Test Audi RS 5 Sportback (2022)

Test Audi RS 5 Sportback (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 9. 2022


Když chcete rychlý liftback, můžete si jít třeba pro Škodu Octavia RS, ale pokud chcete opravdu rychlý liftback, pak se nabízí spíše Audi RS 5 Sportback. Má šestiválec se 450 koňmi a 600 Nm a skvěle jezdí. My jsme ji proklepli v redakčním testu.

Z pekla

Audi RS 5 Sportback, které dorazilo do testu, bylo prakticky celé černé, tmavou barvu rozbíjely jen světlomety a červené vlaječky emblému RS. V rámci příplatkové výbavy totiž tohle auto dostalo všechno v černé barvě – mluvíme o lištách kolem oken dveří, o masce chladiče, znacích, ale i o kolech. Nemusí se to líbit všem, ale u Audi je to krásné v tom, že je to jen a jen na vás, jak si svoje auto nakonfigurujete. Chcete raději červenou karoserii a chromové doplňky? Není problém!

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG (2022)

Na první pohled tak tenhle černočerný liftback nepůsobil vlastně nijak nápadně. Z čelního pohledu zaujme ostřeji řezaný nárazník s velkými vstupy vzduchu a v jeho spodní části je spojler s nápisem quattro. Černá barva schovává i široké blatníky, jejichž šířku napovídají i (falešné) průduchy vedle předních i zadních světlometů. Do světa na první pohled nijak nekřičí ani pro modely RS typické velké oválné koncovky výfuku. Naštěstí jsou alespoň slyšet, o tom ale o něco později.

Test Audi RS 5 Sportback (2022)

Uvnitř se oproti běžným modelům Audi A5 příliš nezměnilo. To, že jde o tu nejlepší verzi, poznáte jen podle několika drobností. Těmi jsou znaky RS, které najdeme na volantu, u voliče převodovky a v kapličce přístrojů. Nejvýraznější změnou jsou ale samozřejmě sedadla, na jejichž opěradlech najdeme loga RS také. Sedadla jsou ale hlavně výrazně sportovnější, přestože jsou stále příjemně pohodlná i na delší cestování.

450 koní a 600 Nm

Jakmile se u označení modelu Audi objeví písmena RS, je jasné, že mámo co do činění s něčím opravdu rychlým. A také ano, v případě RS 5 Sportback je totiž pod kapotou stejný motor jako u nedávno testovaného Audi RS 4 Avant. Jde o dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec s objemem 2,9 litru. Jeho výkon je působivých 331 kW/450 koní a točivý moment vrcholí 600 Nm.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Samozřejmostí je pohon všech kol, který je v tomto případě podpořen také aktivním zadním diferenciálem, který mu pod plynem pomáhá zatáčet. Tohle auto je příjemně lehce přetáčivé, ale hlavně opravdu rychlé. Pohon všech kol je tvořen také mechanickým mezinápravovým diferenciálem Torsen, přičemž na přední kola posílá 40 % výkonu, na zadní jde 60 %. Pokud je ovšem potřeba, dokáže poměr změnit až na 70:30, respektive 15:85 (vždy přední vs. zadní náprava).

Test Audi RS 5 Sportback (2022)

Za volantem

Na papíře to vypadá jako vážně povedený mix, ale je tomu tak i na silnici? Už samotné nastartování prozradí, že pod kapotou rozhodně není jen tak nějaký motůrek. Výfuky poměrně zlověstně zaburácí, aby se usadily na zvýšeném volnoběhu a vy jste si tak mohli ten příjemně hluboký zvuk pořádně užít. Po pár sekundách se volnoběh sníží a výfuk se stane výrazně decentnějším. V nejostřejším režimu s otevřenými výfukovými klapkami ale RS 5 nebude úplně tichým autem nikdy. A to je rozhodně dobře. Výfuk do okolí ale nekřičí jako na lesy, spíše jen jasně, ale nikoliv vulgárně dává vědět, že s tímhle autem byste si zahrávat neměli…

Reakce na pokyny plynového pedálu se liší podle jízdního režimu. Mimochodem na volantu je tlačítko „RS“, kterým se vyvolávají jízdní režimy „RS 1“ a „RS 2“, které se dají specificky nastavit v Menu. Můžete si do jedničky dát třeba to nejostřejší RS nastavení motoru, převodovky i podvozku a do dvojky naopak to nejkomfortnější, případně to různě kombinovat. K tomu jsou tu samozřejmě i klasické jízdní režimy Audi Drive Select, kde nechybí ani komfortní režim, který nás bude zajímat později.

Přečtěte si také:  Test Audi A8 L 60 TFSI quattro (2022)

Teď je tu totižAudi RS 5 Sportback v tom nejostřejším nastavení, kdy má pořádně tuhý (ale na tvrdý) podvozek, kdy se příplatkové 20″ pořád drží asfaltu, pěkně syrový zvuk a hlavně, kdy má šestiválec pod kapotou opravdu ostré reakce. Sešlápnutí plynového pedálu doprovází náležitá reakce a parádní zátah, který se vzrůstajícími otáčkami graduje. Převodovka je výhradně automatická, ale je nastavená tak, že ve sportovním režimu drží opravdu vysoké otáčky a v tom manuálním nepřeřadí a nechá motor vytočený v omezovači. Je to tak jen a pouze na řidiči, který má ke změně rychlostních stupňů docela rozměrné kovové páčky na volantu. Změna rychlostí přitom probíhá bleskově a to jak směrem nahoru, tak i dolů.

A právě, pokud si řadíte sami, zjistíte, jak rychlé tohle auto na okresce je. Jedete si tak nějak pohodově, kdy rovinka střídá zatáčku za zatáčkou, ale pak si uvědomíte, že tu pravou páčku jste tahali už mockrát. A pak se podíváte na rychlost a vyděsíte se. Jako celek je totiž Audi RS 5 Sportback naladěno tak, že dokáže opravdu hodně maskovat rychlost. A to právě nejen na dálnici, ale i na okreskách v zatáčkách. Tuhé naladění tlumičů způsobuje, že se auto prakticky nenakloní a pocitově je k asfaltu přisáté.

Mimochodem, Audi nabízí pro modely RS v infotainmentu MMI touch i přehlednou grafiku toho, zda už jsou všechny provozní kapaliny prohřáté. Čidla monitorují chladicí kapalinu, motorový olej, olej v zadním diferenciálu, ale i v převodovce. Jakmile všechno zezelená, můžete si skvělého sladění auta a rychlosti užívat bezpečně dosytosti.

Přečtěte si také:  Test Audi RS 4 Avant (2022)

A co, když zrovna nechcete dovádět? Pak si přepněte na komfortní režim. Ta změna je opravdu velká. Adaptivní tlumiče výrazně změknou, řízení jakbysmet a reakce na sešlápnutí plynu se o něco zklidní, přesto motor na pohyby plynovým pedálem reaguje stále příjemně rychle. Překvapením je, že ačkoliv jde o ten nejostřejší model, v každodenním životě není třeba dělat žádné velké kompromisy – alespoň, co se (ne)komfortu týká. Jasně, nejde o houpavou limuzínu a o nerovnostech budete vědět, ale rozhodně nejde o tvrdé auto.

Test Audi RS 5 Sportback (2022)

A spotřeba paliva? Ta při ostré jízdě dokáže být výrazně přes 20 l/100 km, ale pokud budete jezdit jen svižně, počítejte asi s 12 l/100 km. Jestliže naopak budete RS 5 využívat jako nějakou běžnou benzinovou A5, pak se i spotřeba bude pohybovat podobně. Dá se totiž jezdit i kolem 10 litrů na 100 kilometrů. Audi uvádí kombinovanou spotřebu 9,2 l/100 km.

Závěr a cena

Audi RS 5 Sportback je autem, které není na první pohled vulgární, přesto je na něm jeho síla a rychlost znát. Ostřejší rysy, velké koncovky výfuku i širší blatníky… to je to, čím se může pochlubit. A pak je tu motor, podvozek a převodovka, které spolu perfektně ladí v jeden celek – a to jak ve chvílích, kdy se prostě jen potřebujete někam dostat, tak i ve chvílích, kdy se chcete pořádně svézt. Je to RS, takže je to pořád tužší auto, ale přesto se svým naladěním hodí i ke každodennímu použití. Výrazněji se totiž za jeho volantem omezovat nemusíte.

A co za to? Základní cena Audi RS 5 Sportback je v tuto chvíli 2 495 900 Kč s DPH. Mimochodem, za dvoudveřové Audi RS 5 Coupé zaplatíte stejně.

Technické údaje:

Technické údaje:

Auto:

Audi RS 5 Sportback

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2894 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

331 kW/450 koní při 5700 – 6700 ot./min

Točivý moment:

600 Nm při 2000 – 5000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

3,9 s

Maximální rychlost:

250 km/h (280 km/h)

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

9,2 l/100 km

Emise CO2:

209 g/km

Objem nádrže:

58 litrů

Délka:

4783 mm

Šířka:

1866 mm

Výška:

1387 mm

Rozvor:

2826 mm

Pohotovostní hmotnost:

1817 kg

Objem zavazadlového prostoru:

465 litrů

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek