rz-registracni-znacky-technicky-prukaz-depozit

Sněmovna projednává změny týkající se platnosti evidenční kontroly i další týkající se registru aut

Autor: Radim Plachý - Zdroj: idnes.cz, ČTK - Foto: Pavel Srp - 5. 10. 2022


Je pravděpodobné, že kolem registru vozidel dojde pro motoristy a majitele automobilů k zajímavým změnám. Finální podobu změn ještě projednává Sněmovna. Mělo by dojít ke změně délky evidenční kontroly motorových vozidel. Jedná se též o možnosti rezervovat si registrační značky ještě před zápisem do registru vozidel.

Chystají se změny týkající se délky platnosti evidenční kontroly

Evidenční kontrola silničních vozidel (pozor, nejde o technickou kontrolu vozidel) se musí absolvovat pokaždé, když dochází ke změněně vlastníka, případně provozovatele vozidla a k jeho přihlášení do registru. Nejde tedy o nové vozidlo, ale o to, u kterého se mění vlastník/provozovatel. Tato evidenční kontrola se provádí na stanicích technické kontroly, kde porovnají údaje uvedené v osvědčení o registraci vozidla (ORV, tzv. malý technický průkaz) a v technickém průkazu se skutečným stavem automobilu. Problematická je platnost této evidenční kontroly – trvá pouhých 30 dnů, což není dostatečné. Aktuálně se zvažuje prodloužení až na dva roky, i když sněmovní hospodářský výbor doporučuje pouze roční platnost. Důvodem je nedat prostor různým kriminálním a korupčním rizikům, což by dvouletá lhůta mohla podle sněmovního výboru umožnit. Mluvilo se o tom poprvé letos v zimě.

Další navrženou změnou je, že pokud se novým vlastníkem stává dosavadní provozovatel, nemusela by se evidenční kontrola absolvovat vůbec. Jsou to typické případy, kdy dojde k ukončení leasingu. Tím by došlo i ke snížení poplatku ze stávajících 800 Kč na 50 Kč.

Registrační značku si nejspíš půjde registrovat předem

Zejména dopravci si stěžují, že mezi koupí vozidla a získáním registračních značek je dlouhá prodleva, která je brzdí ve výkonu činností spojených s užíváním pořízeného automobilu. Novela zákona plánuje možnost registrovat státní poznávací značku až na jeden měsíc. Díky tomu by k těmto prodlevám přestalo docházet. Stále však bude muset nový majitel znát již VIN vozidla, případně, pokud jej automobil nemá, tak číslo podvozku.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Návrh zákona řeší i další změny

Ministerstvo dopravy se při navrhování změn odpíchlo od poznatků o dosavadní praxi úřadů. Změny by se mohly týkat uznávání některých typů dokladů, též detailů při vyřazování vozidla z provozu. Novinky by měly zjednodušit změnu vlastníka vozidla a novela by měla jasně definovat, které doklady je možné dodat elektronicky. Povinnost dokládat některé v listinné podobě však určitě zůstane. Bude je však možné dodat ve chvíli vyzvednutí si osvědčení o registraci vozidla.

Jaká bude finální podoba zákona?

Na výsledek si ještě počkáme. Důležité je, že změny s největší pravděpodobností sníží administrativní povinnosti, ale i finanční zatížení občanů a firem v souvislosti s převody vlastnictví vozidel. I malé snížení zbytečné byrokracie se rozhodně počítá.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

48 názorů na “Sněmovna projednává změny týkající se platnosti evidenční kontroly i další týkající se registru aut”

  1. petrobdrzalek@seznam.cz

    Černý Most nikdy, nejhorší V Praze, nejezděte tam.
    Koupil jsem před časem z Esa Ford Ka, evidenčka OK, tedy na Černém M.
    Za 2 roky objevili na STK, že v TP není zapsáno ABS, dostal jsem měsíc, že mám sehnat doklady, jinak nejezdím ???
    Lepší výbava jim natolik vadila, asi to tam nikdo zpětně nevyrobil !!!
    Auto dovezl bazar z Německa.
    Nakonec jsem sháněl doklady v Barceloně, kde bylo auto vyrobeno !!!!
    Sehnal jsem, přes známého.
    Na čerňáku jsem jim řekl, že už tam nikdy nepojedu se 3 vozy, které vlastním !!!!
    Tak k čemu EK ??
    Okamžitě zrušit !!!

