san_francisco-elektrokolo

Rizikem v silniční dopravě jsou nepoučení uživatelé elektrokol

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Tým silniční bezpečnosti - 24. 6. 2022


Elektrokola představují budoucnost v silniční dopravě. Lidé si je oblíbili a na výběr mají z několika druhů. Kupující by se ale měl ujistit, že zůstane cyklistou a nestane se řidičem motorového vozidla. Také by si měl uvědomit, že i jízdní vlastnosti jsou jiné. Elektrokolo má například jinde těžiště i delší brzdnou dráhu. Velké riziko v provozu představuje nepoučený uživatel elektrokola!

Elektromobilita zasáhla všechny segmenty cyklistiky. Dnes už není obtížné pořídit elektrokola horská, silniční, crossová a trekingová, stejně jako dětská. Zájemce o koupi nebo zapůjčení, si ale musí uvědomit rozdíly oproti standardnímu kolu. Jízdu na tomto dopravním prostředku je třeba se naučit kvůli odlišným jízdním vlastnostem a nepomůže ani to, že jste třeba v mládí jezdili na kole pravidelně. Některá dopravní hřiště proto nabízí možnost vyzkoušet si jízdu na elektrokole, nebo i kurzy jízdy.

„Elektrokolo má jinde těžiště než standardní jízdní kolo. Jedním z důležitých faktorů, který ovlivňuje jízdní vlastnosti, je jeho váha. Je výrazně těžší než běžné kolo a brzdná dráha je proto delší,“ upozorňuje Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti a metodička dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti Markéta Novotná varuje: „Na elektrokole je nutné brzdit přední i zadní brzdou zároveň. Pokud jste byli zvyklí na normálním kole brzdit jen zadní brzdou a někdy si pomoci přední, v případě elektrokola to stačit nebude.“

Je nutné si uvědomit, že nebezpečí představuje nepoučený uživatel elektrokola. Rizikem je třeba vyšší rychlost než u klasického kola. Uživatel může výrazně zrychlit i v úsecích, kde cyklista na standardním jízdním kole takovou rychlost nevyvine. Na to by měli ostatní účastníci silničního provozu myslet. S teplým počasím cyklistů na silnicích přibývá, včetně těch, kteří si před jízdou neodpustí jedno či dvě piva. „Česká republika patří k zemím, kde je nulová tolerance alkoholu i pro řidiče nemotorového vozidla, kam elektrokolo s příslušným výkonem motoru patří,“ říká Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia.

V létě pozor na cyklisty. Při objíždění je důležitý jejich nejširší bod, oficiální měření ale neexistuje

Elektrokola umožní dojet do míst, například v horách, kam by se jinak netrénovaní cyklisté na běžném kole dostali jen s velkými obtížemi. Často pak ale pro ně bývá problematický sjezd ze svahů a kopců. „Každý, kdo plánuje výlet na elektrokole, by měl zvážit své fyzické možnosti. Lidé často přecení své schopnosti a fyzičku. Při sjezdech pak nemusí mít dostatečný postřeh a sílu na to, aby výrazně těžší elektrokolo ubrzdili a uřídili. Pak se samozřejmě může stát, že v poměrně velké rychlosti skončí mimo cestu,“ upozorňuje záchranář a mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev. Zároveň apeluje na zodpovědnost každého cyklisty. „Bez ohledu na věk by lidé, kteří usednou na jakékoliv kolo, měli používat ochranné pomůcky, zejména cyklistickou přilbu. Pády by pak pro ně nemusely mít tak mnohdy těžké následky. Skončil by zhmožděním, odřeninou nebo tržnou ránou. Úraz hlavy už může být problém,“ říká Georgiev s tím, že výjezdy k poraněným cyklistům jsou v létě na denním pořádku. A dodává, že přecenění vlastních sil, neznalost jízdních vlastností elektrokola či ignorování vlastní bezpečnosti, je ohrožením především samotného jezdce.

Podle Centra dopravního výzkumu, který využívá statistiky Policie ČR, se stalo v roce 2021 celkem 3 994 nehod s účastí cyklisty. V obci 3 157, mimo obec pak 837. Ze statistik vyplývá, že největší podíl na nehodách mají cyklisté ve věku 45 – 54 let v obci (461) a 55 – 64 let mimo obec (167). Bohužel, statistiky nesledují samostatně podíl nehod řidičů elektrokol. Téma elektromobility má ale směrem k veřejnosti velký dluh. „Je třeba upozorňovat na rizika spojená s užíváním elektrokol. Někdy si jejich uživatelé neuvědomují, že pro ně platí stejná pravidla jako pro cyklisty,“ upozorňuje Jan Polák a dodává: „Elektrokola mají v silničním provozu budoucnost. Bude jich přibývat, a proto bych uvítal v tomto případě povinné zavedení cyklistické přilby. Je nutné také komunikovat s prodejci, aby kupující upozornili na rozdíly mezi standardním kolem a elektrokolem.“

 

Kupující by se měl ujistit, že skutečně pořizuje elektrokolo, které splňuje kritéria pro jízdní kolo. Pokud by parametry byli jiné, nemusel by být na silnici cyklistou, ale řidičem motorového vozidla. Jedním ze zásadních kritérií je výkon elektromotoru, který by neměl přesáhnout 250 Wattů. Rychlost s dopomocí elektromotru by měla podle daných parametrů být 25 km/hod. „To neznamená, že by dotyčný nemohl jet rychleji, ale elektromotor mu pomůže maximálně do této rychlosti a pak se vypne,“ upřesňuje Jan Polák. Obezřetnost při koupi elektrokola je důležitá. „Někdy je interpretace prodejců zavádějící, a mohou nabízet elektrokola s vyšším výkonem, než který definuje zákon.“

Elektrokolo už není doménou pouze seniorů, ale pořizují si ho i mladší ročníky. Nikdo by neměl zapomenout před jízdou zkontrolovat jeho plné nabití. Při výletu do přírody s nedostatečně nabitou baterií pak může dotyčný zůstat „viset“ třeba někde v horách.

Elektrokola v silniční dopravě jsou budoucností a pro města představují ekologický benefit. Jejich rozsáhlejší využití může snížit počet osobních aut a tím i objem výfukových plynů. Zároveň je třeba ale masivně upozornit veřejnost na pravidla jejich užívání a vlastnosti.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

5 názorů na “Rizikem v silniční dopravě jsou nepoučení uživatelé elektrokol”

  1. Stanislav D.

    Největší nesmysl je nazývat dopravní prostředek s motorem za kolo, byď vypadá jako kolo. Není to kolo, kolo nemá motor. Je to smutné, když potkám tisíc aut a jen sto kolařů a ze sto kolařů už začíná být na těch motorkách – alias elektrokolo skoro pětina.
    Další nesmysl článku je, že „elektrokolem“ vyjedete výš na horách. To bych chtěl opravdu vidět, jak někdo to 30 kg „elektrokolo“ přenešé přes nějaký výmol, nějaké nesjízdné místo. Asi si to borec nikdy nezkusil z ani z kolem , které má cca 12 kg.
    A jestli si můžu tipnout, tak největší problém nejsou ani kola, ani elektrokola, ale koloběžky pro malé děti, které nejmenoavné firmy předělaly na velice rychlý a nebezpečný stroj. Jezdí na tom bez přilby. Vévodí tomu to jedno kolo , kde borec na něm stojí a opravdu jede jako šílenec. Ale těch je málo. Nakonec bych chtěl jen říct, že nemám nic proti elektrokolům. Trošku mi vadí, že mně předjíždějí, ale jen trošku. Mně to baví, když to nemám lehké. A co vy? Jste pro motorky nebo kola?

    1. Tomáš Forst

      Vážený pane Stanislave. Cítím to přesně tak, jako Vy. Lépe bych to vyjádřit nedokázal. I já preferuji kolo bez motoru, i když uznávám, že jako rehabilitační prostředek je elektrokolo vynikající.

  2. Klobouk Petr

    Největším Rizikem v silniční dopravě je BESIP a Tým silniční bezpečnosti který zapleveluje mediální prostor podobnými sračkami a hejty za peníze Ministerstva dopravy.

  3. P. Trávník

    Jsem dlouholetý cyklista, v mládí silnička, poté cykloturista s trekem Author., běžně lehčí lesní terény. Pro zdravotní komplikaci vlastní přestavba na elektro, pět let zkušeností. Po přestavbě narostla hmotnost kola komplet cca o 8 kg, motor přední kolo, batery v rámu, co nejníže. Pro brzdnou dráhu je podstatná hmotnost jezdce, 8 kg moc na věci nemění. Změna těžiště kola také minmální, jízdní vlastnosti, samozřejmě kromě zrychlení, stejné. Jízda super, e pohon dorovnává můj hendykep,( jen do mě, nejsem angličtinář), + větší míra svobody. tečka

  4. Nemyslím si dle vlastní zkušenosti že je jízda odlišná od normálních kol.Ovladatelnost po prvním nasednutí stejná jako u jiných kol.Špatná ovladatelnost je u velkých koloběžek stylu Cooper,které mají dlouhý rozvor a malá ale zato široká kola s rovným profilem.Do zatáček se jim vyloženě nechce klopit.Oproti těmto koloběžkám jsou elektrokola nezáludná a chovají se předvídatelně.To co píši jsou mnou ověřené zkušenosti.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru