První jízda: BMW XM (2023)

První jízdní dojmy: BMW XM a BMW 750e xDrive

Autor: Pavel Srp - Foto: BMW - 6. 5. 2023


BMW před časem představilo novinky v těch úplně nejvyšších patrech svého modelového portfolia. Kromě prvního moderního čistokrevného modelu divize BMW M je to také vlajková loď řady 7, která se začala prodávat i s benzinovým motorem, ačkoliv pouze jako plug-in hybrid. Obě dvě auta jsme krátce vyzkoušeli.


Navigace:


První jízda: BMW 750e xDrive (2023)

BMW 750e xDrive: plug-in hybridní koráb

Nové BMW řady 7 do Evropy nejprve přišlo jako elektromobil s označením i7, později přidalo i spalovací motorizace. Vybírat tak můžete z naftového šestiválce anebo ze dvou benzinových plug-in hybridů. My jsme vyzkoušeli ten slabší s označením BMW 750e xDrive.

Pohonné ústrojí kombinuje řadový benzinový třílitrový šestiválec s přeplňováním a elektromotor, který je opět integrovaný do osmistupňové převodovky Steptronic. Celkový výkon je 360 kW/489 koní a točivý moment 70 Nm. Benzinový motor disponuje 230 kW/313 koňmi a 450 Nm, elektromotor přidává 145 kW/197 koní a 280 Nm. Přestože jde o vlajkovou loď, limuzínu, dynamika je působivá. Ve zrychlení by BMW XM o tolik neujelo, protože 750e xDrive z místa na stovku zrychlí za 4,8 sekundy, maximální rychlost je 250 km/h, respektive 140 km/h čistě na elektřinu.

Sedmička XM přerůstá jen do délky, když naměříme 5391 mm, široké je 1950 mm a na výšku má 1544 mm. Rozvor je 3215 mm, takže (nejen) na zadních sedadlech je opravdu hodně místa. Technické údaje uvádějí pohotovostní hmotnost 2455 kg.

U BMW 750e xDrive je důraz na styl, komfort a luxus samozřejmě ještě o poznání znatelnější. Vždyť prakticky všechno, na co pomyslíte, je elektrické. Už ani dveře si nemusíte otevírat nebo zavírat sami. Stačí stisknout tlačítko a postarají se o to elektromotory. Nemusíte se ale bát, že dveře by se otevřely do zdi nebo do vedle stojícího auta. Vše samozřejmě kontrolují a řídí senzory, které dveře včas zastaví.

Uvnitř se sedí v pohodlných sedadlech a i díky perfektnímu odhlučnění a dvojitým sklům je tu opravdové ticho. A to se příliš nezmění ani při jízdě. Tady navíc můžete využít jízdu čistě na elektřinu, protože v podlaze je uschována lithium-iontová vysokonapěťová baterie s kapacitou 18,7 kWh. BMW udává čistě elektrický dojezd na osmdesát kilometrů podle WLTP. Maximální nabíjecí výkon je 7,4 kWh, baterii tak můžete dobít z 0 na 100 % asi za tři hodiny.

I v tomto případě bylo první jízdní seznámení hodně krátké, ale ty nejhlubší dojmy, které v nás zanechalo, bylo ticho, pohoda a izolace. Na palubě nové sedmičky jste totiž prakticky odříznutí od okolního světa. Auto jako by se nad silnicí tak nějak neslo – i když není tak houpavé jako Mercedes-Benz třídy S – a do interiéru neproniká skoro žádný vnější zvuk. Pokud máte nabitou baterii, bude auto hodně využívat jízdu čistě na elektřinu, když ale do práce zapojí spalovací motor, ozve se příjemný zvuk, který posádku nijak neobtěžuje. A pokud by obtěžoval, můžete si pustit audiosystém, přičemž na výběr v ceníku máte hned několik možností.

První jízda: BMW 750e xDrive (2023)

Auto je sice obrovské, ale díky natáčecí zadní nápravě se s ním jezdí jako by bylo o třídu menší. Vždyť průměr otáčení téhle skoro 5,4 metru dlouhé limuzíny je jen 12,3 metru. V autě je vše perfektně sladěné, pokud za volantem bude sedět zkušený řidič, cestující na zadních sedadlech mohou rozjímat a sledovat třeba svůj oblíbený film na tzv. Theatre Screen, výklopném displeji ze stropu. Displej má poměr stran 16:9, 21:9 nebo dokonce ve formátu 32:9, a rozlišení 8K. Zadní sedadla jsou v BMW řady 7 důležitým místem v autě, takže se z nich dá ovládat velká část výbavy celého auta. Už k tomu neslouží přenosný tablet jako v předchozí generaci, ale teď jsou v madlech dveří na obou stranách přímo integrované dotekové displeje.

BMW řady 7 začíná v České republice na 2 788 500 Kč s DPH za naftové BMW 740d xDrive. Levnější z plug-in hybridů vyjde minimálně na 3 040 700 Kč s DPH a ten výkonnější M760e xDrive s dotekem oddělení BMW M začíná na ceně 3 645 200 Kč. Elektrické BMW i7 je o něco levnější, když jeho základní cena startuje na 3 552 900 Kč s DPH. Příplatková výbava však může cenu zvýšit klidně i o miliony…


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru