnici je u této verze opravdu dechberoucí. Jako řidič máte hned vedle voliče automatické převodovky možnost volby jízdních režimů. Ty jsou celkem čtyři – od úsporného a pro automobil uspávajícího Eco Pro, přes režim Comfort k režimům Sport a Sport+. První jmenovaný změní charakter vozu dost radikálně, reakce na pohyb pravé nohy jsou opravdu laxní, řízení je lehké a celkově je vůz plavnější. Svému názvu však dostojí a v tomto režimu se při dálniční rychlosti na tempomat odsávalo pouhých 10 litrů benzínu z nádrže. Což je na takto velký přeplňovaný motor, který musí rozpohybovat nemalou masu, vážně dobrá hodnota. Má to však jeden háček – a jsme zase u toho maskování… – 130 km/h vám bude připadat jako sotva polovina této rychlosti. Zvláště v tomto režimu, kdy téměř neslyšíte motor, nadprůměrně dobré odhlučnění způsobí, že budete mít pocit, že se sotva pohybujete.

Přečtěte si také:  Znáte historii loga BMW M? Víte, proč má takový tvar a barvy?

Režim Comfort je pak volba na každý den a téměř každou situaci. Výfukové klapky zůstávají zavřené, reakce plynu jsou normální a řazení komfortní. A to nás přivádí k posledním dvěma režimům, které si oblíbíte nejvíce. Klapky výfuků otevřené dokořán, reakce plynu a převodovky briskní a celkový pocit z auta, jak kdyby ho někdo polil živou vodou. Už když startujete a slyšíte startér, který plní svou funkci o něco déle, než jsme zvyklí a pak se ozve krátké bafnutí, je vám hned jasné s čím máte tu čest. V režimech Sport se část toho úžasného zvuku dostane i dovnitř, ale pořád to je nic oproti tomu, co slyší okolí ze dvou 27 cm širokých lichoběžníkových koncovek. Tohle jsem vážně nečekal! V režimu Sport dostanete vše, od sytého barytonu přes prskání až po mechanický zvuk vytočeného osmiválce. Symfonie, která strčí do kapsy leckterý zvukový projev i sportovně založených automobilů. Jen škoda, že jako řidič jí dostanete pouze zlomek.

Test BMW X6 50i xDrive (3)

V režimu Sport+ je pak ještě omezená elektronická stabilizace (respektive je přepnuta do dynamického módu) a je k dispozici také Launch Control. Ten vám zajistí slibované zrychlení za 4,8 s a také stav, kdy hlavu z opěrky odlepíte až ve chvíli, kdy osmistupňová převodovka ZF zařadí třetí převodový stupeň. Neskutečné! Znovu se díváme do technických údajů a nevěřícně kroutíme hlavou nad udávanou pohotovostní hmotností.

Automatická převodovka má dvě strany mince. V základních režimech řadí naprosto hladce a o její práci takřka nevíte. Přesně takhle by to mělo být. Za celou dobu testování jsem ani jednou neměl potřebu volit převodové stupně manuálně, tahle kombinace se zkrátka povedla. No a ta druhá strana mince je pro vás připravená u sportovních režimů. Skříň umí pěkně kopat a časová náročnost na změnu stupně se výrazně zkrátí.

Úplně slyším ty z vás, kteří tohle osmiválcové peklo nezažili osobně a stále se řadí do tábora, který má tendenci X6 pomlouvat, jak křičíte něco o rychlosti v přímce, ale jak je na tom v zatáčkách? Jsem si téměř jistý, že tady by vás projev nové X6 musel zlomit. Ono to totiž i v zatáčkách funguje výborně. Ano, sedíte vysoko a vysoké těžiště je cítit hned v první zatáčce, ale když na tohle myslíte a počítáte s tím, umí být X6 velice schopná. Dynamický mód stabilizace je poměrně benevolentní a spolu s pohonem xDrive, který má tendenci preferovat zadní nápravu, vykrouží X6 většinu zatáček s velkou vervou a při velice solidních rychlostech. Je to trochu hra na tenkém ledu. Vzhledem k maskování rychlosti a výbornému odhlučnění je opravdu potřeba často sledovat tachometr. Ve chvíli kdy udržíte nájezdovou rychlost v rozumných hodnotách, zvládne X6 v zatáčkách opravdu hodně. Podvozek a brzdy odvádí svou práci na výbornou. Jediná výtka tak nakonec směřuje k poněkud lehce nastavenému řízení. Škoda, že pro režim Sport+ posilovač ještě o trochu neomezí svou funkčnost a převod řízení není o něco rychlejší a řízení ostřejší.

Přečtěte si také:  BMW Group obdržela stavební povolení na výstavbu vývojového centra u Sokolova

Test BMW X6 50i xDrive (4)

A protože to většinu z vás zajímá, ani zde nezapomene zmínit spotřebu. Jak jste se dočetli výše, dálniční přesun je osmiválcová X6 schopná zvládnout za velice pěkných 10 l/100 km, využívání potenciálu auta na okresních silnicích ale ukáže hodnotu až trojnásobnou a po běžném přesunu mezi městy pak palubní počítač ukazoval hodnotu 13,5 l/100 km. Hodnoty to nejsou vůbec špatné (nezapomínejte jak těžký a dynamicky schopný vůz to je) a navíc jsem přesvědčen, že zákazník, který si tenhle motor zaškrtne při výběru svého vozu, to určitě nebude nijak dramaticky řešit.

Základní cenovka této verze je 2 199 600 Kč, ale i zde jsem přesvědčen, že pro cílovou klientelu se nejedná o přehnané číslo. Za ty peníze toho automobil nabídne opravdu mnoho. A nám jde jen hlava kolem z toho, jaké svezení asi nabídne o milion korun dražší verze X6M (ze stejného motoru nabízí 575 koní). BMW X6 s tímto motorem je takovým posledním mohykánem evropských cest. Brilantní motor je hlavní příčinou našeho velmi pozitivního dojmu, ale také zbytek automobilu nechal naprosto minimální prostor pro kritiku. Škoda, že nás při vracení zanechal v lehce labilním rozpoložení, s velkým otazníkem nad hlavou, kolik osmiválců nám ještě asi projde rukami…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X6
Motor: vidlicový osmiválec
Objem válců: 4 395ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 (xDrive)
Výkon: 330kW/450 koní v 5 500 – 6 000ot./min
Točivý moment: 650 Nm v 2 000– 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 13.1 / 7.8 / 9.7
Délka: 4 909 mm
Šířka: 1 989 mm
Výška: 1 702 mm
Rozvor: 2 933 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 245kg
Objem zavazadlového prostoru: 580 / 1525litrů
Ceník: k nahlédnutízde