Alfa Romeo dostala novou krev do žil a v posledních letech představila dva velmi zajímavé modely. Kromě sedanu Giulia také sleduje trend posledních let a nabízí i SUV Stelvio. Zatímco s prvním jmenovaným modelem už jsme se seznámili před rokem, s tím druhým teprve teď. Do rukou se nám dostala verze 2.2D MultiJet 210k Q4 Super. A jak se nám po týdnu ježdění líbila?
Design: italský šarm
Z hlediska designu zaujme Alfa Romeo Stelvio na první pohled. Bere si všechny designové prvky, které k modelům této značky již po dlouhá desetiletí patří. Už z čelního pohledu nenechá nikoho na pochybách, že jde o Alfu Romeo. Úzká světla se potkávají u vertikálně umístěné masky chladiče, díky čemuž musí být registrační značka umístěna na straně nárazníku před řidičem. Ve spodní části nárazníku jsou pak dva boční otvory.
Boční pohled prozradí dynamický tvar karoserie, přední převis je vážně minimální, na rozdíl od toho zadního. Zadní pohled prozradí poměrné malé okno, přes které je ale docela dobře vidět, úzká světla, ale i poměrně velké (falešné) koncovky výfuku (vykukují z nich mnohem menší koncovky tlumiče). Řekli byste na první pohled, že je tohle auto 4687 mm dlouhé, 1671 mm vysoké a na šířku měří 1903 mm? Neřekli, co?
Interiér: inspiroval se v Německu
Zvenku alfa jednoznačně zaujme a v interiéru tomu není jinak. Už na první pohled je tu jasná inspirace BMW, čemuž odpovídá nejen funkce i vzhled voliče převodovky, ale také prostředí multimediálního systému nebo jeho ovládání prostřednictvím otočného ovladače na středovém tunelu. Displej multimédií byl ale v testovaném autě poměrně malý a to šlo o větší z nabízených verzí. Ceník totiž nabízí základní displej 6,5 palce a nebo právě „náš“ 8,8 palců. Je navíc škoda, že obraz z couvací kamery se nezobrazuje na celém displeji, ale jen přibližně na jeho polovině.
Líbí se mi tu ale některé detaily jako například startovací tlačítko v levé spodní části volantu, také velké páčky k manuálnímu řazení za volantem. Ty se mi ale líbí pouze do chvíle, než potřebuji dát blinkr. Řadící páčky jsou totiž pevně spojeny se sloupkem řízení, nikoliv s volantem jako to má drtivá většina ostatních aut, a jsou stejně dlouhé jako páčky pro blinkry a stěrače. Pokud budete prostě „jen tak jak jste zvyklí“ aktivovat blinkr, nepovede se vám to, protože vám bude v cestě bude stát páčka řazení. Chce to cvik, který jsem před koncem testovacího týdne už měl. Vadily mi také příliš krátké sedáky na předních sedadlech, bohužel neměly funkci prodloužení. Mimochodem blinkry se tu pouštějí opět jako v BMW, páčka nemá aretaci (i když nové bavoráky od toho upouštějí).
A co prostor? Z tohoto pohledu nelze stelviu nic vyčítat. Na předních i na zadních sedadlech se poměrně bez problémů usadí i nadprůměrně vzrostlí cestující, a to navzdory tomu, že záď při pohledu z boku opticky docela znatelně klesá. Ani zavazadlový prostor není úplně malý, jeho základní objem je 525 litrů. Ten se dá samozřejmě sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit na 1 600 litrů.
Nejvýkonnější vznětový motor
Pod kapotou šest možností pohonu, pět z nich jsou čtyřválce a jeden je vrcholný 510koňový 2,9litrový šestiválec. Benzinové motory jsou v nabídce ještě dva, oba čtyřválce 2,0 TBi s výkonu 200 a nebo 280 koní. Naftový motor je 2,2litrový čtyřválec, který se nabízí se 150, 180 a nebo s 210 koňmi. A právě posledně jmenovaný motor poháněl testované červené Stelvio. Standardem ve všech verzích bez výjimky je 8° automatická převodovka.
Označení Q4 na zádi značí pohon všech kol, ten preferuje, podobně jako xDrive od BMW, pohon zadních kol. Zní to – zejména pak ve spojení s 210 koňmi a 470 Nm – jako velká zábava, nota bene, když ke konci testovacího týdne napadl sníh. Jenže… Alfa Romeo se rozhodla, že stabilizaci nenechá řidiče ani vypnout, ale ani omezit. Nenajdete tu ani žádný její sportovní režim. Na sněhu je tak cítit, že by zadek pod plynem tak rád klouzal, ale následné cvakání prozradí, že tady se žádné „blbosti“ dít nebudou. Řidič je tu plně pod kontrolou techniky, nikdy naopak.
Motor je 2,1litrový čtyřválec s přeplňováním jedním docela velkým turbodmychadlem, hodnoty výkonu i točivého momentu jsou poměrně vysoké. A na dynamice se to projevuje pozitivně. Tohle auto dokáže razantně zrychlovat v městských, ale i v mimoměstských rychlostech. Navíc táhne v celém spektru otáčkoměru. Ani na dálnici se nedá zahanbit, znatelně zrychluje i nad povoleným českým dálničním limitem.
Na projevu motoru se velmi razantně projevuje systém volby jízdním režimů, který se tu neznačí jako nějaký comfort, sport nebo eco. Alfa Romeo nabízí jízdní režimy „dna“. Rozdíl mezi jednotlivými nastaveními jsou velká, hlavně co do chování motoru. Zatímco v ekologickém „a“ je auto vážně pomalé, nechce příliš zrychlovat a na plyn musíte šlapat o poznání více, aby se motor probudil k životu, tak v režimech „n“ (nazval bych ho jako „normální“) a nebo „d“ (sportovní) se to opravdu změní. V dynamickém režimu znamená byť jen minimální změna pozice pedálu náležitou reakci, motor je hodně lačný po otáčkách a rychle do nich stoupá.
A co spotřeba paliva? Alfa Romeo slibuje necelých pět litrů v kombinovaném režimu. To je hodně optimistické. Při běžné, nikoliv úplně úsporné jízdě jsme se pohybovali nad sedmilitrovou hranicí. Ani to ale není špatná hodnota, a to i vzhledem k 64litrové palivové nádrži.
Podvozek je hodně sportovní
SUV mají vyšší stavbu karoserie, jejich podvozky musejí být kvůli eliminaci naklánění v zatáčkách tužší. Alfa Romeo Stelvio je ale tvrdé opravdu hodně, asi i proto, že jsme na testovacím autě měli 19″ disky. Ceník začíná pro nejnižší výbavy 17″, pro testovanou Super jsou v základu 18″, výbavy First Edition a QV mají ale dokonce 20″. Podobně jako před pár dny u Jaguaru XF, i tady je podvozek skvělý, pokud si chcete užít víkendové ježdění na oblíbených okreskách. Ano, i když jde o SUV, zvládne se Alfa Romeo udržet a dokonce jet rychleji než nejeden sportovně se tvářící hatchback. Podvozek je i ve vyšších rychlostech v oblouku jistý, auto je stabilní a na pohyby volantu – zejména v režimu „d“ – reaguje ochotně. S tím ale nekorespondují brzdy, jejich pedál působil neskutečně gumově, v horní poloze se nic moc nedělo, až když jsem ho sešlápl tak do třetiny, začalo auto brzdit. O nějakém citu se tu ale mluvit nedalo. A to je škoda. Jestli to bylo jen naším kusem a nebo to tak mají všechna Stelvia, to bohužel nevíme.
Tak, jak jsme si užívali Stelvio mimo město, ve městě byla situace opačná. Podvozek je vážně tuhý, a tak centrum Prahy plné tzv. „kočičích hlav“ nebude místo, kam byste se chtěli často vracet. A to navzdory tomu, jak je centrum Prahy krásné místo. Jakýkoliv retardér, jakýkoliv propadlý kanál, o tom všem se prostřednictvím 19″ kol a tuhých tlumičů a pružin docela intimně dozvíte.
Závěr a cena
Alfa Romeo Stelivo je v nabídce značky skvělým modelem, zejména v dnešní době, která miluje všudypřítomná SUV. Vždyť taková auta už nabízejí i značky jako Lamboghini nebo Maserati. Jenže sportovnímu vnějšímu vzhledu odpovídá u Stelvia i nastavení podvozku a je otázkou, do jaké míry je nutné, aby ve městě posádka věděla o každé nerovnosti. Na druhou stranu pokud někam pojedete, s tímhle autem raději pojedete po pořádně zakroucené okresce než po rovné nudné dálnici. Interiér také nevypadá špatně, ačkoliv za více než milion korun by si třeba ovladač automatické převodovky nebo multimédií zasloužil na pohled i na dotek lepší materiál. Na druhou stranu kožené čalounění vypadá parádně.
A cena? Už jsem nakousl, že pod milion se nedostanete.Nejlevnější verze 2.2D MultiJet 150k Stelvio s pohonem zadních kol vyjde ba 1,071 milionu Kč, testované 2.2D MultiJet 210k Q4 Super je ještě o 200 tisíc dražší (1,277 mil. Kč).
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Design exteriéru i interiéru,Nevypínatelný stabilizační systém
Výkonný motor,Tvrdý podvozek
Na kvalitní silnici skvělé jízdní vlastnosti,Páčky pro manuální řazení překážejí páčkám stěračů a blinkrů
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Alfa Romeo
Typ:,Stelvio 2.2D MultiJet 210k Q4 Super
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 143 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,154 kW/210 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment:,470 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.6 s
Maximální rychlost:,215 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.5 / 4.4 / 4.8
Emise CO2:,116 g/km
Objem nádrže:,64 litrů
Délka:,4687 mm
Šířka:,1903 mm
Výška:,1671 mm
Rozvor:,2818 mm
Pohotovostní hmotnost:,1659 kg
Objem zavazadlového prostoru:,525 / 1600 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]