První novodobé SUV značky Škoda se jmenovalo Yeti. Sériový vůz vzešel z dvojice konceptů a odvozeny od něj byly i některé méně známé verze.
V roce 2005 představila Škoda Auto na ženevském autosalonu studii malého SUV Yeti. V době premiéry šlo zatím jen o designové cvičení, studie navazovala na předchozí koncept Roomster a rozvíjela určité části zamýšleného designového jazyka značky Škoda. Reakce odborné a laické veřejnosti na nový koncept byly velmi příznivé, a tak začala automobilka připravovat sériovou verzi.
Inovativní koncepty
Ta přišla k zákazníkům o čtyři roky později jako první novodobé SUV značky Škoda (za předchůdce dnešních SUV z Mladé Boleslavi můžeme považovat model Trekka vyráběný v 60. a 70. letech minulého století na Novém Zélandě). Koncept Yeti ovšem nevznikl jen v modrém exempláři představeném v Ženevě roku 2005. Ještě v tomtéž roce se na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem představilo druhé provedení v oranžové barvě, které mělo odnímatelný díl střechy nad předními sedadly a nad zadními sedadly skládací plátěnou střechu.
Kromě vize toho, jak by mohlo vypadat SUV značky Škoda, pak Yeti v případech obou konceptů ukazoval řadu zajímavých chytrých a praktických řešení, o kterých konstruktéři uvažovali. Studie například měly jen jeden stěrač ukrytý v pravém čelním sloupku, páté dveře byly dvoudílné a spodní část, která se sklopila do roviny s podlahou, mohla sloužit jako lavice na sezení. Nebo sem šel umístit nosič na dvě jízdní kola. Dále tu byla například chlazená nádržka na vodu ve středové konzoli, vyjímatelná navigace a u oranžového konceptu se dala zadní sedadla složit do roviny s podlahou tak, že vznikla rovná ložná plocha. To byla předzvěst praktičnosti sériového provedení.
Nadšený byl i Clarkson
Zatímco koncepty Yeti byly svou velikostí spíše outdoorové a městské crossovery zaměřené na mladší aktivní publikum, sériový Yeti dovedl zaujmout daleko širší spektrum zákazníků. Ponechal si svébytný design konceptů, oproti nim však narostl, zmohutněl a dostal vyspělejší techniku: mimo jiné platformu z modelu Octavia, která umožňovala zabudování pohonu všech kol. Yeti se tedy stal skutečným SUV s nesmírně praktickým a variabilním interiérem, jehož vlastnosti v dobovém testu velebil i slavný Jeremy Clarkson. „Yeti je nejlepší auto na světě,“ prohlásil tehdy slavný moderátor, zatímco například srovnával vůz na rozkopaném okruhu se slavným sporťákem, nechal skrz něj proběhnout družstvo hasičů nebo s autem projel hořícím domem. Na závěr testu nechal na střeše auta přistát vrtulník. Něco podobného později zvládl i jeden z následovníků sněžného muže – SUV Kodiaq.
Design sériového modelu Yeti rozhodně ctil ducha původního konceptu. Kromě toho, že se Yeti veřejnosti líbil, to mělo i několik praktických důvodů. Například v podstatě kolmá záď, která sice v sériovém provedení nedostala vertikální světlomety ve sloupcích karoserie, zvyšovala užitnou hodnotu auta a zároveň snižovala intenzitu zahřívání interiéru na slunci. To byl u jinak bohatě prosklené karoserie příjemný detail.
V době, kdy se Yeti objevil na trhu, tedy v roce 2009, nebyly vozy SUV zdaleka tak populární jako dnes, ale Yeti okamžitě zabodoval. A s tím, jak obliba vozů SUV rostla, rostla i obliba tohoto modelu. Konstruktéři si tak pohrávali s nápady, jak modelovou řadu Yeti rozšířit.
Pick-up Yeti
Teprve před nedávnem tak například automobilka odhalila, že na přelomu let 2012 a 2013 připravila prototyp pick-upu odvozený od modelu Yeti. Užitkové provedení je konstrukčně neobvyklé. „Přední část byla v podstatě beze zbytku převzata ze sériového modelu Yeti, zadní platforma, včetně nápravy, odpružení a zavěšení, pocházela z Volkswagenu Caddy Maxi. Panely karoserie v zadní části samozřejmě ušili designéři na míru tomuto provedení,“ říká Martin Kadlec z Centra vývoje zkouškových karoserií Škoda Auto, který se na vývoji pick-upu podílel.
Výsledkem byl velmi praktický pick-up vybavený motorem 2,0 TDI o výkonu 125 kW s pohonem 4 × 4. Zatímco klasický Yeti měřil na délku 4 223 mm, pick-up dosahoval délky 4 876 mm, přičemž většina z tohoto navýšení šla na vrub prodlouženému rozvoru (z 2 578 mm na 3 006), část i protaženému zadnímu převisu (985 vs. 768 mm). Ložná plocha měla rozměry 1 936 × 1 170 mm a korba byla na poměry kompaktních pick-upů nezvykle hluboká: 625 milimetrů. To bylo dáno tím, že základem byl vůz SUV vyšší konstrukce než u běžných kompaktních pick-upů. Jakkoli byl výsledek praktický, sériové výroby se nakonec nedočkal.
Yeti pro Čínu
Přesto se Yeti vyráběl i v prodloužené verzi. Ta se představila v podstatě s modernizací modelu v roce 2013 a určena byla výhradně pro čínský trh. Zákazníci v Číně si totiž potrpí na podélný prostor na zadních sedadlech (často se nechávají ve svých autech vozit), a tak se tu rozvor natáhl na 2 638 milimetrů (o 60 víc než běžné provedení).
Na hravé kořeny modelu pak v roce 2014 odkázal koncept Yeti Xtreme představený na známém GTI srazu u jezera Wörthersee.
Škoda Yeti zůstala ve výrobě do roku 2017 a stala se nesmírně úspěšným modelem, celkem se jí prodalo přes 630 000 kusů. Dnes na tento model navazují v nabídce značky hned dva typy. Rozměry je modelu Yeti blízké městské SUV Kamiq, pozici vozu Yeti v nabídce pak převzala Škoda Karoq.
Dokonalý auto, nedám na něj dopustit. Měl jsem 1. generaci a pak i druhou. Spokojenost, snad až na AdBlue u Yetiho č.2…