SUV s karoserií, která má připomínat kupé, jsou úspěšná. Významně takovou karoserii rozšířilo BMW (ačkoliv nebylo první), aby se k němu postupně přidaly další značky. Audi ale až teprve nedávno, když nejdříve představila Q8, později pak menší Q3 Sportback. A právě tuto novinku jsme podrobili klasickému redakčnímu testu.
Nevypadá vůbec špatně
Jak název napovídá, základem Audi Q3 Sportback je běžné SUV Audi Q3, s nímž sdílí vše, kromě tvaru karoserie. Ten je ale pozměněn více, než by se na první pohled mohlo zdát. Oproti Q3 má totiž Q3 Sportback více skloněné čelní sklo a o 29 mm nižší střechu nad řidičem. Směrem vzad pak střecha klesá mnohem výrazněji tak, aby navozovala ten správný dojem kupé. Vše je zakončeno velmi decentním spoilerem tvořeným víkem zavazadelníku. Sluší mu i nový lak Stříbrná Tau.
Celkově je karoserie mnohem stylovější, působí dynamičtějším dojmem a to i přesto, že s přední částí se toho mnoho nedělo. Subjektivně je to jedno z nejhezčích aut těchto sportovně střižených kupé, protože neoplývá určitou těžkopádností GLC kupé a překombinovaností BMW X4. Audi Q3 Sportback vypadá prostě dobře. Zvenku.
Ovšem uvnitř už na své nejbližší konkurenty ztrácí. Interiér je sice přehledný a ovladače jsou umístěny intuitivně, ale chybí mi tu ta správná „prémiovost“, kterou právě Mercedes-Benz i BMW nabízejí. Mluvím hlavně o plastovém panelu pod ovládáním klimatizace, v němž je zasazeno startovací tlačítko a otočný ovladač hlasitosti rádia (za ten každopádně zvedám palec nahoru). Tvrdé jsou i plastové výplně dveří a stejně tak celý středový tunel. Ten navíc vypadá jako z nějakého golfu za polovinu ceny. Velký, 10,1palcový displej multimédií se skvělou grafikou a bezchybnou funkčností nebo do ruky výborně padnoucí volant s příjemnou kůží či podsvícené logo ‚quattro‘ před spolujezdcem to už nezachrání.
Co praktičnost?
„Pro krásu se musí trpět,“ říká se, ale platí to i v automobilovém průmyslu? Do jisté míry ano. Hezčí auta – alespoň to tak výrobci SUV-kupé ve srovnání s obyčejnými SUV zpravidla prezentují – jsou dražší. Rozdíl mezi Audi Q3 a Q3 Sportback je více než 50 tisíc korun. Nejde ovšem jen o cenu, ale i praktičnost.
Vždyť svažující se střecha přece musí ukrojit místo nad hlavami cestujících a v kufru. A taky trochu ukrojí. Na předních sedadlech se průměrně vzrostlí pasažéři (180 cm) posadí úplně v pohodě, vlastně nebude vážnější problém ani na zadních sedadlech, ale jen o něco vyšší cestující už by se tu nemuseli cítit úplně komfortně. A to ani při nastupování nebo vystupování, protože zadní pár dveří není úplně rozměrný.
Horší je to ale v zavazadelníku, ačkoliv ne tak úplně z hlediska čísel, jako spíše z praktického hlediska. Objem je totiž hodně slušných 530 litrů. Může to být až 625 litrů, to když využijete posuvné zadní lavice, ale pak vzadu usadíte možná tak kojence. Oproti Q3 má také Q3 Sportback o více než čtyři centimetry vyšší hranu, je docela mělký a také má užší vstup. Potěší, že prostor kufru je poměrně pravidelný.
Pohonné ústrojí
Testované Audi Q3 Sportback bylo osazeno (v běžné verzi) nejvýkonnější motorizací s označením 45 TFSI s pohonem všech kol quattro. Jde o přeplňovaný dvoulitr s výkonem 169 kW/230 koní a točivým momentem 350 Nm. To vůbec není málo, ale je potřeba dodat, že auto váží 1,7 tuny. Přesto dokáže z 0 na 100 km/h sprintovat za 6,5 sekundy a jede až 233 km/h.
To nezní špatně, ale v praxi výkony motoru místy kalí sedmistupňová převodovka S-tronic. To je vlastně běžná dvouspojka DSG. Nefunguje úplně špatně, ale občas váhá. A ve chvílích, kdy chcete předjet auto na okresce to není úplně žádoucí. Můžete ale využít páčky pod volantem anebo aktivovat „dynamický“ jízdní režim, který reakce celého auta (a i převodovky) přiostří. Pak se auto „probudí“ a z pohledu dynamiky mu vlastně není moc co vytknout.
Nepřiostří ale zvuk motoru. A to je dobře. Při klidném ježdění je motor příjemně tichý. Uslyšíte ho až při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu. V tu chvíli se ale z přední části ozývá jen takové nijaké hučení. Tohle si užívat nebudete.
Ostatně auto ani k rychlé jízdě nesvádí. A to je dobře, protože ani tak není úplně úsporné. Spotřeba paliva se dá velmi stěží dostat pod 9 l/100 km, spíše počítejte s tím, že se budete pohybovat kolem 10litrové hodnoty. Alespoň, že je tu 60litrová palivová nádrž…
Za volantem
Testované Q3 Sportback je ve výbavě S line, což mimo jiné znamená i sportovní podvozek, v tomto případě adaptivní. Ten je sice tužší, ale ani s 19″ koly auto neodskakuje, naopak nerovnosti tlumiče velmi dobře filtrují. Škoda jen, že odhlučnění od pneumatik není lepší.
Audi je překvapivě jisté a stabilní, i díky pohonu všech čtyř kol s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou. Přesto je naladění auta nedotáčivé. Kdyby bylo nejhůř, takový náraz je díky deformačním zónám nejbezpečnější. Než k tomu ale dojde, pokusí se to odvrátit opravdová armáda bezpečnostních aktivních jízdních asistentů.
Závěr a cena
Audi Q3 Sportback je při jízdě jisté a překvapivě stabilní, leč koncernově sterilní. Není to chyba, ba právě naopak, protože jízda nesvádí k rychlosti. S testovaným nejvýkonnějším benzinovým dvoulitrem je ale docela dost užrané. Ovšem tak, jak se nám zvenku líbí, tak jsme uvnitř poněkud rozpačití. V interiéru jsou totiž části, které prémiově zrovna nepůsobí. A to je při pohledu do ceníku poměrně nepříjemné…
Vždyť nejlevnější Audi Q3 Sportback 35 TFSI s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol vyjde na 923 900 Kč (obyčejné Q3 ve stejné verzi stojí 870 900 Kč). Pokud se podíváte na cenu testované (a nejdražší) verze S line 45 TFSI quattro pak si v základu musíte připravit 1 221 900 Kč. Ceníková cenovka auta, které si můžete prohlédnout na fotkách, je dokonce 1 809 900 Kč. Všechny ceny jsou s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Audi
Typ:,Q3 Sportback 45 TFSI S line
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1984 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,169 kW/230 koní při 5000–6700 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1500–4400 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.5 s
Maximální rychlost:,233 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.6 – 9.1
Emise CO2:,196 – 206 g/km
Objem nádrže:,60 litrů
Délka:,4500 mm
Šířka:,1843 mm
Výška:,1567 mm
Rozvor:,2680 mm
Provozní hmotnost:,1700 kg
Objem zavazadlového prostoru:, 530 / 1400 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]