Audi RS 3 je nejmenším ostrým modelem německé automobilky, ale zároveň je to také model nejdivočejší a v poslední evoluci i dost možná nejzábavnější. Po prvních jízdách na sněhu jsme otestovali Audi RS 3 Sportback i na běžných jarních silnicích.
Stejný recept, ale lepší koření
Když se podíváme na techniku a mezigeneračně jí srovnáme, zjistíme, že se nic zásadního nezměnilo. A taky ne, protože pod přední kapotou je stále ten skvělý, turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec s objemem 2,5 litru a přes automatickou převodovku (přesně je to sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic) jsou poháněna všechna čtyři kola. Motor má sice stejných 294 kW/400 koní jako v předešlé generaci po faceliftu, ale točivý moment byl o 20 Nm zvýšen, teď je rovných 500 Nm.
Jenže ona je tady ještě jedna velká novinka, kterou je právě pohon všech kol quattro. Ten totiž dostal novinku s názvem RS Torque Splitter a dělá to z RS 3 hodně zábavné auto. Dokonce možná nejzábavnější Audi současné nabídky…
RS Torque Splitter: A teď driftuj!
A proč? RS Torque Splitter je totiž systém, který dokáže rozdělovat sílu mezi zadní kola. RS 3 ho mají (Sportback i Sedan) v sériové výbavě. Zjednodušeně řečeno je to systém, který dokáže vrozenou nedotáčivost převést do neutrality anebo dokonce do přetáčivosti.
Pohon všech kol quattro v Audi RS 3 primárně pohání přední kola, ale plynule přesouvá podle potřeby až 50 % točivého momentu na zadní nápravu. Ale z těch 50 % pak dokáže až 100 % poslat na jedno zadní kolo, což v praxi znamená, že například vnější zadní kolo v zatáčce dostane více pohonu než to vnitřní a autu tím pomůže zatočit, protože ho vlastně natlačí do zatáčky.
Nastavení a naladění RS Torque Splitteru se samozřejmě liší podle jednotlivých zvolených jízdních režimů, přičemž více se do práce zapojuje v těch sportovních anebo dokonce nastavitelných RS. Navíc je tu ještě speciální „driftovací“ režim RS Torque Rear. V tom preferuje pohon všech kol zadní nápravu, dá se vypnout (i když se tak tváří, není zcela deaktivovaná) stabilizace a s autem se dá příjemně sklouznout.
Nebudou to sice takové drifty jako s BMW M3 nebo M4, ale i tak to u Audi velké překvapení. RS Torque Splitter ale stále hlídá elektronika, takže jakmile dáte velké kontra, auto se ze smyku srovná a přední kola vás vytáhnou ven. Stejně tak se nedá smyk úplně jednoduše modulovat plynovým pedálem, ale je ideální jej mít v jedné poloze. Stále je to nastaveno hlavně bezpečně, takže přední kola vás pak v případě potřeby vytáhnou bezpečně ven.
Je to fakt rychlé auto
Zajímavá je technika i z pohledu pohonu, respektive kol a obutí. Motor je vpředu, primárně jsou hnaná přední kola. Přední náprava je širší a širší jsou i samotné pneumatiky. Podvozek je navíc oproti sériovému Audi A3 snížený o 25 mm, může mít (a naše auto mělo) adaptivní tlumiče DCC. Aby na silnici sedělo tak, jak sedí, má i jiné těhlice, pomocné rámy na obou nápravách, jiné stabilizátory, ale také tužší uložení spodních příčných ramen. Vše je nakonec korunováno negativními odklony kol (vpředu o 1°, vzadu o 0,5° ve srovnání s Audi A3).
Už od prvního metru je to úplně jiné auto než Audi A3, ale dokonce i Audi S3, které je pořád vlastně docela běžnou A3. Z auta je cítit tuhost, ale ne tvrdost. Poznáte, že v něm je potenciál. Přesto je zcela bez omezení použitelné i pro každodenní jízdy po městě.
A na to zjistit, jak se tahle zelená bestie chová při klidné jízdě, máme docela dost času. Než totiž poprvé pořádně šlápneme na plyn, potřebuje auto poctivě zahřát. K tomu, aby řidič věděl, zda už jsou všechny kapaliny na svých provozních teplotách, má v infotainmentu tzv. RS Monitor. To je grafika (viz výše), která ukazuje barevně prohřátí jednotlivých částí auta.
Jakmile je vše zahřáté, můžeme vyzkoušet, co se v tomhle autě ukrývá. A vězte, že toho je hodně, vždyť i samotná čísla slibují skvělé hodnoty: Zrychlení z místa na stovku zvládne za 3,8 sekundy a maximální rychlost je až 290 km/h (s příplatkovým prvkem RS Dynamik). A to je to vlastně „jen“ pětidveřový hatchback! Mimochodem zrychlit z 0 na stovku dokázalo auto (ne jednou, ale opakovaně) dokonce pod 3,5 sekundy (to je k vidění ve videu níže)!
Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou (speciálně v nejostřejších režimech motoru) rychlé a motor je v každé chvíli připraven vystřelit auto vpředu. A je jedno, jestli jedete 50, 150 nebo snad 200 (jasně, že v Německu…). Pětiválec se ochotně a hbitě vytáčí, otáčkoměrem projede ručička jako teplý nůž máslem a posádka je přitom přišpendlena do skvělých sedadel s výrazným bočním vedením.
Zatáčka? Žádný problém, stačí si jen odbrzdit a pak jít zase na plyn. Audi RS 3 ji díky nastavení podvozku i s pomocí RS Torque Splitteru pod plynem vykrouží s takovou jistotou, až vás to překvapí. A to jste si původně říkali, že podle dřívějších zkušeností je už tak rychlost, kterou jedete, vlastně na hraně. Nebyla. RS 3 se vám vysměje, že se ještě ani nerozcvičila. Hledat limity Audi RS 3 je na běžných okreskách pro řidiče náročné. A vzhledem k faktické rychlosti a schopnostem auta i nebezpečné.
Zastaví (skoro) na fleku
I na to ale v Audi pamatovali, takže RS 3 dostala poprvé v historii příplatkové karbon keramické brzdy, přičemž do kotoučů (380 x 38 mm) se zakusují šestipístkové třmeny. Tyhle karbon-keramické brzdy může mít auto jen vpředu a testované auto je mělo. Pokud byste si mysleli, že pak bude „přebrzděný předek“, pletli byste se. I při ostrých brzdách auto funguje skvěle a je stabilní.
Mimochodem ani standardní brzdy nejsou špatné a RS 3 se za ně stydět rozhodně nemusí. Vždyť v základu jsou tu kotouče s rozměry 375 x 36 mm a také šestipístkové třmeny.
Znějící pětiválec?
Pokud jste někdy slyšeli pětiválec – nepochybujeme o tom, že byste neznali epické Audi S1 quattro – jistě budete souhlasit, že díky zapalování válců v pořadí 1-2-4-5-3, má opravdu zajímavý zvuk. Testovaný kus měl příplatkové výfuky s aktivní klapkou, ale také měl filtr pevných částic, který naopak zvuk utlumí.
Ani tak nezněla tahle zelená bestie vůbec špatně (to si ostatně poslechněte ve videu níže), i když se slzou v oku vzpomínáme na předchozí generaci RS 3 před faceliftem, které jsme testovali v roce 2015. I tehdy měla RS 3 příplatkové výfuky s aktivní klapkou, ale po jejich otevření se rozpoutalo hotové peklo, kdy byly výfuky schopny rozhoukat alarm aut, kolem kterých RS 3 projela. Doba jde ale jednoduše dopředu a všechny možné předpisy zpřísňují.
Pokud zastavíte na semaforech nebo na křižovatce, může se vám stát, že motor najednou neuslyšíte. I tady je systém Start/Stop, který se ale bohužel nedeaktivuje ani v nejostřejším jízdním režimu. To má například BMW vymyšleno lépe, protože ve sportovním režimu se Start/Stop vypíná a motor zůstane nastartovaný vždy.
Závěr a cena
Nová generace Audi RS3 se stále nabízí ve dvou karosářských variantách jako klasický tříprostorový čtyřdveřový sedan s označením Limuzína, ale i jako pětidveřový hatchback s označením Sportback, který jsme otestovali. Technicky se auta neliší, takže bude jen na vás, která karoserie se vám líbí víc.
V obou případech ale dostanete auto, které je možné bez problémů používat na každodenní ježdění, protože s adaptivním podvozkem DCC umí podvozek příjemně změkčit. I tak ale jasně poznáte, že jde o auto s písmenky RS. Je jednoduše tuhé. Když pak ale vyjedete někam, kde to může naplno rozbalit, může se vám stát, že zůstanete v němém úžasu. RS 3 je rychlé, ale i zábavné, protože ze zatáček dokáže teď vyjíždět se smýkající se zádí.
A co vás tohle auto bude stát? Základní cena za Audi RS3 Sportback je stanovena na 1 583 900 Kč (sedan začíná na 1 657 900 Kč) s DPH.
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Auto: Audi RS 3 Sportback
Motor: řadový pětiválec
Objem válců: 2480 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem
Palivo: benzin
Pohon: všech čtyř kol (quattro) + RS Torque Splitter
Výkon: 294 kW/400 koní při 5600 – 7000 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 2250 – 5600 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 3.8 s
Maximální rychlost: 290 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva: 9.0 l/100 km
Emise CO2: 205 g/km
Objem nádrže: 55 litrů
Délka: 4389 mm
Šířka: 1851 mm
Výška: 1436 mm
Rozvor: 2631 mm
Pohotovostní hmotnost: 1645 kg
Objem zavazadlového prostoru: 280 litrů