cyklista auto

Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté. Jim i řidičům chybí vzájemný respekt

Od Anina Russová | Zdroj: Ministerstvo dopravy/Besip - Foto: Škoda Auto - 7. 4. 2022


Jen těžko bychom našli vyhrocenější vztahy, než mají cyklisté a řidiči. Přitom si ale obě skupiny nemají co vyčítat. Dle nejnovějšího výzkumu iniciativy Dám respekt, která je podporována Ministerstvem dopravy vnímá každý druhý člověk vztah cyklistů a motoristů jako více či méně nepřátelský.

Téměř 70 procent Čechů se domnívá, že za nebezpečné situace na silnicích může nedostatek respektu. A právě proto vznikla nová iniciativa s názvem Dám respekt, kterou vede desetinásobný účastník Tour de France Roman Kreuziger.

Vzájemné výčitky a nevraživost

Cyklistika je současný fenomén, počet cyklistů na silnicích neustále roste. Ale stejně tak i počet aut. A tyto dvě skupiny by se měly naučit žít vedle sebe bez zbytečných nevraživostí. „Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl při představení kampaně ministr dopravy Martin Kupka.

Cyklistů je v pražských ulicích stále víc. Město proto plánuje ještě víc cyklostezek

Jenomže v provozu se dle průzkumu cítí bezpečně jen asi třetina cyklistů. Řidičům vyčítají velkou rychlost (48 % dotazovaných cyklistů) či nedostatečný prostor při předjížděcím manévru (35 %). Motoristům naopak nejčastěji vadí, že cyklisté jezdí vedle sebe a nerespektují zákaz jízdy po chodníku.

„Víme, že cyklisté často viní motoristy z nebezpečné jízdy. A ti zase cyklisty, že ignorují předpisy. Jsme ale přesvědčeni, že je potřeba začít u sebe, nevychovávat ostatní a dodržovat psaná i nepsaná pravidla. Jsme stále stejní lidé, jednou v sedle, jindy za volantem. I proto jsme naši iniciativu pojmenovali Dám respekt,“ říká Roman Kreuziger.

Pozor na pruhy vyhrazené pro cyklisty. Jejich nesprávné použití může řidiče stát několik tisíc

Za nehody mohou ve velké míře i cyklisté

Když se podíváme na policejní statistiky, zjistíme, že jen v loňském roce řešila policie 3994 nehod, kterých se účastnili cyklisté. Zemřelo při nich 43 osob, dalších 234 se zranilo těžce, 3 141 lehce a 757 se obešlo bez zranění. „Viníky nejzávažnějších nehod cyklistů jsou zhruba z poloviny sami cyklisté a z poloviny řidiči vozidel. Posílit vzájemnou ohleduplnost a bezpečné chování v silničním provozu tedy musíme u obou těchto skupin,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Ukázalo se, že téměř u poloviny nehod, kdy došlo k úmrtí, a nadpoloviční většině nehod s následkem těžkého zraněním byl viníkem shledán sám cyklista. Přibližně za třetinu nehod s těmito následky ale nesou dle policejního vyšetřování odpovědnost řidiči osobních automobilů. Alarmující je, že v dalších sedmi procentech případů řidič od smrtelné nehody cyklisty ujel. Řidiči nákladních vozidel se na nejzávažnějších nehodách s účastí cyklistů podílejí zhruba pěti procenty.

Asi nepřekvapí, že nejčastější příčinou nehod s cyklisty je nedání přednosti v jízdě. A to jak ze strany cyklistů, tak řidičů. Problémová je i příliš rychlá jízda, ale také nesprávný způsob jízdy. 72 % cyklistů, kteří loni na silnicích zemřeli, nemělo nasazenou přilbu. Každý pátý cyklista – muž, který měl v loňském roce na kole závažnou dopravní nehodu, měl v krvi přítomen alkohol. V případě žen to bylo „pouze“ 8 %. Naopak ženy jsou oproti mužům méně ukázněné v již zmiňovaném nošení přileb.


Sběr dat probíhal ve dnech 14.–23. 3. 2022. Kvantitativní výzkum byl realizován online prostřednictvím panelu domácností myMAP na reprezentativním vzorku 1020 respondentů ve věku 18 let a více.