Test Audi SQ5 Sportback TDI quattro (2022)

Test Audi SQ5 Sportback TDI quattro (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 1. 9. 2022


SUV vládnou automobilovému světu, jejich podíl na trhu je obrovský. S tím, jak se k nim zákazníci přesunuli z ostatních tříd, se je výrobci snažili ještě více zatraktivnit, a proto vznikla tzv. SUV-kupé. Auta, která mají svou pětidveřovou karoserii tvarovanou tak, aby připomínala kupé. My jsme teď v testu vyzkoušeli modernizované Audi SQ5 Sportback, které přesně takové je.

„SUV-kupé“

Jakkoliv to může znít jako nesmysl, mezi zákazníky jsou auta s karoserií typu SUV-kupé velmi oblíbená. Průkopníkem bylo v Evropě (ačkoliv nebylo úplně první) BMW X6, které je na trhu už od roku 2008, a tento recept začaly postupně přebírat i další automobilky. Dnes už mají auta s karoserií, která za B-sloupkem výrazně klesá, i mainstreamové značky. I v jejich nabídkách se rychle zabydlely a zaznamenávají vysoké prodeje.

Přečtěte si také:  Audi RS 6 slaví 20leté výročí. Za čtyři generace jej poháněl osmiválec i desetiválec

Audi má v nabídce hned několik takových modelů. Od největší Q8, Q5 Sportback, přes elektrické e-tron Sportback a Q4 Sportback, až po nejmenší Q3 Sportback. Z nabídky si tak vybere úplně každý, vždyť ke všem zmiňovaným modelům existuje i „klasická“ alternativa.

Test Audi SQ5 Sportback TDI quattro (2022)

Na pohled…

Audi Q5 Sportback, respektive SQ5 Sportback se od SUV Q5 (SQ5) liší až od B-sloupku, do této části jsou auta stejná. Z čelního pohledu upoutá charakteristická maska chladiče Single Frame, u testované SQ5 s typickou červenou vlaječkou a nápisem „SQ5“ v části před spolujezdcem. Na masku navazují hlavní světlomety, které v tomto případě obsahují funkci LED Matrix. Se světlomety si u Audiopravdu dokáží vyhrát, takže kromě povedené animace při odemčení auta také perfektně prořezávají tmu a dokáží vyřezávat okolo jedoucí auta. U testovaného SQ5 to sice nebyla taková paráda jako u A8, která má světlomety ještě lepší, ale i tak patří Audi na vrchol.

Zajímavé jsou světlomety i na zádi, ty jsou totiž vybaveny technologií OLED. V každém světlometu je několik velkých segmentů, které jsou dále rozděleny na několik menších. Všechny se postupně rozsvěcují v rámci odemykání auta, kdy předvedou povedenou animaci. Zákazník si navíc při objednávání auta do výroby vybere jeden ze tří nabízených designů, kterým pak budou zadní světlomety svítit. Nebudou tak ale svítit pořád, protože design se změní při přepnutí na dynamický jízdní režim a i ve chvíli, kdy se k autu přiblíží zezadu jiné auto na méně než dva metry, pak se totiž pro upozornění rozsvítí všechny segmenty OLED světlometů. Více se o zadních světlometech a jejich funkcích dočtete v samostatném článku.

Přečtěte si také:  Test Jaguar F-Pace 300 Sport (2022)

Zboku vynikne nejvíce silueta auta. Za B-sloupkem totiž začíná střecha výrazně klesat, přesto si cestující na zadních sedadlech na nedostatek místa nad hlavou nemusí stěžovat. Audi tvrdí, že oproti běžné Q5 je rozdíl pouze centimetr a v případě, že jste průměrně vzrostlí, budete moci sedět úplně v klidu a vzpřímeně. Mě se 180 cm neomezovalo na zadních sedadlech nic – ani prostor pro hlavu ani prostor pro kolena. Potěší i 500litrový kufr.

Test Audi SQ5 Sportback TDI quattro (2022)

Ze zadního pohledu je nejvíce poznat, že jde o vrcholnou motorizaci, prozrazuje je čtveřice (v tomto případě chromovaných) koncovek výfuku. Ty jsou ale falešné, Audi je sem dalo jen naoko. Reálně je výfuk ohnutý v levé části dolů. Falešný je i zvuk auta, který neslyší pouze posádka uvnitř, ale také všichni venku. Audi totiž nešla cestou falešného zvuku z reproduktorů uvnitř nebo pomocí vibrátoru do přepážky mez motorem a kabinou jako jiné značky koncernu Volkswagen, ale dala reproduktor ven, k výfuku. Kdykoliv tedy nastartujete, začne se od auta ozývat brumlání jako by jej snad poháněl osmiválec. To samozřejmě reaguje na otáčky motoru, ale i přeřazení a zvuk přesně podle toho simuluje. Reproduktor vydává zvuk i v komfortním režimu a v tom sportovním samozřejmě ještě zintenzivní.

Vrchol motorové nabídky

Audi Q5 prošlo před necelými dvěma lety modernizací, která jej zlehka učesala zvenku i uvnitř a vylepšila techniku. Vrcholná verze SQ5 TDI ale zůstala. Pod kapotou je tedy stále třílitrový naftový šestiválec (251 kw/341 koní a 700 Nm), který se může pochlubit velmi příjemnou dynamikou. Projev motoru není tak úplně výbušný, spíše překvapí mohutným a neutuchajícím zátahem. Není to ten rozjívený puberťák, ale naopak dospělák, který už ví, co se sluší a patří.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz Citan 112 CDI (2022)

To ale neznamená, že by se snad bál nějakého dovádění. To rozhodně nikoliv. Díky možnosti změny jízdních režimů se totiž během chviličky promění z docela pohodového SUVéčka na tuhé a přesné auto. Sporťák se z něj samozřejmě nestane ani tak, ale rychlost mu nebude chybět ani v přímce, ale ani v zatáčkách, které bude díky skvělému naladění podvozku vykrajovat s překvapivou jistotou. Naladění auta je spíše neutrální, takže ze zatáček s vlajícím zadkem vyjíždět nebudete. Na to tohle auto ani stavěno nebylo, jakkoliv se stabilizační systém dá omezit (i když ne zcela, pořád nad řidičem bude zdálky držet ochrannou ruku). Potěší, že jej nerozhodí ani rozbitá či nekvalitní silnice. Mimochodem, podvozek je adaptivní vzduchový, jehož naladění je ale i tak tužší.

Test Audi SQ5 Sportback TDI quattro (2022)

S motorem skvěle spolupracuje i osmistupňová automatická převodovka. Ta se v komfortním režimu a při klidné jízdě chová tak, že o ni prakticky ani nevíte. Řadí totiž naprosto hladce a motor nechává v co nejnižších otáčkách, protože i tak má na zrychlení dost točivého momentu (maximum je k dispozici od 1750 do 3250 ot./min) . Pokud ale přepnete do sportovního režimu – ať už celkového jízdního (Audi mu říká Dynamic) nebo jen převodovky – podřadí, zvýší otáčky a nechá motor více vytočit. Samozřejmě si můžete řadit sami i manuálně pomocí páček na volantu.

Přečtěte si také:  Elektromobil, hybrid, mild hybrid, plug-in hybrid, micro hybrid. Vyznáte se v tom? Poradíme vám

Překvapením je i spotřeba paliva. Motor je vybaven mild-hybridním systémem, takže dokáže třeba na dálnici vypnout motor a plachtit a systém start/stop (ten se dá i deaktivovat) vypíná motor už při dojíždění, nikoliv až po zastavení. Jak moc se to na výsledné spotřebě paliva projevuje, je fakticky otázka, ale i s takto výkonným autem zvládnete úplně bez problémů jezdit kolem mezi 7 a 8 l/100. Přidejte k tomu 70litrovou nádrž a máte opravdu velký akční rádius.

Závěr a cena

Audi SQ5 Sportback je stylovým autem, které má navíc pod kapotou potentní motor. Nejde sice o sportovní auto, ale rychlé být dokáže. A to nejen v přímce – vždyť z 0 na stovku zrychlí za 5,1 sekundy a pružnosti pomáhá nejen skvěle fungující převodovka, ale i vysoký točivý moment – ale i v zatáčkách. Není sice vzhledem ke svým rozměrům a hmotnosti tak úplně obratné, ale jistota mu nechybí ani v rychlých obloucích. Základní cena aktuálně startuje na 2 020 900 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Audi SQ5 Sportback TDI quattro

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2967 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

251 kW/341 koní při 3800 – 3950 ot/min

Točivý moment:

700 Nm při 1750 až 3250 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

5.1 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

7,0 l/100 km

Emise CO2:

185 g/km

Objem nádrže:

70 litrů

Délka:

4689 mm

Šířka:

2140 mm

Výška:

1633 mm

Rozvor:

2824 mm

Pohotovostní hmotnost:

2085 kg

Objem zavazadlového prostoru:

500 litrů

Ceník:

ke stažení zde

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek