Skoda-Octavia-Wagon-Supersalita- (1)

Škoda Octavia první generace je dnes už legendární auto. Úspěšná byla nejen, co se prodejů týká, ale také v motorsportu. A nemuselo nutně jít hned o tu nejlepší verzi pro závody WRC. V závodním nasazení předváděla skvělé výkony i Škoda Octavia Wagon Supersalita.

Že jste o Škodě Octavia Wagon Supersalita nikdy neslyšeli? Není se zase až tolik čemu divit. Nešlo o oficiální produkt mladoboleslavské značky, nýbrž o projekt italského škodováckého zastoupení Autogerma pro tamější šampionát závodů do vrchu.

Škoda Octavia WRC a Armin Schwarz byla nerozlučná dvojka. Jak závodní jezdec na auto vzpomíná?

Projekt tohoto závodního kombíku vedl bývalý inženýr Audi Sport Italia, kterým byl Emilio Radaelli. Jako základ pro stavbu posloužil běžný kombík Škoda Octavia Combi první generace před faceliftem, který ale prošel razantní úpravou. Karoserie sice zůstala bez výraznějších změn, ačkoliv drobných vylepšení na pohled doznala, ale zcela odlišná je technika. To prozrazuje i hmotnosti, která je jen pouhých 870 kilogramů.

Pod přední kapotu byl nainstalován nový závodní dvoulitr Super Touring. Ten poháněl i závodní Audi A4 z britského šampionátu cestovních vozů BTCC. Motor je naladěný na výkon 221 kW/300 koní při 8500 otáčkách za minutu a točivý moment vrcholil 250 Nm. Motor byl schopen točit až 8750 ot/min. Poháněna byla přes šestistupňovou sekvenční převodovkou přední kola. Mimochodem kola jsou 19″, a aby byla co nejlehčí, jsou z horčíku.

Dílů ze závodních Audi bylo použito ještě mnohem více, což vlastně vzhledem k minulosti šéfa projektu s perfektní znalostí závodních automobilů Audi příliš nepřekvapuje.

Auto nemělo úplně dlouhou závodní kariéru. Do ostrého závodního nasazení nastoupilo v roce 1999 a účastnilo se italského šampionátu závodů do vrchu. Za volantem se střídali Fabio Danti a Oronzo Pezzola a v tomto roce vyhráli všech 10 závodů.

Mimochodem tohle auto rozhodně nestojí celou dobu od roku 2000 jen někde v garáži, ale i potom se podívalo do závodů. Za jeho volantem tehdy seděl jehou současný majitel, sběratel Gasparino „Rino“ Tinella. Tohle video ukazuje auto při závodech z roku 2015 a rozhodně nejde o nějaké výletní tempo…

Přečtěte si také:  Takto se stala včerejší nehoda v Brně, při které dvě tramvaje slisovaly Octavii