Přehřívající se motor? Julia vysvětlí, že příčin je spousta a nikdy to nevěstí nic dobrého

Od Pavel Srp | 21. 4. 2018


S tím, jak venku stoupají teploty, hrozí větší riziko s přehříváním motoru. Stoupající teplota signalizuje problém v chladícím okruhu, který nemusí být pouze v chladiči, ale třeba přímo v bloku motoru. Možných příčin přehřívání motoru jsou ale desítky.

Přečtěte si také:  V autě je potřeba občas kontrolovat i provozní kapaliny. Poradíme, na co se zaměřit

Spalovací motory jsou konstruovány tak, že nejlépe pracují v určité teplotě. Nižší teplota zpravidla nebývá takový problém jako ta vysoká, kterou má však za úkol držet na určité hranici chladící systém automobilu. Trpěly na to hlavně staré škodovky, které měly motor vzadu a ten se v letních vedrech nedokázal správně uchladit. Pokud ale chladící systém nefunguje a nebo funguje špatně, může to pro motor znamenat i devastující škody. Jakmile tedy zpozorujete, že teplota motoru stoupá nad 90°C (slouží k tomu teploměr na palubní desce a nebo jen červená kontrolka), je třeba reagovat bezodkladně.

Pokud si stoupající teploty motoru všimnete včas, je možné předejít fatálním škodám. To, co můžete udělat hned, je sundat nohu z plynového pedálu a motoru ulevit, zapnout naplno topení. Pokud se růst teploty zastavil, je to na dobré cestě, ale neznamená to, že je motor v pořádku. V opačném případě se pokuste co nejdříve, ideálně ihned zastavit, otevřít kapotu a nechte motor vychladnout. V žádném případě ale nikdy neotevírejte nádobku chladící kapaliny, protože v ní bude obrovský tlak a stříkající vroucí voda by vás mohla zranit.

Po důkladném vychladnutí můžete s opravdovou opatrností a ideálně za pomoci nějakého hadru, utěrky a nebo něčeho podobného otevřít nádobku chladící kapaliny. Pokud v ní nebude voda, můžete ji dolít a nouzově někam popojet. Při povolování víčka nádobky se nad něj nenaklánějte, protože horká pára, která by mohla stále unikat, by vás mohla popálit. Pamatujte ale na to, že voda se s největší pravděpodobností hraničící téměř s jistotou bude ztrácet i po dolití pořád a motor se bude přehřívat i nadále. Na dolití je nejlepší voda destilovaná, pokud ji nemáte, můžete použít i vodu normální, ale nechte ji co nejdříve vyměnit. Jak na to poradí ve videu Julia.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz svolává takřka milion aut do servisů. Jejich majitelé by s nimi vůbec neměli jezdit

V nádobce chladící kapaliny se vám může objevit i ošklivá nažloutlá kaše, která by znamenala porušené těsnění pod hlavou, stejně by se projevovala také voda v oleji. Takovou věc ale na ulici neopravíte, stejně jako většinu ostatních možných příčin přehřívání motoru. Ideální je auto odtáhnout a nebo nechat na odtahovém voze odtáhnout do servisu. Většina dnešních pojistek (i povinné ručení) už má alespoň základní asistenci v základu.