brzdy-desticky-kotouc-brzdova-kapalina

Při nedávném průzkumu společnosti ProfiAuto se ukázalo, že téměř tři pětiny kontrolovaných osobních vozidel mělo v brzdovém systému nekvalitní brzdovou kapalinu. Z toho se dá usoudit, že většina řidičů neprovádí výměnu brzdové kapaliny v předepsaných intervalech a riskuje tak, že při brzdění v extrémních situacích nemusejí brzdy fungovat tak, jak mají a vozidlo se může dostat do problémů.

Přečtěte si také:  Jak poznat, že tlumiče na vašem autě už to mají za sebou?

Zatímco například opotřebované brzdové destičky sice řidiči nebo majitelé automobilů mění často, protože jsou vidět, na brzdovou kapalinu se často zapomíná. Ta však může v určitých chvílích brzdný systém i zcela vyřadit z činnosti. Děje se tak navíc bez varování.

Brzdová kapalina je hygroskopická, dokáže vázat vodu z atmosférického vzduchu. Průměrný bod varu u moderních kapalin je sice cca 230 °C, ale už při 2% přítomnosti vody v brzdové kapalině se teplota radikálně snižuje, je to až o 50 °C. V průběhu brzdění z vysokých rychlosti je mezi brzdovým kotoučem a destičkami teplota i více než 400 °C, což znamená, že po několika sešlápnutích brzdového pedálu může kapalina uvnitř třmenu překročit i svůj bod varu. Pára pak vytlačí kapalinu do nádrže, a řidič s hrůzou zjistí, že brzdy nefungují tak, jak čekal.

Přečtěte si také:  "Zakažte reklamy na SUV," zní ze Světového fondu na ochranu přírody. Důvod vlastně dává smysl

„Během našich bezplatných kontrol vozidel jsme například v Ostravě zjistili, že z celkového počtu cca 200 vozidel má nekvalitní brzdovou kapalinu 56 % automobilů,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro ČR a SR. A zároveň také dodává: „Řešení je přitom velmi prosté, stačí dodržovat stanovené prohlídky u vozidel, které v sobě zahrnují i kontrolu, případně včasnou výměnu brzdové kapaliny.“

Ve vozidlech se obecně doporučuje měnit brzdovou kapalinu každé dva roky. Pokud řidič upřednostňuje dynamickou jízdu, je nutné tento interval určitě dodržovat, případně zvážit i častější výměnu.