První jízda: BMW XM (2023)

První jízdní dojmy: BMW XM a BMW 750e xDrive

Autor: Pavel Srp - Foto: BMW - 6. 5. 2023


BMW před časem představilo novinky v těch úplně nejvyšších patrech svého modelového portfolia. Kromě prvního moderního čistokrevného modelu divize BMW M je to také vlajková loď řady 7, která se začala prodávat i s benzinovým motorem, ačkoliv pouze jako plug-in hybrid. Obě dvě auta jsme krátce vyzkoušeli.


Navigace:


BMW XM: První moderní eMko

A začneme hned tím ostřejším z obou modelů. BMW XM je první novodobý model, který vyvinula sportovní divize BMW M. Jde o plug-in hybridní SUV, které polarizuje svým vzhledem. Buď se vám líbí nebo ne. Jisté je, že naživo auto působí jinak než na fotkách, ale společnost zcela jistě polarizuje. Design je kontroverzní, poutá na sebe pozornost a umocňuje to i svými obřími rozměry.

Tohle auto je velké a vynikne to i v přímém srovnání právě s novou sedmičkou. Vždyť na délku měří 5110 mm a rozvor náprav je 3105 mm. S šířkou 2005 milimetrů (bez zpětných zrcátek, s nimi je to 2235 mm) je BMW XM širší než jakýkoliv jiný model BMW. Je i poměrně vysoké, na výšku naměříme 1755 milimetrů. Pokud bychom si pro srovnání vzali BMW X7, pak vězte, že to je dlouhé 5181 mm, rozvor má 3105 mm, široké je 2000 mm (2218 mm se zrcátky) a na výšku naměříme 1835 mm.

A BMW XM je taky hodně těžké. Může za to právě nejen jeho velikost, ale i fakt, že jde o plug-in hybrid s velkým spalovacím motorem, velkou baterií, pohonem všech čtyř kol a luxusní výbavou. Jeho pohotovostní hmotnost je tedy 2,7 tuny.

Když už jsme nakousli to pohonné ústrojí, pojďme se na něj podívat blíže. Základem je benzinový vidlicový osmiválec s přeplňováním dvěma turbodmychadly, kterému pomáhá elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky M Steptronic. Maximální systémový výkon je 480 kW/653 koní, který je kombinací 360 kW/489 koní ze spalovacího motoru a 145 kW/197 koní z elektromotoru. I točivý moment má působivé hodnoty. Spalovací motor nabídne 650 Nm, elektromotor přidá dalších 280 Nm a výsledkem je celkových 800 Nm.

Poháněna jsou vždy všechna čtyři kola, přičemž jak jsme u velkých bavoráků zvyklí, preferována je zadní náprava. BMW XM dostalo pohon všech čtyř kol M xDrive. Stejně jako u ostatních eMkových iXek tady sice neodpojíte předek a neuděláte z auta čistou zadokolku, ale lze nastavit sportovní naladění čtyřkolky, v rámci něhož bude zadní náprava preferována ještě více. A stabilizace? Ta se dá nejen omezit, ale pořád i zcela vypnout…

Dynamika? Na tak velké a těžké auto těžko uvěřitelná. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na stovku za 4,3 sekundy a maximální rychlost je standardně omezena na 250 km/h. Za příplatek vám ji ale v BMW mohou posunout až na 270 km/h. To je na papíře, ale jak je to za volantem? Bude záležet na tom, jaký jízdní režim si zvolíte, ale i tak počítejte s tím, že tohle auto neskutečně maskuje rychlost.

První jízda: BMW XM (2023)

Za volantem jsme strávili málo času, vlastně jsme tak jen spíše zkrátka nasáli atmosféru. Nebylo příliš času zkoumat bohatá nastavení pohonného ústrojí – pokud jste někdy nějaké moderní BMW M řídili, pak víte, že možnosti jsou opravdu bohaté a své preference si pak můžete uložit do paměti dvou kouzelných červených tlačítek „M1“ a „M2“ na volantu. Nastavit se dá samozřejmě motor, podvozek, převodovka (také jestli chcete manuální nebo automatický režim i výšku otáček při řazení), ale i intenzitu brzd, naladění čtyřkolky, stabilizaci a tak dále.

Z klidného a překvapivě pohodlného (i když jsme jezdili na 23″ kolech!) auta se stiskem (anebo dvěma stisky v případě, že máte nastavenou omezenou nebo vypnutou stabilizaci) onoho kouzelného červeného tlačítka stává monstrum. Díky osmiválci se čtveřicí koncovek výfuku na zádi má auto poměrně jadrný zvuk a dokáže si i docela decentně odprsknout a pokud máte vše ve sportovním režimu, působí velmi pevně. Překvapením je, že není tvrdé, je „jen“ tuhé. A to oceníte právě na ne vždy úplně kvalitních okreskách, ale…

Tohle auto je strašně rychlé, takže se na maximální povolené rychlostní limity dostanete hned. V tu chvíli vysokou hmotnost auta takřka neregistrujete, protože ochota zatáčet i brzdit je bezproblémová. Vyšší hmotnost poznáte při opravdu ostrém tempu v táhlých zatáčkách a na ostrých brzdách, ale to jsou rychlosti, které se už ani nedají vyslovit. A to přijde ještě výkonnější verze BMW XM Label Red

Když ale zvolníte, můžete si prohlédnout interiér. Tady je to typické BMW, které ale místo prvoplánové sportovnosti sází hodně na styl. Vždyť samo BMW tvrdí, že to není auto na okruh, takže si nemůžete připlatit například za karbon-keramické brzdy. V interiéru jsou komfortní sedadla, parádní kůže i skvělé zpracování. Ostatně, to by za cenu, za níž se BMW XM nabízí, také mělo být. Tohle auto totiž startuje na 4 339 400 Kč s DPH, ale nutno dodat, že jde o téměř plnou výbavu. Příplatkových prvků v ceníku moc nenajdeme, ale i tak je možné cenu zvýšit o dalších asi čtyři sta tisíc korun. A mimochodem, i když jde o ostré a fakt rychlé SUV s osmiválcem, může mít „elektrické“ registrační značky.

Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru