Audi koncem loňského roku (opět) modernizovalo své nejstylovější a nejprodávanější SUV. Model Q8 dostal některé drobné designové změny, novou grafiku a OLED světlomety, ale také některé další novinky třeba i v kabině. My jsme modernizované Audi Q8 vyzkoušeli v rámci klasického týdenního testu a tentokrát jsme si pro něj připravili i trochu náročnější úkol.
Co je nového?
Audi Q8 je s námi už od roku 2018, mezitím prodělalo jeden maličkatý a takřka nepostřehnutelný facelift, protože jednoduše pořád vypadá dobře. Ani druhá modernizace tak nemusela být (a nakonec ani nebyla) nijak zásadní, omezila se vlastně pouze na drobnosti. Dotkla se jak běžného Audi Q8, tak i sportovnější verze SQ8.
A co tedy modernizace změnila? Je tu třeba nová maska chladiče Singleframe s novou výplní, kterou nyní tvoří mnohoúhelníky. Samotná výplň masky i její rámeček mohou být z kartáčovaného hliníku (chrom už se na nových modelech téměř nevyskytuje, jeho výroba není ekologická), případně jako u testovaného auta čistě černá. Úpravami prošel také přední nárazník, který má jiné boční otvory pro přívod vzduchu k motoru a k brzdám.
I vzadu je upravený nárazník a auto má i jiný design (funkčních) koncovek výfuku. Standardní Audi Q8 mají dvě oválné koncovky, verze SQ8 mají čtyři kulaté, po dvou na každé straně. Nové je také označení modelu, které u verzí S-Line přidává před Q8 červený čtyřúhelník. A nová jsou také loga samotné automobilky, která (také) nejsou chromová a jsou „placatá“.
Výraznější změna, kterou ale nemusíte na první pohled postřehnout, je v zadních světlometech. Ty dostaly OLED techniku, díky které si lze měnit světelný podpis. A to může každý sám přímo v infotainmentu. Změnu světelného podpisu už sice Audi nabízelo i dřív, ale museli jste to udělat při konfiguraci auta do výroby a pak už to jednoduše měnit nešlo. Teď to jde přes Menu infotainmentu a podpis si můžete z předpřipravených upravit jak na předních světlometech, tak i na těch zadních. Zadní OLED světlomety také reagují na okolní prostředí. Pokud se například k autu zezadu přiblíží jiné auto na blíže než dva metry, aktivují se další segmenty světlometů a ty tak budou svítit ještě více, aby jej řidič nepřehlédl. Není to úplná novinka, poprvé s tím přišla před časem už Audi Q5.
Novinek v interiéru je málo, ale nabízí se nové možnosti obložení: stříbrný, jasanové dřevo a matný karbon a v paketu S-line a pro Audi SQ8 přibyl ještě kartáčovaný hliník. Největší změnou je nový infotainment, jenž má jiné zobrazení domovské obrazovky (ale to staré po „swajpnutí“ zůstalo také) a nově umí používat i některé aplikace třetích stran (třeba Spotify nebo Amazon Music), takže už není potřeba pouštět je přes Android Auto nebo Apple CarPlay.
Za volantem
Když nastoupíte do interiéru, můžete za sebou jen zlehka zaklapnout dveře, servomotorky se o jejich dovření postarají samy. Přesně tímhle začíná ten klid a pohoda, která vás na palubě Audi Q8 bude provázet po celou dobu. Odhlučnění, a vlastně celková izolace od okolí je v tomhle autě skvělá. Mohou za to nejen izolační materiály, ale i tloušťka skel. Do interiéru se zvenku nedostává skoro nic, a to ani od okolního světa, ale ani od kol, od motoru nebo z pohledu aerodynamického hluku.
Audi pod kapotou Q8 nabízí tři motorizace, dvě z nich jsou naftové (třílitrové šestiválce 45 TDI a 50 TDI) a jeden je benzinový (třílitrový šestiválec 55 TFSI). Plus je tady ještě osmiválcové benzinové Audi SQ8, na jehož test se můžete v příštích týdnech také těšit. Je to ovšem výrazně tužší auto, na jehož palubě ale můžete poslouchat skvělý zvuk benzinového osmiválce.
Náš testovaný červený kousek poháněl výkonnější z naftových šestiválců s označením 50 TDI quattro. Jeho výkon je 210 kW/286 koní a točivý moment vrcholí 600 Nm. Přestože je „naše“ Audi Q8 opravdu velké (na délku měří 4992 mm, široké je 1955 mm a na výšku mu naměříme 1697 mm) a docela těžké (pohotovostní hmotnost je přes 2,2 tuny) auto, jeho dynamika není vůbec špatná, ba právě naopak. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a maximální rychlost 241 km/h.
Už ve standardní výbavě má navíc automatickou osmistupňovou převodovku Tiptronic, stálý pohon všech kol a samosvorný středový diferenciál. K tomu si můžete připlatit za natáčecí zadní nápravu anebo adaptivní vzduchové odpružení sport. A pokud to uděláte, budete překvapeni tím, jak tohle auto dokáže jezdit. Pokud chcete, dokáže projíždět zatáčky jako mnohem menší a lehčí auta.
Nakonec si ale spíše budete užívat toho již zmiňovaného klidu v kabině. Pokud ovladač jízdních režimů Audi Drive Select přepnete do komfortního režimu, tak potom i plavné jízdy. Q8 se pak na silnici jen tak pohupuje, nikoliv však nepříjemně jako malá loď na vlnách, ale naopak jako velký parník na klidném moři. Platí to nejen pro kvalitní povrch silnice, ale i na rozbitých silnicích. A to přestože máme auto na velkých příplatkových 22″ kolech.
Motor jako takový si budete nejvíc užívat na vlně točivého momentu. Když do zátahu zapojí všech šest stovek newtonmetrů (ty jsou k dispozici od 1750 do 3250 otáček za minutu), je to působivé. Síla mu nedochází ani potom, tehdy na řadu přijde naopak všech 286 koní. Jediným nedostatkem je jen to, že na plynovém pedálu je pořád drobná prodleva. A v komfortním režimu je prodleva i po výraznějším přidání plynu u převodovky. Té podřazení chvíli trvá. Pokud si ale podřadíte sami páčkou na volantu, budou reakce o poznání rychlejší. A podobné je to i v dynamickém jízdním režimu.
Ve srovnání s dynamikou auta překvapí i spotřeba paliva. Ta se totiž dostává na hodnoty, které byste čekali od mnohem menších aut s mnohem menšími motory. Standardně se dá jezdit mezi 9 a 10 l/100 km, přičemž rozhodně nebudete brzda provozu, ale budete jedno z těch rychlejších aut. A pokud pak vyrazíte na delší cestu po dálnici a pojedete přibližně podle předpisů, můžete se dostat i zlehka nad osm litrů.
Je otázkou, jak velkou zásluhu na tom má fakt, že jde o 48V mild-hybrid, který umí vypínat motor třeba klidně i při jízdě na dálnici (auto umí plachtit s vypnutým motorem v rychlostech od 55 do 160 km/h), případně už při dojíždění na křižovatku, kde na semaforu svítí červená anebo je tu stopka (Start/stop funguje pod 22 km/h). Start/stop se ovšem dá i vypnout, slouží k tomu „digitální tlačítko“ na spodním displeji. A do toho si můžete jako „oblíbenou položku“ uložit třeba i další „digitální tlačítko“, kterým můžete jednoduše a zcela vypnout akustické upozorňování na překročení maximální povolené rychlosti. Tu totiž už modernizované Audi Q8 také má.
Na kouli až 3,5 tuny
A pokud jsme na začátku mluvili o tom, že jsme tentokrát Audi Q8 vyzkoušeli důkladně, tak jsme ho vyzkoušeli i s přepravníkem na auta. V rámci konfigurace vozidla si totiž můžete připlatit za elektricky sklopné tažné zařízení, které uveze až 3,5 tuny. Auto tak může bezchybně sloužit i na tažení lodí, velkých karavanů, přívěsů s koňmi anebo třeba právě aut.
My jsme si tažení auta vyzkoušeli, protože v rámci okruhového ježdění se Citroën C1 Clubsport našeho kamaráda Huga pokazil a bylo potřeba jej z brněnského okruhu dovézt zpátky do Prahy. Při jízdě s autopřepravníkem nás překvapilo, že v Audi Q8 jsme jej prakticky necítili – a to ani prázdný ani naložený (ostatně ona ta cé jednička má jen necelou tunu). Spotřeba se po cestě z Brna do Prahy po dálnici s naloženým autem zvýšila jen o dva a půl litru.
Jeli jsme ve tmě, takže jsme navíc mohli vyzkoušet i nové světlomety HD Matrix LED, které mají také funkci Audi Laser Light. Laserový přísvit se aktivuje jen pokud v okolí není žádné jiné auto a v rychlostech nad 70 km/h. O tom, že se tak stalo, vás informuje ikonka v kapličce přístrojů. Světelný paprsek se při tom znatelně zlepší, je relativně úzký, ale dosvit je opravdu obrovský. Auto nicméně svítí skvěle i bez laserového přísvitu, matrixové LEDky mají také parádní výkon. Využívají ale jen 24 diod, takže zatmavení okolních aut znamená poměrně velký nesvítící pruh. Je to ale spíše hnidopišství, protože jinak jde vlastně prakticky o bezchybné auto…
Závěr a cena
Audi Q8 je po modernizaci autem, které se změnilo jen decentně co do designu, ale výrazně proměnilo svoji světelnou grafiku. Je to skvělé auto, na kterém se chyby hledají jen těžko. A pak se podíváte do ceníku. Ani základní cena se nedostane pod dva miliony korun s daní a testované auto se přehouplo dokonce přes tři miliony korun s daní. Jestli se vám ale líbí a máte na něj, kupte si ho.
Technické údaje:
Auto: | Audi Q8 50 TDI quattro |
Motor: | vidlicový šestiválec |
Objem válců: | 2967 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 210 kW/286 koní při 3500 – 4000 ot/min |
Točivý moment: | 600 Nm při 1750 – 3250 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6.1 s |
Maximální rychlost: | 241 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 8,0 – 8,9 l/100 km |
Emise CO2: | 210 – 232 g/km |
Objem nádrže: | 85 litrů |
Délka: | 4992 mm |
Šířka: | 1995 mm (1995 mm (bez zpětných zrcátek) 2190 mm (se zpětnými zrcátky) |
Výška: | 1697 mm |
Rozvor: | 2998 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2235 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 605 litrů |
Leda tak modely Emile .
Fantastická kára. Mám tři a budu kupovat čtvrtou.