Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2022)

Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 30. 10. 2022


Když chcete rychlý a přesto úsporný kombík, který navíc vypadá k světu, řešení by pro vás mohli mít třeba u Audi. Jeden takový jsme otestovali, jmenuje se Audi S6 Avant a pohání jej skvělý motor 3.0 TDI se 700 Nm točivého momentu.

Teď už jen s naftou

Bývaly doby, kdy modely Audi s označením „S“ poháněly výhradně benzinové motory, v S6 se dokonce objevil i epický desetiválec. To ovšem před pár lety změnilo. Pod kapotami modelů Audi S4, S5 (s výjimkou kabrioletu), SQ5, S6 a S7 se totiž místo benzinových šestiválců nastěhovaly naftové šestiválce. Byl to přesně opačný postup, než který nastal u SUV SQ7 a SQ8, které naopak naftový osmiválec vyměnily za benzinový osmiválec.

Přečtěte si také:  Test Ford Fiesta ST-Line X 1.0 EcoBoost Hybrid (2022)

Ale měli byste kvůli naftovým motorům pod kapotou smutnit? Jsem přesvědčený, že nikoliv, protože naftové šestiválce v Audi vždycky uměli. Větší eSkové modely (Audi S3 má pořád benzinový čtyřválec) pohání mild-hybridní vidlicový třílitr TDI s působivými parametry, vždyť nabízí 257 kW/349 koní, ale hlavně točivý moment 700 Nm. Díky tomu dokáže Audi S6 Avant zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 5,1 sekundy (to auto váží 2,1 tuny!), ale hlavně nabízí skvělou pružnost.

Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2022)

Motor jako takový není naladěn sportovně, spíše se projevuje jako lokomotiva, která po sešlápnutí plynového pedálu zatáhne a pak pokračuje až k červenému poli. Pak převodovka přeřadí, aby mohlo vše prakticky bez přestání pokračovat. A za to, jak hladce tohle auto zrychluje z místa až k omezovači, může i skvělá osmistupňová automatická převodovka, která řadí rychle a takřka neznatelně. A je jedno, jestli za sebou kvalty sází při zrychlování z místa anebo prostě přidáte, když potřebujete předjet jiné auto. Automat vždycky ví, co má dělat, a vždycky to udělá tak, jak byste si přáli.

Pokud by se vám přeci jen fungování automatu nelíbilo – o čemž vlastně docela pochybuju – pak máte samozřejmě možnost manuální změny rychlostí. To lze provést nejen pohybem voliče převodovky do strany a pak jeho pohyby vpřed a vzad, ale také páčkami na volantu. Na to převodovka opět reaguje velmi rychle a ochotně řidičovy pokyny provádí. Při běžné jízdě se snaží automat držet ideální otáčky, zpravidla nechává motor jen zlehka nad volnoběhem. Víc není potřeba, protože maximum točivého momentu přichází už v 1750 a vydrží do 3250 otáček motoru za minutu.

Přečtěte si také:  Test SEAT Ateca 1.5 TSI DSG (2022)

Když si vyberete Audi S6 (buď s karoserií sedan anebo jako testovaný kombík Avant), dostanete vždy pohon všech kol quattro, který je v tomto případě stálý a se samosvorným mezinápravovým diferenciálem.

Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2022)

Kapku ostřejší vzhled

Že nejde o obyčejné Audi A6 lze na pohled poznat. Odlišnosti jsou však spíše decentní, největší rozdíl je na zádi, kde z difuzoru v nárazníku vykukuje čtveřice koncovek výfuku. Při bližším pohledu si bohužel lze všimnout, že jsou falešné. Jde pouze o designový prvek, součást nárazníku, který má navodit sportovní atmosféru. Koncovky jsou zaslepené a skutečný výfuk je vyveden za nárazníkem směrem dolů.

S6 dostala oproti A6 také jinou masku chladiče, v testované verzi navíc s černým paketem (černý je rámeček, znak i označení „S“, ale také všechny lišty i koncovky výfuku). Z boku vyniknou standardně dodávané dvacítky (za příplatek lze mít i 21″ kola, které auto z fotek má) a pod nimi červeně lakované přední i zadní brzdové třmeny. Vzadu je na pátých dveřích oproti A6 Avant větší spoiler.

Přečtěte si také:  Test Kia Ceed 1.0 T-GDI 88 kW (2022)

Uvnitř jsou to sice jen detaily, ale i tady se eSko od běžného Audi A6 liší. Dostalo totiž hliníkové nástupní lišty s osvětlením a emblémem „S“. Posádka sedí v předních sportovních sedadlech s emblémem „S“ a stejné logo najdeme i na voliči převodovky.

Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2022)

Za volantem

Audi S6 nemá být primárně sportovním autem (to nakonec nemá být ani RS 6 Avant), ale rychlým a pohodlným autem i na dlouhé cesty. A to mu jde perfektně. Motor má dostatek síly prakticky kdykoliv, lhostejno, zda zrychlujete z městských anebo z dálničních rychlostí. Ta jemnost a zároveň razance, se kterou stoupá ručička (digitálního) rychloměru vzhůru, je působivá. V autě ovšem stále panuje klid a pohoda a zrychlování doprovází jen falešný zvuk z reproduktorů (tedy pokud si jej stejně jako my v individuálním nastavení nevypnete).

Audi S6 má standardně sportovní podvozek s nastavitelnými tlumiči a oproti A6 má světlou výšku sníženou o 20 mm. Za příplatek (26 tisíc korun) je možné mít adaptivní vzduchový podvozek. Tím testované auto vybaveno bylo. Díky tomu šlo o příjemně komfortní kombík, s nímž není problém cestovat klidně na druhou stranu Evropy, protože nástrahy silnic velmi dobře zamaskuje.

Přečtěte si také:  Test Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet 4x4 (2022)

A spotřeba? Cesta po dálnici znamená spotřebu do 7 litrů na 100 kilometrů, ve městě přidejte asi litr a půl. Když se budete chtít někde svézt na okresce, protože i to S6 – navzdory svým rozměrům a hmotnosti – zvládne velmi dobře (může za to právě adaptivní vzduchový podvozek, ale také třeba natáčení zadní nápravy), počítejte s tím, že se dostanete nad 10litrovou spotřebu. Nádrž je ale docela velká, vejde se do ní 73 litrů nafty.

Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2022)

Závěr a cena

Audi S6 Avant je autem, které vypadá docela nenápadně (až na ty čtyři falešné koncovky výfuku), ale ukrývá v sobě hodně zajímavý potenciál. Při běžné jízdě jde o překvapivě komfortní auto, za což může i příplatkový adaptivní vzduchový podvozek, ale problémy mu nedělá ani dynamičtější jízda. Na tu ale primárně určené není.

A nakonec je to i velmi praktické auto, vždyť se prostorností téměř nijak neliší od běžného Audi A6 Avant, takže se do něj úplně v pohodě usadí pětice cestujících a do kufru naloží 550 litrů (A6 Avant: 565 litrů) zavazadel. Potěší rovná podlaha a možnost sklopit opěradla zadních sedadel přímo z kufru. A k dispozici je i elektricky výklopné tažné zařízení, přičemž zapřáhnout můžete přívěs o hmotnosti 2100 kg.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI DSG 4Motion (2022)

A cena? Nejlevnější Audi A6 Avant vyjde na necelých jeden a půl milionu korun, naftový třílitrový šestiválec startuje na jednom a tři čtvrtě milionu korun a za Audi S6 Avant zaplatíte minimálně 2 233 900 Kč s DPH. K tomu ale připočtěte nějaké příplatkové prvky výbavy a můžete být rázem o pár set tisíc korun výš. To svezení za to ovšem rozhodně stojí.

Technické údaje:

Auto:

Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2967 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

nafta

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

253 kW/349 koní při 3850 – 4000 ot/min

Točivý moment:

700 Nm při 1750 – 3250 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

5.1 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

6,4-6,5 l/100 km

Emise CO2:

170-171 g/km

Objem nádrže:

73 litrů

Délka:

4954 mm

Šířka:

2110 mm

Výška:

1445 mm

Rozvor:

2928 mm

Pohotovostní hmotnost:

2095 kg

Objem zavazadlového prostoru:

550 litrů

Štítky: , , , , ,

1 názor na “Test Audi S6 Avant 3.0 TDI quattro (2022)”

  1. Martin Soucek

    To je asi jeden z posledních naftových motoru u Audi. Zajímal bych se kdybyste dali jako to ted dela Audi u všech fosilních motoru abych se jich zbavili, slevu.
    Zdravím

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek