cyklista

V létě pozor na cyklisty. Při objíždění je důležitý jejich nejširší bod, oficiální měření ale neexistuje

Od Anina Russová | Zdroj: BESIP - Foto: Škoda - 7. 6. 2022 0

Už za pár dnů začne oficiálně léto, ale nutno říct, že to venku vypadá, jako kdyby už chvíli úřadovalo. Spolu s ním se musí řidiči připravit na to, že na cestách budou potkávat zvýšený počet cyklistů, včetně malých dětí. Už nějaký ten pátek platí povinný odstup od předjížděného cyklisty v délce 1,5 metru. Ovšem stále platí, že to fakticky nikdo změřit nemůže a neumí. Přesto za nedodržení tohoto rozestupu, což se dokazuje až nehodou, může policie rozdávat pokuty. Poradíme, jak onen rozestup odhadnout a na co si dát pozor.

Nejširší bod cyklisty

Pokud vezmeme v potaz, že základní šířka jízdního pruhu je tři metry, pak správný rozestup musí být na polovinu jízdního pruhu. Ale pamatujte, že je potřeba vzít v potaz nejširší místo cyklisty, kterým jsou řídítka. Právě od nich se rozestup počítá. Jednoduše řečeno byste měli jet půlkou auta v protisměru, ideálně pravými koly na středové čáře.

Přečtěte si také:  Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté. Jim i řidičům chybí vzájemný respekt

Nevzpomínejte, že cyklisté, především pak děti, nikdy nejedou pořád rovně. Bohužel mohou snadno z nenadání vybočit. Čím větší rozestup uděláte, tím v konečném důsledku lépe pro vás. Tam kde je maximální povolená rychlost 30 km/h, je možné využít jen metrový rozestup při předjíždění.

Za nehodami motoristů s cyklisty stojí často nedání přednosti v jízdě na rušných křižovatkách

Čára v tomto případě není zeď

Specialisté na bezpečnost často říkají, že předjíždění cyklisty je stejné, jako předjíždění jiného auta. Ovšem s jednou výjimkou. Cyklisty je možné předjíždět i na plné čáře. Centrum dopravního výzkumu společně s BESIPem to popisují takto: „Při předjíždění cyklisty můžete přejet podélnou čáru souvislou. Nezapomínejme ale na to, že při předjíždění cyklisty je stejně jako dosud třeba dodržet všechna pravidla bezpečného předjížděcího manévru. Nezapomeňte dát znamení o změně směru jízdy a neohrozte řidiče jedoucí za vámi. Řidič nesmí předjíždět, nemá-li před sebe dostatečný rozhled, dále pak pokud by se nemohl bezpečně zařadit nebo by ohrozil či omezil protijedoucí řidiče nebo cyklisty či chodce pohybující se na vozovce. Předjíždět se nesmí například také na přechodu pro chodce nebo na přejezdu pro cyklisty a bezprostředně před nimi.“

Přečtěte si také:  I cyklista je z pohledu zákona účastník provozu. Proto nesmí jezdit opilý a musí mít povinnou výbavu

Jak je to s pokutou?

Nedodržení bezpečné vzdálenosti při předjíždění cyklisty je přestupek. A to i přes to, že stále ještě neexistuje metodika jejího. Nicméně je jeden způsob, jak policie naprosto jasně bude vědět, že onen rozestup řidič nedodržel. A to po případné nehodě. Pak se kromě jiných nepříjemností může dočkat pokuty až 2000 Kč na místě a 2500 Kč ve správním řízení.

Pruh pro cyklisty a cyklistický koridor

V místech, kde je vyznačený ochranný nebo vyhrazený pruh pro cyklisty pravidlo 1,5 metru neplatí. V tomto případě se jedná o souběžnou jízdu. Ovšem například s cyklistickým koridorem je to jiné. „Koridor je pouze informativní orientační značení. Pro úplnou představu jde o piktogram cyklisty namalovaný na vozovce, není však ohraničený přerušovanou podélnou čárou. Dává signál lidem za volantem, že se v daném úseku cyklisté často pohybují a informuje o tom, jaký je doporučený bezpečný průjezd cyklistů danou komunikací. Je proto nutné dodržovat boční odstup 1,5 metru od cyklisty,“ vysvětlil BESIP.

Přečtěte si také:  Policie připouští, že pro řidiče je těžké odhadnout správný rozestup od cyklistů. Sama bude při tom spolupracovat se soudními znalci

A dodal: „Oproti tomu vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, který je vyznačený svislým dopravním značením a na vozovce zpravidla červeně podbarveným obrázkem kola, je určen pouze cyklistům, motoristé do něj nesmí vjíždět (s výjimkou objíždění překážky či při parkování). V tomto případě tedy neplatí povinnost udržovat od cyklisty bezpečný odstup 1,5 metru. Cyklista je chráněn vyhrazeným jízdním pruhem, nejedná se o předjíždění.“