Na výroční konferenci v pražském Karlíně zhodnotil Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto, bilanci za rok 2021. Navzdory pandemii koronaviru a narušeným dodavatelským řetězcům v automobilovém průmyslu považuje uplynulý rok za úspěšný. Výsledný počet registrací dosáhl hodnoty 70 946 nových vozů. Pozitivní je také skutečnost, že se podařilo udržet tržní podíl na úrovni 34 %, což je stejný výsledek jako v posledním předpandemickém roce 2019.
V České republice se v roce 2021 zaregistrovalo 206 876 nových osobních automobilů kategorie M1, z nichž téměř 71 000 neslo značku Škoda. To představuje tržní podíl ve výši 34 %, který odpovídá stavu z předcovidového roku 2019. „Přes očekávatelný pokles si značka Škoda na svém domácím trhu vedla dobře a optimisticky vidíme i předpokládaný budoucí vývoj,“ hodnotí uplynulý rok Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení Škoda Auto. „V pozitivní náladě nás drží i celkový počet objednávek, které jsme loni obdrželi. Za celý rok 2021 jich autorizovaní dealeři evidují celkem 107 000 a máme za sebou také nejúspěšnější měsíc všech dob, když jsme v září zaznamenali téměř 13 000 objednávek. Prodejní proces samozřejmě ovlivňují dodací lhůty, které se zatím nezkracují, ale děláme maximum pro to, aby každý vůz byl konkrétnímu zákazníkovi doručen v nejkratším možném termínu,“ dodává Jiří Maláček.
Pozici jasného lídra českého trhu potvrzují i detailní statistiky jednotlivých modelů a segmentů. V první desítce nejprodávanějších vozů roku 2021 figuruje 7 modelů značky Škoda. Celému žebříčku vévodí Fabia, která se po letech znovu dostala na místo bestselleru. Drží téměř osmiprocentní podíl a loni zaznamenala 15 450 registrací jako absolutně nejprodávanější model v České republice. Na druhé pozici se nachází Octavia s více než 14 000 registracemi a téměř 7% podílem na celkových prodejích. V absolutním pořadí dále následuje třetí Kamiq (10 453 registrací) s více než 5% tržním podílem. Škoda Karoq obsadila s 9671 registracemi 5. místo. Hned za ní se seřadily modely Scala (8632 registrací) a Kodiaq (6250 registrací). Na 9. příčce se umístila Škoda Superb s 5205 registracemi, což představuje téměř 3 % tržního podílu. K úspěchu výrazně přispěl i fakt, že se portfolio modelů Škoda neustále inovuje a modernizuje. V loňském roce došlo k omlazení SUV modelů Kodiaq a Karoq, ve velkém stylu vstoupila na trh i nová generace hatchbacku Fabia na nové platformě MQB.
V roce 2021 se prodalo meziročně o něco málo více aut. Prodej elektromobilů klesl o pětinu
Oblíbenosti se vozy s okřídleným šípem na kapotě těší i u soukromých zákazníků. Hned tři z pěti nejprodávanějších vozů na rodné číslo sjíždějí z linek mladoboleslavské automobilky. Nejoblíbenějším modelem značky Škoda mezi retailovou klientelou je s 6% podílem městské SUV Kamiq, s 5 % podílu ho následují modely Fabia a Karoq.
Značka Škoda se chopila pozice lídra a udávala tón také v segmentu vozů na elektřinu. Celkem umístila na český trh 832 bateriových elektromobilů z celkového počtu 2393. Jednoznačně nejprodávanějším elektromobilem roku 2021 se stal model Škoda Enyaq iV se 738 exempláři, přičemž počet objednávek dosáhl téměř 1100. Dalších 94 kusů přidala loni Škoda zásluhou svého minivozu Citigoe iV. To stačilo na 5. místo mezi bateriovými elektromobily, přestože výroba tohoto modelu byla ukončena a po většinu loňského roku se pouze doprodávaly skladové zásoby.
Na poli elektrifikovaných vozů sklízí značka Škoda úspěchy i v segmentu plug-in hybridních vozidel. Modely Superb iV (640 registrací) a Octavia iV (407 registrací) drží dohromady přes 31 % tržního podílu a udržují si citelný náskok před konkurencí v kategorii PHEV. České zastoupení mladoboleslavské automobilky zaznamenalo rovněž výrazný úspěch v tendru Komerční banky, které dodá v následujících měsících 131 kusů elektrického SUV.
Autorizovaným partnerům Škoda Auto se dařilo i oblasti poprodejních služeb. Průchody servisem meziročně stouply o 1,2 % a balíčky tzv. předplaceného servisu dokonce o 6,2 %. Zástupci automobilky to vnímají jako důkaz důvěry zákazníků v know-how a transparentní účtování nejrozsáhlejší servisní sítě v České republice.
Do roku 2022 vstupuje značka Škoda ve skvělé kondici s nejširším modelovým portfoliem všech dob. Analytici očekávají růst trhu o 4 %, což znamená, že by se v Česku mělo prodat zhruba 215 000 nových osobních automobilů. Škoda Auto Česká republika by chtěla udržet tržní podíl kolem 34 % a zaregistrovat přibližně 73 000 vozů. Z toho by asi 1400 mělo připadnout na elektromobil Enyaq iV, jehož prodejům má pomoci nová karosářská varianta Coupé. Ta bude uvedena na český trh na jaře letošního roku.