prvni_jizda-2021-audi_q5-40_tdi_quattro-s_tronic- (2)

Audi Q5 se před nedávnem představilo po modernizaci. Tím nejzajímavějším jsou určitě zadní OLED světlomety, ale při prvním krátkém seznámení na silnici nás překvapilo i to, jak dobře tohle SUV jezdí.

Designové změny? Jen kosmetika

Pokud se na faceliftovanou Q5 podíváte, příliš změn si nevšimnete, jde pouze o kosmetické retuše. Tohle auto totiž pořád vypadá dobře. Designéři ladili například tvar masky chladiče, kterou zvýraznili a trochu upravili po stranách. Pokud obě auta – před faceliftem a po faceliftu – nebudou stát vedle sebe, asi si toho ani nevšimnete.

Upravená je také horní část světlometů, dostala totiž nový tvar denního svícení, ostatně „světlo“ je na nové Q5 to nejzajímavější. Ne až tak právě přední světlomety (které přišly o xenony a mohou být už jen FullLED nebo LED Matrix), ale hlavně ty zadní. Tady auto přišlo s technikou OLED a světlomety si může zákazník při výrobě auta i naspecifikovat, respektive si může vybrat jeden ze tří světelných podpisů. Zajímavostí je, že po přepnutí do jízdního režimu „dynamic“ dostanou zadní světlomety ještě jiný světelný design. 

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 147 kW 4Motion DSG (2021)

V Audi se myslelo i na to, aby řidiči aut za Q5 věděli, že bezpečná vzdálenost je důležitá. Pokud se totiž nějaké auto přiblíží ke stojícímu Audi Q5 zezadu na vzdálenost méně než dva metry, aktivují se všechny segmenty OLED a podpis se tak opět změní. Jakmile se Q5 rozjede, objeví se znovu původní světelný design. Mimochodem, zadním OLED světlometům jsme se detailněji věnovali v tomto článku:

Audi přibližuje svoji novou novou generaci osvětlení technologií OLED

Zpět k designu. Zadní část je inspirovaná větší Audi Q7, protože mezi zadními světlomety je ozdobná linka, která je propojuje. Jde jen o ozdobu, světlomety nejsou propojeny jako v jiných modelech (nejen) Audi. V zadním nárazníku lze také najít nový difuzor s horizontálním žebrováním.

Kromě standardní výbavy jsou na přání k dispozici dvě stylistické linie. Advanced Line je vybavena chromovanými svislými žebry na masce chladiče Singleframe a spodními ochrannými panely pod předním a zadním nárazníkem ve stříbrné barvě místo černé. Pak je tu také verze S line, která zahrnuje sportovní voštinovou mřížku masky chladiče Singleframe a chromovanou lištu po obvodu zadního difuzoru. U obou verzí se také decentně liší přední nárazník. To je auto z fotografií. 

Přečtěte si také:  Test Hyundai i20 1,0 T-GDI Mild Hybrid 7DCT (2020)

Interiér se změnil jen velmi decentně. Základní tvary i architektura a rozvržení zůstalo, ovšem je tu nový infotainment MMI. Kvůli tomu zmizela doteková ploška, respektive otočné ovladače (podle verze výbavy) a vše se nyní ovládá přes displej. Samozřejmostí je kompletní konektivita s Apple CarPlay i Android Auto, ale i možnost ovládání automobilu přes aplikaci myAudi z chytrého telefonu nebo chytrých hodinek Apple. 

Výkonnější a elektrifikované motory

Dnešní doba velí co nejnižší spotřebu paliva, takže výrobci ve velkém elektrifikují. Výjimkou není ani Audi, které pro Q5 nabízí mild-hybridy, ale chystá i plug-in hybrid. My jsme pro první kilometry usedli za volant verze Audi Q5 40 TDI quattro S Tronic. Složitý název prozrazuje dvoulitrový vznětový čtyřválec TDI s výkonem 150 kW/204 koní a maximálním točivým momentem 400 Nm. Spojen je s pohonem všech čtyř kol quattro a automatickou dvouspojkovou převodovkou.

prvni_jizda-2021-audi_q5-40_tdi_quattro-s_tronic- (3)

Je to právě jeden z motorů, který dostal mild-hybridní techniku. Jeho základem je řemenem poháněný startér-generátor (BSG), který slouží jako startér, alternátor, ale také krátkodobý pomocník spalovacímu motoru. I díky tomu umí Audi Q5 40 TDI „plachtit“ s vypnutým motorem a také vypíná motor (funkcí start-stop) již při poklesu rychlosti jízdy pod 22 km/h. Audi slibuje, že takto dokáže uspořit až cca 0,3 litru nafty na 100 kilometrů.

V praxi se motor vypíná docela často, záleží ale samozřejmě i na tom, jaký jízdní režim na Audi Drive Select zvolíte. Jinak to samozřejmě bude v ekologickém režimu a jinak ve sportovním. V každém případě je deaktivace i aktivace čtyřválcového naftového motoru tak jemná, že ji skoro ani nepoznáte. Kvůli absenci startéru se totiž neozývá ten typický zvuk startéru, ale motor „se prostě roztočí“ (tak to ostatně mají všechny mild-hybridy). Je to jemné i hladké.

Za volantem je tohle auto „medové“

A jemné i hladké je celé Audi Q5. Motor je hned po startu až překvapivě tichý, ani byste nepoznali, že je to čtyřválec, protože třeba Audi A4 takto dobře odhlučněno není. I rozjezd prozrazuje jemné naladění, které tu dříve nebylo. Už po prvních metrech si opravdu připadáte jako v prémiovém autě.

Přečtěte si také:  Sourozenecká rivalita modelu Audi RS7 a RS6 Avant ve své plné síle. Víc podobná už si tahle dvě auta být nemohou

Náš kousek byl vybaven vzduchovým odpružením za 59 400 Kč, o kterém byste se při konfiguraci své nové Q5 opravdu měli zamyslet. Vyzkoušeli jsme krátce také „obyčejný“ adaptivní podvozek, za který dáte v příplatku přibližně polovinu částky, a je také dobrý, komfort je podobný, přesto se na vzduchovém podvozku auto nese tak nějak honosněji, dokáže lépe filtrovat větší nerovnosti a nabídne i větší rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy. Chybu ale neuděláte ani s jedním podvozkem.

To všechno dává dohromady auto, které by se dalo popsat jako „medové“ v tom nejlepším slova smyslu. Od podvozku sice takřka nic necítíte, ale kdo by chtěl v prémiovém naftovém SUV cítit každý kamínek? Naopak to, že nic necítíte a jste izolování od nekvality silnic, je to, co byste od podobného auta měli chtít.

Motor ale není nijak výbušný nebo agresivní, je spíše rozvážný a 150 kW bychom mu neřekli. V jeho zrychlování není žádná výrazná gradace, prostě rychlost nějak roste, ale zase mu to jde úplně přirozeně. Navíc jeho skvělé odhlučnění přetrvává i v dálničních rychlostech. Aby byly informace kompletní, dodáme, že zrychlení z nuly na 100 km/h je otázkou 7,6 sekundy a maximální rychlost je 222 km/h.

Přečtěte si také:  Test Peugeot 3008 GT Hybrid EAT8 (2021)

Spotřebu paliva zatím hodnotit nelze, protože na to byla jízda moc krátká, ale za těch pár desítek kilometrů se pohybovala mezi 8 a 9 l/100 km. A to je hodně vzdálené od toho, co udává automobilka v technických údajích. Relevantní hodnoty poznáme až z klasického týdenního testování.

Cena

Základem nabídky je slabší, 120kW Audi Q5 35 TDI, které se nabízí výhradně s pohonem předních kol. Vyjde vás minimálně na 1 279 900 Kč. Testované 40 TDI quattro S tronic je dražší „jen“ o 54 tisíc korun, protože vyjde minimálně na 1 333 900 Kč, ale dostanete o 30 kW výkonnější motor a pohon všech kol. Dobrou zprávou je, že Audi Q5 si můžete koupit i se šestiválcem a to buď „obyčejné“ 50 TDI quattro s 210 kW anebo jako vrcholné Audi SQ5 TDI s 251 kW. Kompletní ceník je ke stažení zde. Český importér ale v současnosti spouští akci, v rámci které přidává pohon všech kol k vybraným modelům – včetně Q5 – zdarma.