co_tece_z_auta-seat_cordoba-olej

Teče vám něco z auta? Poradíme, jak zjistit, co by to mohlo být

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 29. 4. 2021


Automobil je souborem náhradních dílů, který se časem unavuje a může se začít kazit. Může jít o různé mechanické poruchy, znemožňující samotnou jízdu, ale také třeba jen drobné úniky kapalin. A jak poznat, která kapalina vám z auta uniká? Máme pro vás několik tipů, jak to poznat.

Kapky nebo louže pod autem mohou být velký problém anebo „jen“ problém, ale jak poznat to, kdy byste s autem neměli vůbec odjet a to, kdy půjde jen o drobnou komplikaci? Záležet bude na tom, odkud to teče, na barvě, konzistenci, ale i množství toho, co vám z auta uniklo.

Pokud ale barva a konzistence není na asfaltu nebo na podlaze v garáži poznat první pohled, je dobré pod auto dát nějakou bílou fólii, karton nebo něco podobného, na čem barvu a konzistenci poznáte. A co tedy můžete poznat?

Tmavě hnědá až černá barva

To je asi ta nejčastější barva fleků, které zůstávají pod autem. Jde zpravidla o olej z motoru, což je vůbec ten nejčastější únik. Na parkovištích u obchodních center jde o nejčastější fleky. Pokud jde jen o kapky, není to nic vážného, co by bylo potřeba neodkladně řešit, ale určitě byste se tomu při příští servisní prohlídce měli věnovat. Únik může být třeba jen z turbodmychadla, z víka ventilů, ale klidně i netěsností těsnění u olejové vany. Určitě zkontrolujte hladinu motorového oleje.

Červená až světle hnědá barva

Časté také mohou být fleky červené až světle hnědé barvy. Konzistenci mají podobnou motorovému oleji, protože to jsou zpravidla také oleje. Nejčastěji může jít o kapalinu z posilovače řízení u starších aut s hydraulickým posilovačem řízení, případně o olej z převodovky. Podle toho by se také lišilo místo úniku – posilovač řízení blíže k přední části auta, převodovka spíše blíže prostředku auta.

Růžová nebo modrá barva

Pokud vám z auta uniká kapalina červená nebo modrá kapalina, měli byste zpozornět, protože může jít o chladicí kapalinu. Její absence by mohla být velkým problémem, protože by se při jízdě a hlavně pak při stání třeba v kolonách nemusel motor uchladit a mohl by se zničit. Jde-li jen o kapky nebo malé loužičky, měli byste zkontrolovat hladinu a případně tekutinu dolít (vždy ale musíte dodržet specifikaci, lišící se právě i barvou), pokud je ovšem louže velká, s autem nikam nejezděte.

Modrá nebo žlutá barva

Modrou barvu ale může mít i jiná kapalina – ta do ostřikovačů. V zimě se používá modrá nemrznoucí kapalina do ostřikovačů, v létě pak zpravidla žlutá. Pokud takovou barvu pod svým autem uvidíte a bude vonět, pak je to právě kapalina do ostřikovačů a ne chladicí kapalina.

Bezbarvá nebo hnědá, ale kluzká tekutina

Pokud pod autem najdete kapalinu čiré nebo hnědé barvy, jejíž povrch je kluzký, pak byste měli opravdu zbystřit. Mohlo by totiž jít o velmi vážný problém s únikem brzdové kapaliny. To se může stát porušením brzdového vedení – například stářím (prorezne) anebo nějakou neodbornou opravou.

Kapalina se v tomto případě může vyskytovat u některého z kol (teče u brzdiče), případně vpředu u posilovače brzd. Možné také může být, že vytéká z brzdového vedení, které se nachází pod autem od motorového prostoru ke kolům.

Jakýkoliv únik brzdové kapaliny je problém, protože brzdový systém pracuje s tlakem. Brzdová kapalina má takové vlastnosti, že se nedá stlačit a pokud by v brzdovém vedení byla netěsnost, tlak by unikal a brzdy by nebyly dostatečně účinné – pokud by tedy vůbec účinné byly.

Bezbarvý flek bez tekutiny

Může se také stát, že po odjezdu po vás zůstane na podlaze flek, ale nebude tu žádná tekutina. V takovém případě je pravděpodobné, že vám z auta uniká benzin. Ten se ale rychle odpařuje, takže po něm kromě vyčištěného místa, kam dopadal, nezůstane nic jiného.

Bezbarvá kapalina

Občas se může stát, že vám z auta poteče i bezbarvá kapalina, což může být jen voda. Pokud tomu tak je, zamyslete se, zda nepršelo, případně jste při cestě neprojeli někde louží anebo jste třeba jen nebyli v myčce. Voda se totiž může držet v různých kapsách a vytékat postupně. Odtokové kanálky totiž mohou být u starších aut zacpané nečistotami, takže voda odtéká postupně.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , ,

2 názory na “Teče vám něco z auta? Poradíme, jak zjistit, co by to mohlo být”

  1. Zavolala jsem automontérovi, že z převodovky, na kterou měnil olej, teče. On hned odbyl uder tvrzením, že auto je staré a teče motor. Argumentovala jsem to tím, že olej, který teče je úplně čistí, což by nebylo pokud je z motoru. Automontér mě nazval blbá ženská, která tomu nerozumí, odmítl se se mnou bavit a stanovil, že bude mluvit jen s manželem(který je laborant a auta vůbec ne rozumí…)
    Nakonec bylo zjištěno, že doopravdy vytýká olej z převodovky, ale časem se převodovka už zničila, protože časem zůstala bez olej… Mam auto na odpis a nikdo mi neuzná, že za to muže automontér.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru