skoda-octavia-rs_plus-worthersee-2010- (2)

Pojďme se vrátit o 10 let zpátky, kdy svět netrápily žádná pandemie, ale ani aféry #MeToo. Na tuningovém sraze u rakouského jezera tehdy představila škodovka dva velmi zajímavé koncepty Fabia RS+ a Octavia RS+.

Přečtěte si také:  Škoda Octavia Wagon Supersalita byl ostrý 300koňový závoďák pro italské závody do vrchu

Označení RS má u značky Škoda opravdu dlouhou historii, vždyť poprvé se objevilo už v roce 1974, kdy ho dostaly soutěžní speciály ŠKODA 180 RS a 200 RS. Nejvíce ho ale proslavila před 45 lety Škoda 130 RS. I tehdy šlo o závodní auto, na to sériové se označení RS dostalo až o dalších 25 let později.

První sériový vůz, který písmenka RS nesl, byla modernizovaná první generace Škody Octavia v roce 2000. Tehdy ji poháněl přeplňovaný motor 1.8T 20V se 132 kW/180 koňmi. O další tři roky později ji následoval druhý model, kterým byla Fabia RS. Ta ale dostala vznětový motor 1.9 TDI s výkonem 96 kW/130 koní.

Historie sériových modelů RS měla a m stále má pokračování. Ve verzi RS vznikly i všechny další generace modelu Octavia. Druhá a třetí generace byly v nabídce s benzinovým, ale i s naftovým motorem. Čtvrtá generace Octavie RS, která na trh vstupuje právě nyní, přidává i plug-in hybridní verzi Octavia RS iV. U Fabie byla situace jiná. Ta přišla s RS už jen ve druhé generaci, kdy se o pohon staral nepříliš spolehlivý motor 1.4 TSI s kombinovaným přeplňováním kompresorem a turbodmychadlem. Ve třetí generaci se už RS nenabízelo. Přišel naopak další model: Kodiaq RS.

Jak se v Indii propaguje Škoda Octavia RS? V driftu a s kouřem od gum!

V tomto případě se budeme věnovat druhým generacím modelů Octavia a Fabia. Česká značka totiž v rámci srazu u Wörthersee představila v roce 2010 dva koncepty Škoda Fabia RS+ a Octavia RS+. Mimochodem jak můžete vidět na fotkách, i v doprovodu sličných hostesek, které k automobilovým výstavám tehdy ještě neodmyslitelně patřily. To dnes už u aut stojí tzv. produktoví manažeři

Přečtěte si také:  Škoda Favorit 1600 H vyhrál před 27 lety závod 24 Hours Nürburgring

Obě auta jsou lakována do šedé barvy a dostala navíc spojlery a výrazné barvičky na kola i na některé části exteriéru a interiéru. Při pohledu na karoserii si lze všimnout čelních světlometů s černým pozadím u obou modelů, černý rámeček masky chladiče či nové, černé spoilery vpředu i vzadu. Fabia navíc dostala zelenou střechu a funkční výdechy do kapoty motoru. Octavia má navíc zadní LED světlomety. Interiér u obou aut dostal prémiovější materiály, prvky v zelené barvě či sportovní sedadla z modelů Audi RS. Zelená barva má odkazovat na tehdejší úspěchy závodní Škody Fabia S2000.

Tato vylepšení měl tehdy na svědomí designérský tým, v jehož čele stál Jozef Kabaň, tehdejší šéf oddělení designu Škoda Auto.