Test Audi RS 5 Sportback competition Plus (2023) | Foto: Audi Česká republika

Test Audi RS 5 Sportback competition plus (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp, Audi - 7. 9. 2023


Audi má pro milovníky rychlé jízdy opravdu bohatou nabídku modelů RS. Od pětiválců, přes šestiválce až po osmiválce. My jsme tentokrát vyzkoušeli RS 5 Sportback s šestiválcem, ale rovnou ve verzi competition plus s mechanicky nastavitelným podvozkem. A tohle auto vás v zatáčce vyděsí svojí rychlostí!

Ověřený recept s ostřejším kořením

Modely Audi RS platí hlavně za rychlé každodenní automobily. Přestože se s nimi dá užít taky dost zábavy, nebude to o pálení zadních pneumatik jako například u modelů BMW M (to jsou sice už dnes zpravidla čtyřkolky, ale s možností úplného odpojení pohonu přední nápravy), ale o projíždění zatáček čistou stopou. Všechny modely Audi RS mají standardně pohon všech kol a mohou mít zadní sportovní diferenciál, který jim pomůže se zatáčením.

Stabilizace se u nich dá taky zcela deaktivovat, takže sklouznout se s nimi dá taky, přesto to chce ještě o poznání víc zkušenosti a odvahy než u zadokolek. Powerslide probíhá v mnohem větších rychlostech a auto se rychleji rovná do přímého směru.

Test Audi RS 5 Sportback competition Plus (2023) | Foto: Audi Česká republika

V případě testovaného Audi RS 5 Sportback competition plus to je ale právě hlavně o té čisté stopě, protože ona dvě poslední slovíčka z něj dělají docela jiné auto. „Obyčejné“ Audi RS5 Sportback jsme testovali před rokem, vyšlo z toho jako opravdu velmi rychlé auto, které se dá používat každý den, ale bylo až příliš dobré na to, aby bylo za volantem nějak zábavné. A to je právě u tohoto kousku jinak.

Základní technika je beze změny. Pod kapotou je dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec s objemem 2,9 litru. Jeho výkon je 331 kW/450 koní a točivý moment vrcholí 600 Nm. Samozřejmostí je pohon všech kol quattro, který v tomto případě tvoří mechanický mezinápravový diferenciál Torsen, a který na přední kola posílá 40 % a na zadní 60 % výkonu. Pokud je ovšem potřeba, dokáže poměr změnit až na 70:30, respektive 15:85 (vždy přední vs. zadní náprava). Je tu nicméně nový software v řídicí jednotce, který upřednostňuje při přenosu hnací síly zadní kola. Pouze ve spojení s paketem competition byl modifikován také software řídicí jednotky převodovky. Doby řazení jsou díky tomu kratší a rozdíly mezi jednotlivými jízdními režimy citelně větší.

Čtyřkolka je v tomto případě doplněna i o aktivní zadní diferenciál s upraveným nastavením, který je součástí výbavy competition plus, a doplňuje jej například ještě úprava omezovače maximální rychlosti z původních 250 km/h na 290 km/h, sportovní výfukový systém RS plus s černými koncovkami. Kratší je také sprint z 0 na 100 km/h. Ten teď zabere pouze 3,8 sekundy, tedy o 0,1 sekundy méně. A lepší je i zpomalování, nově nastavený je software ABS a brzdové kotouče jsou karbon-keramické, takže Audi uvádí brzdnou dráhu ze 100 km/h až o 2 metry kratší.

Test Audi RS 5 Sportback competition Plus (2023) | Foto: Audi Česká republika

Verze competition i competition plus přidávají i některá designová odlišení. Například označení modelu je v černé barvě (v masce chladiče i na víku kufru). Standardně jsou tu LED Matrix světlomety a zájemci si mohou pořídit také karbonový exteriérový paket.

Nastav si sám

To zásadní pro Audi RS 5 Sportback competition plus (celý balíček vyjde na necelých 380 tisíc korun), co výrazně mění chování a dojem z auta, je nastavitelný podvozek, který nahradí původní adaptivní tlumiče. Ten je standardně o 10 milimetrů nižší než u běžných modelů RS 5. K autu dostanete stylovou krabičku, ve které jsou klíče, kterými lze podvozek manuálně o dalších 10 milimetrů snížit. Výsledkem tak může být auto až o 20 milimetrů nižší, než je sériová eReS pětka.

Když se do galerie podíváte na fotky testovaného auta, tak je opravdu nízko (a to není úplně nejníž). Přesto se i s takovým nastavením auta dá jezdit naprosto bez starostí a bez problémů i po českých silnicích. Bezpečně přejede všechny retardéry i zpomalovací prahy, jen nesmíte parkovat až u obrubníků, protože to byste do nich nárazníkem narazili. 

Test Audi RS 5 Sportback competition Plus (2023) | Foto: Audi Česká republika

Výškové nastavení je ale pouze první věcí, kterou můžete na podvozku upravovat. Kromě toho lze přímo na tlumiči ladit jejich tuhost a i odskok.  Ideální je to dělat na velkém zvedáku, ale zvládnout se to dá i na malém zvedáku doma, jen to bude náročnější, protože si budete muset pod auto lehnout. Nastavování podvozku ale není nic pro začátečníky, protože se tím dá zcela změnit chování auta. Navíc to, co může skvěle fungovat na hladkém asfaltu na okruhu, může být naopak dokonce nebezpečné na okresce s nekvalitním povrchem. V Audi Sport samozřejmě připravili návod, jak si „to“ na tlumičích ideálně naklikat pro použití na běžné silnici.

Jak jezdí?

U „obyčejného“ Audi RS 5 Sportback jsme psali, že jde vlastně o příjemné auto na každodenní ježdění, u kterého není moc potřeba řešit nějaké kompromisy. Velký podíl na tom měly ale právě adaptivní tlumiče, které dokázaly auto změkčit. Jak to ale bude s nastavitelnými čistě mechanickými tlumiči? Už první metry prozrazují, že tohle auto rozhodně není nijak přehnaně tvrdé – platí to pro nastavení na běžné silnice. Jasně, že cítíte, že tlumiče jsou tužší, ale zároveň také to, že skvěle pracují a tlumí nástrahy a nekvalitu silnic.

Užívat tohle auto z pohledu podvozku pro každodenní ježdění není a ani nebude problém. Jasně, centrum Prahy s kočičími hlavami si neužijete, ale to platí i pro původní adaptivní podvozek, ale jízda po běžné dálnici problém nebude. A to ani z pohledu zvuku motoru i sportovního výfuku. Ten má samozřejmě aktivní klapky, takže v komfortním jízdním režimu jej téměř není slyšet. Motor si také jen tak příjemně přede a díky omezení tlumicího materiálu mezi motorovým prostorem kabinou (čímž se navíc ušetřilo 8 kg) hmotnosti, zní motor v interiéru parádně. Pokud se ovšem převaluje v nízkých otáčkách, do kabiny jeho zvuk příliš neproniká.

Audi RS 7 Sportback Performance & Audi RS 5 Sportback competition Plus | Foto: Audi Česká republika
Audi RS 7 Sportback Performance & Audi RS 5 Sportback competition Plus | Foto: Audi Česká republika

Nejlepší je na tomhle autě ale je to, jak se chová v zatáčkách. Dlouhé oblouky totiž dokáže projíždět takovými rychlostmi, nad kterými zůstává rozum stát. Vzali jsme RS 5 Sportback do našich oblíbených zatáček, které opravdu známe a jezdíme tam prakticky se všemi podobnými auty, takže máme porovnání. Ta rychlost, kterou tu bylo tohle šedé Audi schopno zvládnout, je neskutečná. O něco později jsme se tu projeli i s BMW M3 Touring a to tady tak rychlé nebylo. Na druhou stranu je potřeba dodat, že M3 je při řízení zábavnější…

Audi RS 5 Sportback competition plus má v základním DNA neutrální jízdní projev, ale nenechá se dlouho a příliš pobízet k tomu, aby zadkem a pomocí aktivního diferenciálu pomáhala zatáčet. Pokud v zatáčce přidáte, cítíte, že se zadek do práce zapojí víc a začne zlehounka klouzat. Není to ale zákeřné a váš zadek to ve skvělých příplatkových skořepinách cítí.

Rychlost RS 5 nechybí nejen v zatáčkách, ale ani na rovinkách. Reakce motoru na plynový pedál jsou příjemně ostré – speciálně v nejostřejším naladění motoru. Absolutní zrychlení z místa, ale i pružné zrychlení zarazí posádku do sedaček a vykouzlí úsměv. Zrychlování navíc může (v nejostřejším nastavení výfuku) doprovázet parádní zvuk a po ubrání plynu nebo po přeřazení i prskání. Není to vulgární, ale rozhodně je to slyšet.

A co spotřeba paliva? Když s autem budete jezdit „každodenně“, pak počítejte, že se spotřeba dokáže držet do 11 l/100 km. Když vyrazíte na klidný a pomalý výlet na okresky, umí spadnout i hluboko pod 10. A to jsou na takové auto vážně skvělé hodnoty. Tím spíš, když je objem palivové nádrže jen 58 litrů.

Závěr a cena

Audi v posledních letech udělalo obrovský skok v tom, jak auta jezdí. Zatímco ještě před deseti až patnácti lety to byla auta, která jezdila skvěle na dálnici, ale v zatáčkách byla kvůli konstrukci a umístění motoru nedotáčivá, tak dnes umějí i velmi dobře zatáčet. A právě modely RS to dokazují beze zbytku. Testované Audi RS 5 Sportback competition plus projíždí zatáčky takovou rychlostí a samozřejmostí, že to jednoho opravdu překvapí. Je sice kvůli nastavitelnému podvozku tužší, ale přesto není tvrdé nebo snad prkenné. Zatím je to jedno z největších překvapení letošního roku.

A co ukáže pohled do ceníku? Audi RS 5 Sportback startuje na 2,486 milionu korun s daní. Pokud se pro srovnání podíváme do ceníku BMW M3, tak zjistíme, že základní 480koňová zadokolka s manuálem startuje na 2,411 milionu korun a výkonnější BMW M3 Competition M xDrive s pohonem všech čtyř kol (s odpojováním přední nápravy), automatem a s 510 koňmi vyjde minimálně na 2,641 milionu korun. A co nabídne stuttgartská konkurence? To nejostřejší z nabídky, tedy plug-in hybridní čtyřválcový Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 4MATIC+ Sedan s 680 koňmi a pohonem všech čtyř kol (také s odpojitelným předkem)  startuje na 2,871 milionu korun.

Technické údaje:

Technické údaje:

Auto:

Audi RS 5 Sportback competition plus (2023)

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2894 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

331 kW/450 koní při 5700 – 6700 ot./min

Točivý moment:

600 Nm při 2000 – 5000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

3,8 s

Maximální rychlost:

290 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

9,2 l/100 km

Emise CO2:

209 g/km

Objem nádrže:

58 litrů

Délka:

4783 mm

Šířka:

1866 mm

Výška:

1377 mm

Rozvor:

2826 mm

Pohotovostní hmotnost:

1817 kg

Objem zavazadlového prostoru:

465 litrů


TIP: Sháníte nové auto na operativní leasing?
 
Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky. Anebo si vyberte přímo z aktuálně dostupných aut.
 
Chci operativní leasing!
 
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru