brzdy-desticky-kotouc-brzdova-kapalina

Při nedávném průzkumu společnosti ProfiAuto se ukázalo, že téměř tři pětiny kontrolovaných osobních vozidel mělo v brzdovém systému nekvalitní brzdovou kapalinu. Z toho se dá usoudit, že většina řidičů neprovádí výměnu brzdové kapaliny v předepsaných intervalech a riskuje tak, že při brzdění v extrémních situacích nemusejí brzdy fungovat tak, jak mají a vozidlo se může dostat do problémů.

Zatímco například opotřebované brzdové destičky sice řidiči nebo majitelé automobilů mění často, protože jsou vidět, na brzdovou kapalinu se často zapomíná. Ta však může v určitých chvílích brzdný systém i zcela vyřadit z činnosti. Děje se tak navíc bez varování.

Brzdová kapalina je hygroskopická, dokáže vázat vodu z atmosférického vzduchu. Průměrný bod varu u moderních kapalin je sice cca 230 °C, ale už při 2% přítomnosti vody v brzdové kapalině se teplota radikálně snižuje, je to až o 50 °C. V průběhu brzdění z vysokých rychlosti je mezi brzdovým kotoučem a destičkami teplota i více než 400 °C, což znamená, že po několika sešlápnutích brzdového pedálu může kapalina uvnitř třmenu překročit i svůj bod varu. Pára pak vytlačí kapalinu do nádrže, a řidič s hrůzou zjistí, že brzdy nefungují tak, jak čekal.

„Během našich bezplatných kontrol vozidel jsme například v Ostravě zjistili, že z celkového počtu cca 200 vozidel má nekvalitní brzdovou kapalinu 56 % automobilů,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro ČR a SR. A zároveň také dodává: „Řešení je přitom velmi prosté, stačí dodržovat stanovené prohlídky u vozidel, které v sobě zahrnují i kontrolu, případně včasnou výměnu brzdové kapaliny.“

Ve vozidlech se obecně doporučuje měnit brzdovou kapalinu každé dva roky. Pokud řidič upřednostňuje dynamickou jízdu, je nutné tento interval určitě dodržovat, případně zvážit i častější výměnu.