kia_magentis-ekologicka_likvidace

Auta nejsou nesmrtelná a jejich život jednou skončí. A co pak s takovým doslouženým autem dělat? Rozhodně ho nenechávejte stát na ulici. Existují mnohem jednodušší varianta, která nestojí skoro nic, je legální a navíc auto papírově přestane existovat, což je nakonec nejdůležitější. Protože jsme před pár dny museli zánik vozidla řešit a víme, že to není složité, rozhodli jsme se sepsat krátký návod.

Jednomu z našich redakčních přibližovadel, které jsme pořídili před rokem, skončila platnost technické kontroly. Vzali jsme tedy velký technický průkaz a vyrazili na STK. Jeli jsme tam s přesvědčením, že půjde jen o formalitu, protože auto je v pořádku a bez problémů projde. Jaké ale bylo naše překvapení, když se k nám technik po prohlídce vrátil s informací, že ani domů už dnes své auto po silnici neodvezeme. V technickém průkazu totiž máme místo razítka s datem nové platnosti STK jiné razítko s textem: „nezpůsobilé“.

Přečtěte si také:  Technická kontrola bude opět přísnější. Možná se vám nevyplatí ji odkládat

Jakkoliv auto na pohled vypadá hezky, motor nijak nekouří (emise byly změřeny, auto prošlo), všechno svítí, bliká, troubí i brzdí, přesto má zásadní problém. Ten ale na první pohled není vidět. V protokolu se objevila závada typu C, tedy nebezpečná, kvůli níž auto nesmí vyjet na silnici. Šlo o zrezlý zadní nosník, na kterém drží mimo jiné tažné zařízení.

Jenže u takového auta, u kterého se nám to stalo, nemá cenu investovat peníze a nosník opravovat. Cena opravy by možná převýšila jeho cenu. Protože na trhu nejde o nijak oblíbené auto, nevyplatí se ho prodávat ani rozprodávat na díly, takže volba padla na ekologickou likvidaci a úřední zánik vozidla.

Mimochodem, dávejte pozor na to, že dnes existuje „vyřazení vozidla“ a jde o dočasný úkon (tzv. depozit), a pak „zánik vozidla“, tedy faktické úplné zrušení automobilu a vymazání jeho dat z databáze.

STK mají být přísnější. Projít nemusíte ani za nesvítící osvětlení RZ a podobně

Ekologická likvidace

Pokud jste takto likvidovali auto před lety, možná jste za to ještě museli platit. To už dnes zpravidla nemusíte. Na internetu se dá najít velká spousta firem, které se ekologickou likvidací autovraků zabývají. Důležité je to, aby měly od Ministerstva životního prostředí autorizaci pro likvidaci vozidla. Vyřešit se to dá i s některými autovrakovišti, která navíc mohou části z tohoto automobilu dále využít (prodat z něj některé díly). Stejný případ jsme zvolili i my a auto nechali zlikvidovat přímo na vrakovišti.

Ve spoustě případů navíc šetříte za odvoz vraku, protože společnosti si pro auto často zajedou se svým odtahovým vozem (někdy zdarma, jindy za poplatek). Na místě vyřešíte nezbytné papírování (výkup a předání auta). Samotný doklad o ekologické likvidaci ale na místě odtahu zpravidla nedostanete, protože musí obsahovat jedinečné elektronicky vygenerované číslo (to si můžete ověřit na webu MŽP). Samotný likvidující subjekt také musí automobil vyfotit a doložit tyto fotky příslušnému orgánu. Toto číslo také bude potřeba na odboru dopravy, stejně jako registrační značky, které musíte z vozu sejmout, a velký technický průkaz.

A automobilu, který chcete nechat ekologicky zlikvidovat, musí souhlasit údaje v technickém průkaze s identifikačními čísly vozidla (VIN). Může se stát třeba i to, že VIN je nečitelný, v tom případě musí majitel vozidla čestným prohlášením potvrdit, že se opravdu jedná o vozidlo uvedené v technickém průkazu. K ekologické likvidaci musí automobil předat majitel uvedený v technickém průkazu, pokud to nebude on, bude muset doložit plnou moc.

Automobil také musí mít některé důležité součásti, jako je kompletní karoserie a motor. Pokud tomu tak není, může likvidující subjekt vyžadovat za vystavení potvrzení o ekologické likvidaci poplatek.

Vyřazení z registru vozidel na odboru dopravy

Pokud už doklad máte, pak je na čase zajít na odbor dopravně správních agend, který se nachází na obecním úřadu s rozšířenou působností, kde vyřídíte tzv. zánik vozidla, tedy jeho trvalé vyřazení z evidence.

Přečtěte si také:  Rozvolnění koronavirových opatření se dotýká i řidičů. S propadlým řidičákem stále jezdit můžeme, bez STK ne

K tomu budete potřebovat registrační značky, velký technický průkaz, malý technický průkaz (osvědčení o registraci vozidla) a průkaz totožnosti majitele. Pokud jdete jako majitelé automobilu sami, pak stačí předložit občanský průkaz, pokud za vás jde někdo (například agentura, která se tím zabývá), bude potřeba plnou moc (nemusí být ověřená).

Na úřadě už bude stačit jen vyplnit žádost, předat úředníkovi doklady a registrační značky a pokud bude vše v pořádku, následuje už výmaz z registru. Do technického průkazu, který se tím stane jen kusem papíru (ale budete ho ještě potřebovat), se zanese potřebná informace – viz obrázek:

technicky_prukaz-zapis_o_zaniku_vozidla

Za zánik vozidla se neplatí správní poplatek, je to zdarma. Zpravidla se to provádí na počkání, v komplikovanějších případech se postupuje dle zákona č. 500/2004 Sb., kde je obvyklá lhůta vyřízení stanovena do 30 dnů.

Zrušení pojistky

To je poslední krok, který musíte udělat. Pojišťovny k tomu mají speciální formuláře, které je třeba vyplnit a odeslat. Pro potvrzení faktu, že vozidlo zaniklo, přiložíte k žádosti kopii nebo sken technického průkazu.

Pojištění odpovědnosti ze zákona zaniká dnem vyřazení vozidla z provozu a pojišťovna je povinna vrátit nespotřebovanou část pojistného.