2002-koncept-skoda_ahoj- (3)

Psal se rok 2002 a mladoboleslavská automobilka představila designovou studii Škoda ahoj!. Obrovská sláva ji tehdy nedoprovázela, koncept nikdy nebyl realizován a málokdo tehdy tušil, že se dívá na předobraz jednoho z budoucích modelů koncernu Volkswagen.

Přečtěte si také:  Koncept Škoda Tudor z roku 2002: při cestě z výstavy se jednou dokonce i ztratil

Koncept Škoda ahoj! byl totiž filozofickým předchůdcem Škody Citigo, městského modelu, který už se bohužel nevyrábí. Jeho nástupce je ovšem v plánu a měl by to být elektromobil. To koncept, který je vystaven v depozitáři Škoda Muzea v Mladé Boleslavi je čistě benzinový.

Pokroková a nepochopená Škoda ahoj!

Studii představila česká značka v roce 2002. Šlo o malé auto, stojící na podvozkové platformě první generace Škody Fabia. Stál za ním tým tehdejšího šéfa designu ve Škoda Auto Thomase Ingenlatha a bylo to rok předtím, než vznikl koncept Roomsteru. Sériový Roomster pak některé prvky z konceptu ahoj! převazl, ačkoliv ty na vyfoceném autě nejsou. Na některých jiných modelech ahoj! totiž byly linky bočních oken, které nebyly stejně tvarovány a nebyly ani ve stejné výšce.

Škoda Yeti slaví 15 let. Koncept se představil v roce 2005 v Ženevě

Odkaz v následujících modelech nese nejspíš i název. Koncept měl na začátku malé písmeno a na konci vykřičník a první z koncernových minitrojčat to má podobně: Volkswagen up!. To je samozřejmě marketingový tah, který cílí na mladé publikum.

„Škoda ahoj! se k nám perfektně hodí. Je to moderní interpretace Fiatu Panda nebo Renaultu 4 především pro mladé lidi. Dá se použít jako nákupní taška na kolečkách, rodinný kočár nebo terénní auto, které snese nějaký ten hrbol či ránu,“ tvrdil podle magazínu idnes.cz tehdejší šéf designu ve Škoda Auto Thomas Ingenlath.

Přečtěte si také:  Škoda Joyster je zapomenutý koncept z roku 2006, který do výroby přinesl několik prvků

Zajímavá slova pronesl i tehdejší šéf škodovky, který prohlásil: „Je to pouze hračka, žádný vážně míněný projekt,“ a dále dodal: „Tři řady a jejich následníci – to je pro tuto chvíli vše. Jiný model, to stojí moc peněz.“ Automobilka tehdy nabízela první generace modelů Fabia, Octavia a Superb.

Škoda tehdy ještě nepoužívala slogan „Simply clever!“, ale už koncept ahoj! přišel s mnoha chytrými prvky. Například měla být vybavena otočnými střešními lyžinami (ty má dnes například nejnovější Dacia Sandero Stepway), výklopnými bočními okny a stahovací zadní částí střechy. V kabině se objevila palubní deska s otvory pro batohy a praktickými držáky na deštníky.

V tiskových materiálech byla vyzdvihována vyšší kabina, kterou při nastupování ocení hlavně starší lidé, ale také sníženou linii bočních oken pro lepší výhled z vozu i pro děti. A i tak malé auto zvenku nabízelo opravdu hodně vnitřního prostoru, což bylo možné i díky kolům umístěným v rozích karoserie a tím pádem malých převisů.

Škoda ahoj! zůstala jen na papíře

Pár fotek v novinách, několik ilustrací a nejasné informace. To bylo před 18 lety vše. Škoda ahoj! v sériové verzi nakonec nikdy světlo světa nespatřila. Tehdejší šéf škodovky Vratislav Kulhánek projektu zelenou nedal. V modelu neviděl přínos, ačkoliv ho obhajovali jak šéfdesignér Thomas Ingenlath, tak šéf technického vývoje Wilfried Bockelmann.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Škoda CITIGOe iV (2020)

Škoda Citigo až o mnoho let později prokázala, že na trhu je opravdu místo pro malý městský model. Sériové Citigo přišlo na trh až o dalších 9 let později a vyrábět se přestalo letos (2011-2020), přičemž se nakonec prodávalo pouze jako elektromobil.