prvni_jizda-dacia_sandero-a-dacia_sandero_stepway- (1)

Už když Dacia do světa vypustila první fotky nové generace modelu Sandero, vzbudilo to velká očekávání. Vždyť tohle auto vypadá vážně dobře. A to jak zvenku, tak i uvnitř. O to více jsme byli zvědaví na to, jak jezdí. A i to už teď víme, i když zatím jen po krátkém seznámení.

Design rozvíjí předchůdce, ale technika je výrazně modernější

Třetí generace Dacia Sandero udělala největší mezigenerační skok v historii automobilky. V nejnovějším vydání nabídne automobilka tak moderní prvky výbavy, které se v Daciích dosud nenabízely. Jsou tu i prvky standardní výbavy, které nenabízejí ani některé jiné, o poznání dražší modely jiných značek. Namátkou jde třeba o LED denní svícení v předních světlometech, ale také to, že potkávací světlomety jsou LEDkové (dálkové světlomety i blikače už jsou ale halogenové).

Opravdu zásadně se proměnil interiér. Ten se však velmi výrazně liší podle výbavy. V galerii si v modrém Sanderu můžete prohlédnout základní verzi, která nemá ani displej pro rádio. Místo toho má tzv. dockovací stanici, do které si vložíte svůj telefon a kabelem si ho můžete spojit. USB konektor je „hned za rohem“, mezi dockovací stanicí a kapličkou přístrojů. Naopak v oranžovém Sanderu Stepway je interiér nejvyšší výbavy s dotekovým displejem.

Nové Sandero stojí na podvozkové platformě CMF-B, tedy na stejném základu jako třeba nový Renault Clio. Nepřekvapí tedy, že sdílí některé technické prvky, pohonná ústrojí i výbavu, ačkoliv hybridní verze se prý nechystá (Dacia ale chystá elektromobil).

prvni_jizda-dacia_sandero-a-dacia_sandero_stepway- (3)

Nabídka pohonných jednotek bude pro Sandero a Sandero Stepway stejná, výjimkou bude jen základní SCe 65, s nímž se v nabídce outdoorové verze nepočítá. Pod kapotou budou aktuálně používané koncernové benzinové tříválcové motory s nepřímým vstřikem paliva, ale s filtry pevných částic. Těžištěm nabídky budou benzinové motory, ale nechybí ani jeden motor na LPG, přičemž jde o originální montáž z výroby. Na rozdíl od Dusteru, který motor na LPG také může mít, ale v palubním počítači pak nejsou údaje o spotřebě, už Sandero v palubním počítači tyto informace mít bude. Dojezd „plynové“ verze je díky kombinaci 40litrové LPG nádrže a 50litrové benzinové nádrže až 1300 kilometrů.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Kia e-Niro (2021)

Novinkou (i když ne absolutní, protože automat už měl krátce v nabídce Duster předchozí generace) je možnost volby automatické převodovky, respektive bezestupňového CVT. Ten se dá kombinovat výhradně s motorizací TCe 90, tedy s 90koňovým přeplňovaným tříválcem.

Dvě verze: Sandero a Sandero Stepway

Zatímco v předchozí, druhé generaci bylo „jen“ Sandero a jedna z výbav byla oplastované Sandero Stepway, teď jsou oba modely podle automobilky více odlišné. A je pravda, že z designového hlediska nejde pouze o nějaké nástavce nárazníků a blatníků. Renault totiž oba modely odlišil výrazněji. Nárazníky jsou úplně jiné, stejně jako maska chladiče, ale i kola. Na boku je také ochranná lišta.

Obě auta se liší i uvnitř, ačkoliv o něco méně, protože ve verzi Stepway je více barevných akcentů. Celkově však interiér působí jednoduchým a nepřeplácaným dojmem. Tlačítka jsou tu nejen mechanická (klimatizace a další drobnosti – viz foto), ale ve vyšších výbavách je i dotekový displej multimédii s dotekovými ploškami po jeho boku.

Drobné odlišnosti jsou i v nabídce laků. Základních 6 odstínů je stejných, ale třeba výrazná oranžová barva na autě z fotek je k dispozici výhradně pro Stepway, zatímco pro Sandero je v nabídce místo toho jiný odstín stříbrného laku.

Dacia Sandero Stepway: První kilometry

Volba na vůbec první kilometry padla na Sandero Stepway s novinkou v podobě CVT převodovky. Pro přístup do auta je tu keyless karta, kterou vůbec nemusíte vyndávat z tašky nebo z kapsy. Když přijdete k autu, samo se odemkne, když od něj odejdete, samo se zamkne. Za tohle zvedáme palec nahoru. Stejně tak v autě netřeba se o cokoliv starat, stačí se pouze usadit a stisknout startovací tlačítko.

Potom ihned naskočí motor. Jeho projev je hrubější (trochu hlučnější a má drobné vibrace), ale vzhledem k očekávané ceně to problém není, protože i u některých dražších aut se takového projevu dočkáme. Typický tříválcový zvuk je přítomen i při výraznější akceleraci, ale jakmile necháte motor převalovat v nízkých otáčkách, v interiéru je náhle překvapivý klid. A nejsou tu ani žádné vibrace.

Převodovka, ačkoliv je to CVT, se chová překvapivě dobře, jakékoliv výraznější sešlápnutí plynu automaticky neznamená výlet ručičky otáčkoměru k červenému poli. Motor točí poměrně rozumné otáčky, výjimkou je jen tzv. kick-down, kdy převodovka motor vytočí opravdu až k červenému poli.

prvni_jizda-dacia_sandero-a-dacia_sandero_stepway- (6)

Samotný volič převodovky je klasická manuální páka s poměrně dlouhou dráhou. Svoji funkci ale plní bezproblémově. Dokázal bych si ale představit jemnější rozjezdy, protože převodovka nechává motor vytočit a pak se teprve auto rozjede. Je ale možné, že to byla jen vlastnost úplně nového testovacího kusu.

Ve městě jistě oceníte perfektní výhled z auta, ale hlavně opravdu obrovský rejd. Tohle auto se dokáže otočit doslova na pětníku, navíc si můžete připlatit za přední i zadní parkovací senzory, nebo couvací kameru.

Přečtěte si také:  Test Jeep Gladiator 3.0 V6 CRD Overland (2021)

Podvozek je naladěn spíše komfortněji a přes nerovnosti auto přejíždí bez ran a rázů. V zatáčkách se auto vcelku nakloní a na jakékoliv sportovní ambice byste při jeho řízení měli zapomenout. Pokud ale chcete auto, ve kterém se nebudete muset o nic starat a bezpečně a pohodlně vás doveze z místa A do místa B, pak je tohle jedna z možností, kterou vám můžeme s klidným svědomím doporučit.

Vždy připraven na náklad

Potřebujete převézt něco, co se vám do auta nevejde? Nevadí, odvezte to na střeše! Že s sebou nemáte příčníky? Ani to nevadí, protože Dacia Sandero Stepway si je vozí s sebou. Dají se totiž jednoduše „vyrobit“ ze střešních podélníků. Není to sice tak jednoduché jako u Renaultu Kangoo, ale i tak to zabere jen pár minut, o čemž se můžete přesvědčit v tomto videu. My jsme to dělali úplně poprvé a přesto to zabralo asi čtyři minuty.

Potřebovat k tomu budete šroubovák s torxem, ale nemusíte si ho kupovat. Dacia ho samozřejmě dává do standardní výbavy. Pak jen stačí odklopit plastové krytky na koncích podélníků, odšroubovat čtyři šroubky (vždy po jednom v každém rohu střechy) a pak už jen lehký podélník vyjmout, otočit o 90° a opět zašroubovat. Parádní nápad!

První kilometry: Dacia Sandero

Obyčejná Dacia Sandero nic takového nenabízí. Ta, kterou jsme se svezli, byla navíc v základní výbavě, přestože přední světlomety jsou LEDkové. Poznáte to ale na první pohled při pohledu do interiéru. Tady je totiž na vrchu palubní desky…. nic. Žádný displej multimédií, ale vyklápěcí dockovací stanice pro váš telefon. Dacia totiž nabízí tři možnosti multimediálního systému. Tato je Media Control, vyšší se jmenuje Media Display a ta, kterou má výše vyfocený Stepway, je vrcholná Media Nav.

Nebojte se ale, že by snad bez připojeného telefonu nic nefungovalo. Tak to není. Rádio tu samozřejmě je, ovládá se páčkou vpravo pod volantem přes středový displej v kapličce přístrojů. Není to úplně intuitivní, ale při troše tréninku to budete nakonec zvládat. Jednodušší to ale bude, pokud si do telefonu stáhnete příslušnou aplikaci, protože pak přes ni z telefonu (samozřejmě po propojení kabelem do USB) budete moci infotainment ovládat. Budete moci využívat i vestavěnou navigaci v telefonu, protože držák je na vrchu palubní desky, takže na displej dobře uvidíte.

Základní výbava přiváží dnes už málo vídané manuální ovládání vnějších zpětných zrcátek, ale také elektricky ovládaná přední okna bez dojezdu, vzadu jsou obyčejné kličky. Na karoserii si ale můžete všimnout toho, že nárazníky jsou lakované a ve světlometech jsou nápisy „DACIA“. Nejde tedy o žádného „žebráka“ na první pohled.

Modré Sandero má pod kapotou stejný motor jako oranžový Stepway, ale msto toho má manuální šestistupňovou převodovku. Hrubější chod motoru po startu a při akceleraci se nemění, stejně jako posilovač řízení s hodně velkým účinkem, který opravdu oceníte ve městě. Na dálnici to přesto nevadí, a to ani v rychlostech kolem udávané maximálky, kdy je auto stále překvapivě stabilní. I v tomto případě potěší komfort, který nabízí podvozek.

Závěr

Nová, již třetí generace modelu Dacia Sandero překvapila nejen při svém odhalení, ale i při prvních jízdách. Mezigeneračně je to obrovský skok, kterému jistě napomohla i moderní podvozková platforma. Ta umožnila nejen využití moderních prvků výbavy (i když třeba aktivní držení v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat nedostane), ale i celkové naladění. Jde jednoznačně o dobrou volbu pro nenáročné řidiče, kteří chtějí pohodlné a „nedrahé“ auto.

Přečtěte si také:  Duster existuje i jako Renault. Má hezčí interiér a v nabídce je i s automatem

Víme toho už hodně, co ale stále nevíme, to je cena. A neví ji zatím ani české zastoupení značky, které o ní stále intenzivně jedná s výrobcem. Český importér chce cenu udržet na velmi podobné úrovni, jakou má končící druhá generace. Oficiálně by ceny měly být oznámeny začátkem ledna, kdy bude také možné začít auto objednávat.