  2. Já si myslím že evidenční kontrolu si člověk udělá sám kouknu se podle technicaku jeslí mi sedí , evidencka by nemusela být ,.
    Co se týče značek každý by dostal svou a tu měl pořád ,kdyby auto odhlásil tak by značky zanikli a pokud by šel přihlásit auto tak by si je opět přihlásil a jezdil ,kdyby měli 3 nebo více aut dál bych stejnou značku a změnil bych poslední číslo od 1 až kolik by vlastnil aut ,

  3. Přidělit vlastníkovi 1x RZ k vozidlu………..za kterou by platil zákonné pojištění. A možnost tuto RZ vozit na všech vozidlech vlastníka, ať již je vlastníkem vozidel kolika chce – vozidlo je přeci zboží – a jezdit je možné pouze jedním. Kdyby tento občan požadoval „další “ RZ, klidně bych jí dodával několikrát dražší než byla ta první. A kategorie vozidel dle ŘP – moto, osobák, náklaďák, bus, vlek a pod. Nevidím totiž rozdíl v tom, když způsobím nehodu s vozidlem o obsahu 800ccm, nebo 3500ccm, ale pojištění je podstatně dražší u druhého vozidla – proč?

    1. Těžko říct, proč je zdvihový objem pořád tak důležité kritérium pro pojištění. U havarijka chápu, tam jde o škodu, způsobenou na svém. Ale u povinného ručení a náhrady za nepojištěné vozidlo? Pojišťovny mají svá pojistná data… ale dost pochybuju, že i v současné době platí, že vozidlo s objemem 1.5 způsobí v průměru o tolik méně škody než vozidlo s objemem 2.0. Hmotnosti a výkony těch dvou kategorií budou v průměru skoro stejné, některé automobilky sází na maloobjemová turba, jiné na optimální objem válce 0,5l a nebo rovnou atmosférické plnění. A mnohem víc záleží na tom, do čeho vrazíte, než čím vrazíte.

    2. Zákonné pojištění by vůbec nemělo být na vozidlo, ale na řidiče. Vozidla nebourají, bourají řidiči. Když bude pojištění na řidiče, tak ten může jet s čímkoli (ráno svým autem, přes den služebním, a večer třeba na mopedu či na kole) a pořád je pojištěn. Jenže to by pojišťovnám klesly zisky…

    3. Nejde mať jednu značku/prenositeľnú/na rôzne typy vozidiel(aspoň u nás v ČR)…. Každé vozidlo má totiž iný vymeriavací základ na zákonné poistenie…(objem motora, rok výroby, vek vlastníka, bydlisko, použitie, atď.).

    4. Tohle nemuze fungovat, priklad z praxe. Mam 2 auta, jedno pujcim cloveku co ma ridicak, ale nema auto. Kdyz mi odjede se znackama, tak ja uz bych nemohl nikam jet…

  4. Evidenční kontrolu by měl dělat prodávající, jsou lidé co koupí auto a u EK technik zjistí třeba jiné ET když prodávající dal na auto jiná kola.

      1. Moje zkušenost s evidenčkou na Černým mostě v Praze je taková, že mě vyhodil a já musel jet koupit nové disky i pneumatiky.

      2. Není pravda, evidenční kontrolu jsem musel opakovat doku neseděly parametry dle TP jak disků, tak pneu!

    1. Udělejte tříleté kontroly technické kontroly po třech letech ušetříme každé dva roky je vytahovani penez uz tak jeble vlády drahoty

    2. Evidenční kontrola je totální kravina,nemá logiku ani smysl,jen tahat z řidičů další a další peníze

  5. Evidenčka je nesmysl, pokud má vozidlo platnou STK. Jen přihrávání peněz kamarádům.
    ČKP – další lumpárna – aktuální zkušenost – naboural mne „uprchlík“ /možná taky dělník co je tu už několik let a jezdí si tu na UA SPZ/ z UA s nepojištěnou dodávkou – policie nepokutuje, nesepisuje protokol/nešetří nehodu/ dá vám razítko na záznam o nehodě a obraťte se na ČKP – jenže ČKP hradí škody jen za uprchlíky do 6ti měsíců od přejezdu hranice, takže smůla. Po této lhůtě si mají sami pojistit, haha. Takže pak nemají zvedat povinné ručení když ČKP sponzoruje prasácké řidiče z jiné země. A ty český řidiči nedej bože aby ti nenavazovalo poviné ručení, budeš platit jak mourovatej.
    Pro zasmání, nebo ne:
    Česká kancelář pojistitelů uhradí škodu, kterou vám způsobilo ukrajinské vozidlo, pokud k této škodě došlo:
    – na území České republiky a
    – do 6 měsíců od opuštění ukrajinského území.
    Tyto škody následně nebudou vymáhány po ukrajinských řidičích, kteří nehodu zavinili. Pokud se tedy stanete účastníkem dopravní nehody, kterou způsobí nepojištěné ukrajinské vozidlo, zůstaňte v klidu. Stačí postupovat jako při jakékoli jiné dopravní nehodě. “Tedy sepsat společný záznam o nehodě a vznikne-li tato povinnost, pak přivolat Policii ČR. Pokud si účastníci nehody nebudou jisti, nebo budou mít problém s dorozuměním, doporučujeme volat policii také,” uvedla Veronika Pavlisová, tisková mluvčí České kanceláře pojistitelů.

  6. Nejlepší je, že exekutoři mají povinnost nahlásit na úřad vozidlo v exekuci, ale úřad už nemá povinnost tuto informaci zanést do systému. Takže auto v exekuci je možné normálka převést na jiného majitele a u převodu Vám tuto informaci nikdo nesdělí, protože jí ten úředník prostě nevidí. Taky slušná pecina…

    1. Evidenční kontrola primárně chrání nového nabyvatele před problémem koupě vozidla,které má nějakou neshodu s TP ( např.rozměr pneu,ráfků,počet sedaček,kategorie vozidla,rozměry vozidla,nezapsané TZ,…),to vše technik na EK porovnává s předloženým TP.Jaká koliv neshoda se hodnotí patřičnou závadou v protokole o EK a pakliže nastane závada typu B,vozidlo je hodnoceno jako nezpůsobilé z hlediska EK a jako takové nebude převedeno na nového majitele (vlastníka).
      Ten má potom dvě možnosti.
      Za prvé:odstoupit od kupní smlouvy,za druhé:vrátit vozidlo původnímu majiteli,aby problém odstranil a nová EK již byla vyhovující a tím bylo vozidlo převedeno na registru na nového vlastníka.

  7. U nás nejsou ve vládě a na uřadech zrejme lidí na svých místech
    Vědí tak akorát kde má auto spz a kde se leje palivo do nadrže
    Až to bude třeba jako v Německu,bude to Ok,kdo má techničák je majitel,nemají tam lobbistickou ČKP(nemusí),STK klidně bez valců na brzdy, přihlásíš do auta jakýkoli motor ,jakýkoli kola,když to projde STK, atd atd
    U nás bych si dělal v garáži jen evidenční a byl bych za vodou:⁠-⁠):⁠-⁠)

  8. Dokavad budou o předpisech rozhodovat trotlové tak to k ničemu nepůjde Všude dřepí lemplové kteří ničemu nerozumí a problémy běžných lidí je nezajímají tose týče od ůřadů až po vládu.

  9. Já bych teda zavedl jednu věc , a to že auto které bude zaregistrováno bude mít SPZ celou jeho provozní dobu až do konce a ne že se pořád SPZ mění . Jak je možné že 70% Octavií 1 rady které sou z roku 97 mají SPZ 1UL nebo 1UC … V té době se dávaly ještě okresní SPZ nebo ty dnešní původní bez modrého pole na začátku značky CZ které přišlo po vstupu ČR do EU v roce 2004 . Kdyby se značky nechávaly tak se dá odhadnout úplně stáří vozidla podle čísla které se v jakém období vydávalo , a na úrade nebudou muset vymyslet jiné typy SPZ protože ta současné už dochází . Auta nejsou ženský aby si po každé změně chlapa měnili příjmení . Jsou auta který mají třeba 4 nebo 5 majitele za 20 let svého provozu , a když si každý nechá změnit značku sou to zbytečně vyplýtvané možnosti které by mohli byť pridelený novým autům

    1. U aut registrovaných v ČR už to, co byste chtěl zavést, funguje. Auto má stále pouze jednu RZ (SPZ), při změně vlastníka zůstává.
      Starší auta jezdí s novou RZ buď z důvodu ztráty , zničení nebo poškození původní RZ nebo byla dovezena ze zahraničí.

    2. RZ se oficiálně nemění, mění se pouze na žádost, z pádného důvodu. Každopádně já jako člověk z jižních Čech nechci z jistých důvodů jezdit s autem s pražskou nebo ústeckou RZ. Potom postrádá smysl, aby na RZ byl kód kraje, když máte například ostravskou a jezdíte v Plzni. Za mě by bylo nejrozumnější, aby byla RZ vázaná na majitele a při prodeji by majiteli zůstala a na nové vozidlo by si ji pouze přenesl.

      1. Máte absolutní pravdu ! Přesně stejný názor mám taky. Na co přidělují SPZ podle krajů, když se pak převodem do jiného kraje SPZ nemění.

      2. Další problém je dovoz a přihlášeni.
        Proč nelze dovozovou STK přes carovy kód na úřadě ihned prihlasit a musím 3dny čekat, tak ho jen načetl a dala k tomu spz

    3. Tady jste trochu mimo a už asi 10 let ,při přepisu vozidla už se nějakej ten pátek nemusí měnit SPZ a to už takle funguje už tak 9 let. Už ani nemusíte na úřad ,kde bylo vozidlo zaregistrováno. Tak tady neplácejte nesmysly.

  10. A co takhle zrušit zloděje s „kanceláře pojistitelů“ a vylobbované povinné ručení? Všechno je to jen o tom, vyždímat z lidí peníze!

  11. A STK nic jo,prodlouzit na 3 roky,bych uvital,nebo podle km,kdyz nekdo za 2 roky najede 20 tis a nekdo 60 je to rozdil

    1. Zajímal by mě rozbor výsledků z stk u vozidel do 10 let stáří.Jake závady byly zjištěny a taky z příčin dopravních nehod ovlivnenych technickým stavem.To bychom se asi divili.Dnesni auta se spalovaky budou v pohodě. MLUVIM TED O OSOBNICH VOZIDLECH SOUKROMYCH MAJITELU.sluzebni a jim podobní provozovatele by to mohli.mit přísnější. TI TAKÉ DALEKO VICE UJEDOU.

      1. To je pravda, že víc najezdí. Ale narozdíl od soukr. majitelé většinou nemají žádná vozidla starší 10 let a narozdíl od soukromníka, mají vozidla pravidelný servis, protože musí na sebe vydělávat. Máte nějakou zvláštní představu o autodopravcích.

    2. Prodloužit technické kontroly by bylo velice rozumné, většina stanic stejně nestíhá. Jezdit tam každé dva roky je nesmysl a pokud se různí poslanci předhánějí v ,,pomoci občanům“, tak tady mají šanci.

    3. A co plánovaná novinka všechny veterány na STK o to se nikdo nezajímá úplná blbost funguje to 20 let bez problémů a nyní zavádíme STK údajně s ním federace klubů historických vozidel souhlasila ptám se proč když věci fungují a úplně bez problémů

  12. Nic proti, ale mohli by taky třeba řešit zavedení sezónních SPZ jako to mají v sousedním Německu. Mě nebaví pořád běhat na podzim se značkou na dopravku.

  13. Já jen furt nechápu, proč máme OP s čipem a ŘP je zvlášť. Jako by to nemohlo být sjednocené.

    1. jj,Libore,máš pravdu.bylo by to praktické.
      dobrej nápad.myslíš že to ty trotly nahoře napadne?
      budou řešit kam s těmi lidmi co jsou na řidičákách.

    1. U nas na stk predevsim resi jak vubec zaplatit nas zamestnance a pritom utahnout vytapeni haly kde je min. Predepsana teplota 15 stupnu, takze musite topit alespon na 22, pri neustalem otvirani vrat. To aby ty pristroje vubec fungovaly tak jak maji. Ze tam mrznem je celkem jedno. A to si nestezujem na nedostatek prace.. A lidi nadavaji ze uz se letos jednou zdrazilo, kvuli inflaci. Evidencky jsou pro nas opruz, ale kazda stk dela predevsim to co stanovuje MD. At uz se nam to libi nebo ne. Pokud budou evidencky platne alespon na rok, budem na stk jedine radi. Ono to ani nedava logiku, kdyz zakaznik dostane do ruky protokol s stk platnou na dva roky, pricemz evidencka plati mesic.. Pricemz evidencka je soucast kazde tp.. Takze autu za rok odejdou brzdy, ale porad je zpusobile, ale evidencka uz po mesici neplati…

      1. Vy mrznete v 15ti stupních ??? poslal bych vás na stavbu… pak by jste byl rád za 15stupňů…

      2. Nechápu, jak si můžete stěžovat… Na každé STK u nás jsou pořád stejní technici, zaměstnání si drží… Aby ne, když si každý z nich přijde denně na 3-4000, – Kč

      3. Jak mi vysvětliš, že téměř každý mechanik z STK staví barák a neví co s penězi. Našil bych jim na montérky obrovské kapsy kde můžeme my chudáci dávat úplatky abychom prošli. Proč musím na STK co dva roky když ujedu cca 5 tisíc km. evidenčka na měsíc je zlodějna..atd

  14. Je zajimavé že když to měli na starost policajti, tak při přepisu zvedli zadek a ty dvě čísla si došli na parkoviště zkontrolovat. To ti trolové co tam seděj teď, nezvládnout udělat totéž ?!!!!

    1. Tebe bych tam chtěl vidět sedět a chodit se dívat na parkoviště, které každý úřad nemá hned vedle, tak 50x za den. To se pěkně protáhne čekací doba! Určitě by jsi jak ren trol utíkal, aby jsi to měl dříve zkontrolované! Navíc od dob, kdy to dělala Policie, se několikanásobně zvedl počet přepisů…

      1. Jak mi vysvětliš, že téměř každý mechanik z STK staví barák a neví co s penězi. Našil bych jim na montérky obrovské kapsy kde můžeme my chudáci dávat úplatky abychom prošli. Proč musím na STK co dva roky když ujedu cca 5 tisíc km. evidenčka na měsíc je zlodějna..atd

    2. Nevypadá, že by byl problém s majiteli nebo s auty. Co se takhle začít chovat jako jinde v evropě a zrušit ty jejich zasraný úřední dny…?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru