Červená střela bez střechy na rozlučku s teplými měsíci – lepší babí léto jsme si přát nemohli. Dokud poslední sluneční paprsky dokázaly protrhat mračna, prohnali jsme kabriolet přírodou a nechali hrát brumlající šestiválec do svistu listoví. Když mělo sprchnout, nahodili jsme hard-top. „Bavorácká čtyřka“ už není vůbec nejmladší, pořád ale patří k vrcholu rozumně zábavných aut na trhu.
Geometrické orgie
Takhle malé ledvinky jsou už dneska vzácnost. I takový detail dává tušit, že „čtyřkové“ BMW má už nějakých šest let a rozhodně nepatří na silnici mezi nováčky, což potvrdí hlavně interiér. Tachometrům sice chybí ručičky, už jsou zčásti digitální (byť s analogovou grafikou), ale palubní deska, středová konzole – to všechno ještě ctí tvary starší německé designové školy, kterou BMW vystřídalo v nových modelech za jakýsi kosmopolitní modernismus.
Na zákazníky funguje obojí, pořád se bavíme převážně o konzervativním pojetí vnitřku i vnějšku. V interiéru vyniká čtyřka perfektní ergonomií, vše je pěkně po ruce, množství tlačítek neruší, ba naopak třeba retro staniční ladění u rádia jisté nostalgiky ještě nadchne. Zvenku má malý ďábel miniaturní čumák přilepený k silnici a jednoduché tvary snad s jednou výraznou linkou, táhnoucí se od předního kola za zadní.
Se staženou střechou (a je to krásná, chtělo by se říct „transformeří“ podívaná, když ji sundáváte) je kufr s kapotou v takovém souladu, že zboku kopíruje 440 rovnost žehlicího prkna, naprosté geometrické orgie. Techničtí maniaci (konstruktéři, architekti, autíčkáři, …) si pak dokonale přijdou na své v kufru. Nejde o to, že složená střecha zmenší prostor na komických 220 litrů (použitelných 370 litrů má bez ní), ale jak kouzelně můžete celý kufr tlačítkem „výtahově“ nadzvednout, aby se vám do něj lépe nakládali věci. Geniální.
Ve čtyřech nejezděte
V minulých odstavcích jste patrně postřehli spoustu superlativ. Teď krátce o jistojistě jednom z největších záporů – když to trochu přeženeme, čtyřka kabrio je co do počtu míst v podstatě roadster. Ve čtyřech nejezděte, abyste udrželi své bezpečné pohodlí za volantem, musel by pasažér za vámi drbat bradou kolena. Z hospody domů to potácejícím se kamarádům vadit nebude, na delší výlet ale vyrazte jedině ve dvou. Maximálně s psíkem. Navíc cestující vzadu by vám jistě záviděli parádní výdechy klimatizace za krkem, které prostydlé tělo z jízd se staženou střechou okamžitě zahřejí.
Mějte také na paměti, že čím víc hmotnosti budete přikládat na zadní nápravu, tím víc počítejte s trochu odlišným stylem jízdy. Rozdíl pocítíte už při složené střeše (kabrio je oproti kupé těžší o 200 až 300 kilogramů v závislosti na konfiguraci). U verze xDrive je naštěstí přilnavost úměrná dokonalosti, takže čtyřkolového ďáblíka jde zkrotit snadno za všech okolností. Samozřejmě o to lépe, když se nekroutí, takže s nasazenou střechou. Samotné auto má poměrně nadváhu, přes 1800 kilogramů, takže není na žádné bláznivé skotačení. Nadto s kabrioletem je vhodné se v přírodě hlavně kochat, ne lámat rekordy.
Minimálně milion
Na čtyřkové BMW si připravte minimálně milion korun, to je hranice, kde začíná benzinová 420i. Dvoulitr, čtyřválec. Na druhém konci stojí M4 se 431 koňmi, to je pacholek za 2 145 000 korun. Testovaný kousek je taková jeho slabší odnož, ořezaná verze tvrdého sporťáku. Stojí přesně milion a půl (pochopitelně bez příplatků, s nimi jste u tohohle konkrétního kousku na dvou milionech a čtvrt) a dokáže vám za volantem vykouzlit úsměv na tváři, aniž byste se museli v první šikaně zabít.
Jedno turbo, 240 kW výkonu, to dává nějakých 326 koní, takže porce zábavy je to slušná. Točivý moment 450 Nm získáte už od 1380 otáček. Stovku zvládne auto do pěti a půl vteřiny. Osmistupňový automat funguje naprosto příkladně, zvlášť ve sportovním režimu si budete užívat, jak se pohodlně sžije s dravějším stylem jízdy. Řízení dost ztuhne, v komfortu je příjemnější, ale zase působí víc uměle.
440i xDrive je parádním společníkem na takové ty podvečerní ostřejší projížďky krajinou. Když s ním nebudete šílet, dostanete se na spotřebu kolem devíti, deseti litrů paliva. O to víc si náhodní kolemjdoucí stihnout povšimnout té úžasné červené barvy, která mimochodem na tomto konkrétním kousku vyšla na nebeských 135 tisíc.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,440i xDrive Cabrio
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech kol (xDrive)
Výkon:,240 kW/326 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1380–5000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,5.4 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.8–10.3 / 5.8–6.1 / 7.3–7.6
Emise CO2:,169–177 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4640 mm
Šířka:,1825 mm
Výška:,1384 mm
Rozvor:,2810 mm
Pohotovostní hmotnost:,1845 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 220/370 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]