Pro ekologicky smýšlející řidiče, kteří za současných podmínek nemají šanci dosáhnout na drahé elektromobily, existuje v nabídce některých automobilek poměrně atraktivní alternativa – CNG. Stlačený zemní plyn ale není pro každého, má svá jednoznačná specifika. Možná i proto je o něj stále tak mizivý zájem. Některé automobilky na CNG ale pořád vsází. Třeba Škoda.

Chcete mě?

Jen něco přes čtyři stovky aut na stlačený zemní plyn si Češi stihli registrovat během letošního prvního půlroku. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů. Na rozdíl od hybridů nebo elektromobilů o ně meziročně zájem klesá. CNG auta tak rozhodně nenabízí každý. Svou určitou tradici v tom ale má domácí Škoda.

Přečtěte si také:  Škoda Popular Sport zaznamenala před 85 lety fenomenální úspěch na rallye v Monte Carlu

Její Kamiq v segmentu malých městských SUV navazuje na plynové Citigo, Scalu nebo Octavii (teď naposledy na jaře vstoupila na trh její nová plynová generace). Škoda své „plynaře“ označuje přízviskem G-TEC a bez plaketky na pátých dveřích a etikety přilepené na skle kufru byste stěží poznali, že tohle auto má pod dnem kufru kolem nápravy ocelové nádrže na plyn. Pojmou 13,8 kilogramu CNG.

test-2021-skoda_kamiq-gtec-cng- (12)

„Pod dnem kufru“ v praxi znamená, že do zavazadelníku nenapasujete rezervní kolo. Což je sice škoda, ale dílem velkých baterií u elektrifikovaných aut si motoristický svět už zvykl, že defekt často může znamenat přímo odtah. Praktičnost tím ale utrpěla víc, než by se zdálo, kufr má u Kamiqu na stlačený zemní plyn jen 278 litrů.

Stačil by základ

Uvnitř zůstává Kamiq hodně tradicionalistický, drží si i klasické, z půlky analogové budíky. Ovládání klimatizace by mohlo být o něco intuitivnější, když už tu jsou zachována hardwarová tlačítka. Naopak potěší velký odkládací prostor na mobil za řadicí pákou s USB porty i dostatek místa v loketní opěrce nebo otvory na kelímky nebo lahve, které se vtěsnaly do prostoru vedle ruční brzdy.

Přečtěte si také:  Dnes už se prodávají auta i digitálně. Přečtěte si, jak to probíhá

Je tu naopak nový dvouramenný volant s chromovanými ozdůbkami. Ostatně on Kamiq není žádné výbavové ořezávátko. Najdete tu Bi-LED adaptivní světla či dvouzónovou klimatizaci, také naprosto dostačující osmipalcový Bolero displej. V základní Ambition výbavě ale auto nepořídíte, i proto cenovka vystoupala na 511 tisíc korun. Je to o 30 víc, než kolik byste dali za o něco málo silnější, ale de facto srovnatelný benzinový základ 1,0 TSI se 70 kW v totožné výbavě.

test-2021-skoda_kamiq-gtec-cng- (5)

Ještě okleštěnější verze za nějakých 440 nebo 450 tisíc by přitom mohla být pro šetřivé řidiče ještě větším lákadlem. Podobná auta vábí především ty, kterým spíš než na jízdních dovednostech závisí právě na ekonomičnosti (a ekologičnosti) cestování na čtyřech kolech.

Hlavně v klídku

Plynová auta mají zpravidla konkurovat základním benzinovým motorizacím. Ani u Kamiqu to není výjimkou. Stejně jako Scala i Kamiq má ve verzi G-TEC slaboučký litrový tříválec o výkonu 66 kW, tedy 90 koní (a maximálním točivém momentu 160 Nm). Jeho dynamika je při potřebě okamžitého zrychlení mdlá, na stovce je za více než 12 vteřin. Hůř se mu odspodu sbírá, ve vyšších otáčkách už ale působí komfortně. Při klidném městském popojíždění nebudete nic silnějšího potřebovat.

Přečtěte si také:  Před 110 lety byl představen nejprodávanější model značky Laurin & Klement, řada S

Obrovskou výhodou je kromě poměrně nízkých emisí (100 gramů na kilometrů) především spotřeba, která při plavném cestovním korzování na periferii velkoměsta nebo okresních silnicích dosahuje hodnot kolem čtyř až pěti kilogramů CNG na 100 kilometrů. Neodpusťme si tu připomínku, že Citigo umělo jezdit i za tři! Dojezd Kamiq po nasednutí hlásil 380 kilometrů – 280 na CNG a 100 na devítilitrovou nádrž benzinu.

test-2021-skoda_kamiq-gtec-cng- (11)

Kamiq má šestistupňový manuál, takže ani na dálnicích nebude řvát ani žrát. Řazení je přímé, ale celkem tuhé. Pro člověka zhýčkaného automaty je to nezvyk. Podvozek působí tužším dojmem, je ale odladěný tak, aby na kostkách nerušil. Spíš máte větší pocit dobře odhadnutelné jízdy, auto je bytelné, zbytečně se nehoupe ani nenaklání, kde by nemělo. Rychleji s ním ale beztak jezdit nebudete. Chce to klidné zacházení.

Přečtěte si také:  Koronavirus změnil prodej aut. Dnes se objednávají přes mobil nebo kupují v supermarketech s potravinami

To by musel Kamiq CNG dostat třeba patnáctistovku, kterou má nová plynový Octavia. Ta už má 96 kW. A nabízí úplně jiné svezení.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Kamiq G-TEC
Motory: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 66 kW/90 koní při 4500-5800 ot./min
Točivý moment: 160 Nm při 1900-3500 ot./min
Maximální rychlost: 183 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba: 3.5 kg/100 km
Provozní hmotnost: 1332 kg
Emise CO2: 100 g/km
Délka: 4241 mm
Šířka: 1793 mm
Výška: 1531 mm
Rozvor: 2641 mm
Objem zavazadlového prostoru: 278 l
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář