První jízda: Audi Q8 55 e-tron

První jízda: Nové Audi Q8 e-tron je tiché, pohodlné a s delším dojezdem

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 29. 3. 2023


Audi před časem představilo model Q8 e-tron, který je modernizací původního Audi e-tron. Přichází s pozměněným designem, většími bateriemi a vylepšenou výbavou. My jsme se s ním poprvé krátce svezli.

„Jen“ modernizace

Audi Q8 e-tron není úplně nový model, původně šlo o Audi e-tron, tedy první elektrický model této německé značky. Čas se ale posunul a od té doby se modelová nabídka elektromobilů rozrostla a ještě se dále rozrůstat bude. Automobilka se tak rozhodla auto přejmenovat tak, aby zapadlo do současné i budoucí modelové řady podle hierarchie. Protože půjde o největší elektrický crossover z nabídky, dostal nejvyšší číselné označení, které Audi používá. Zapadne tak k Q4 e-tron i k chystanému Q6 e-tron.

Audi navíc potvrdilo změnu označování svých modelů, které rozdělí na čistě spalovací a elektrické. Potvrdilo tím spekulace z minulého týdne. