vrak

Výrobci automobilů jsou povinni vzít zpět vysloužilé vraky a postarat se o jejich likvidaci. Pomůžou i se sjetými pneumatikami

Od Anina Russová | Foto: Pavel Srp - 29. 3. 2022


Vše má nějakou dobu své životnosti. A týká se to i samotných aut, jejich pneumatik nebo třeba autobaterií. Když něco z toho doslouží, musí řada motoristů řešit známou nerudovskou otázku „kam s ním“. Dobrou zprávou je, že to všechno umí vyřešit přímo automobilky, kterým to už před pár lety nařídila Evropská unie. A nejen, že to není nic složitého, ale navíc vám za to někde i zaplatí.

Vrak je možné předat výrobci

Každé auto dojede na konec své cesty, neznamená to ale, že je z něj odpad. Některé jeho komponenty je možné využít dál, a právě k takové recyklaci tlačí Evropská unie všechny automobilky. Od roku 2015 musí být všechna auta z 85 % recyklovatelná. Nutno však říct, že někteří výrobci (jako třeba BMW) jdou u vybraných modelů ještě dál. Jde především o využití materiálů, jakými mohou být třeba PET láhve.

Od roku 2000 existuje evropská směrnice, která výrobcům aut nařizuje, aby se v případě zájmu zákazníků postarali o auta, respektive vraky, které už nejezdí. A nejen o ně. Výrobci jsou povinni vyřešit třeba i nefunkční autobaterii nebo staré pneumatiky. Má to ale svá pravidla a neznamená to, že prostě jen zavoláte výrobci svého auta, aby si přijel pro váš vrak. Poradíme vám však, jak na to.

Ministerstvo dopravy otevře v letošním roce 47 km nových dálnic a silnic I. třídy

Kontrolované vrácení

Pokud jde o samotná auta, respektive vraky, které nejezdí, doporučujeme vždy navštívit web výrobce vozidla, kde se dočtete, jak vyřešit jeho takzvané vrácení. Většina automobilek to má řešeno přes firmy, které se zabývají likvidací autovraků. Například BMW spolupracuje s Metalšrotem Tlumačov a firmou Callparts System GmbH.

Pokud tedy zůstaneme u této německé značky a máte doma její model, který už neslouží, kontaktujete jednu z výše zmíněných firem s oznámením, že chcete vyřešit vrak BMW. Pak už jen záleží na tom, jak se domluvíte. Buď vrak vozu odvezete nebo necháte odvézt.

Následně auto čeká ještě řada procesů, které automobilka popisuje takto: „Proces recyklace začíná vypuštěním všech provozních kapalin na vyhrazeném místě. Na tomto pracovišti dochází například k odsátí chladiva klimatizace a brzdové kapaliny, vypuštění chladicí kapaliny, motorového a převodového oleje a k vyčerpání paliva pomocí speciálního zařízení. Všechny kapaliny jsou odděleně přečerpány do skladovacích nádob a recyklovány ve speciálních závodech nebo využity v původním stavu. Součástí tohoto procesu je rovněž aktivace Airbagů a dalších pyrotechnických součástí vozu.“

A řešit je potřeba i onu 85% recyklovatelnost. Rozhodně nikdo nevezme celé auto a nehodí jej do drtičky. Například sklo nebo mnoho druhů plastů je dnes možné ekonomickým způsobem obnovit. Proto je potřeba důkladná demontáž. Po ní a po odsátí náplní a provozních kapalin, aktivaci pyrotechnických prvků vozu jsou zbytky vozů včetně karoserie rozděleny na kusy velikosti dlaně a separovány dle materiálového složení. Plasty, textil a kovy jsou u BMW, ale i u jiných výrobců následně recyklovány.

Ministerstvo dopravy otevře v letošním roce 47 km nových dálnic a silnic I. třídy

Nutno dodat, že nic z výše popsaného (pokud je aut kompletní) není a nesmí být jakkoliv zpoplatněno! Odběrné místo tedy po vás žádné finance chtít nebude. Naopak! Jak nás upozornil Pavel Jína ze Škody Auto, někde vám dokonce i zaplatí: „V případě potřeby likvidace autovraku se naši zákazníci mohou obrátit na kteréhokoliv z našich autorizovaných partnerů, který je nasměruje na spolupracující autovrakoviště. Škoda Auto kooperuje se smluvními partnery na recyklaci některých odpadů, např. pneumatik a provozních kapalin (olejů, brzdové kapaliny, chladící kapaliny). Likvidace vozu je pro zákazníky zcela zdarma, v určitých případech jsou autovrakoviště schopna za kompletní autovrak i zaplatit.“

Baterie a pneumatiky

Nemusí ale jít jen o celé auto. Stačí tužší zima a za své může vzít třeba i autobaterie. Jednou z cest je autobaterii zkusit prodat ve výkupu kovů. Druhou možností je prostě se jí zbavit, a to bez starostí.

Sběr použitých autobaterií probíhá podobně jako u vraků ve spolupráci s místy zpětného odběru. Každý výrobce má ty své a najdete je přímo na stránkách značky, ale poradí vámi prodejce. Například pro značku SEAT se o to postará společnost Kovohutě Příbram nástupnická, a.s.

A totožný postup je možné zvolit i v případě starých pneumatik. Některé automobilky pneumatiky sbírají u prodejců, jiné na to mají specializované firmy. Vždy je potřeba si správný postup ověřit přímo u výrobce. Staré pneumatiky jsou drceny a následně se z nich vyrábí granulát. Z něj se pak mohou stavět povrchy pro hřiště, ale vyrábí se z něj i protihlukové stěny, víka kanálů nebo třeba tlumící desky.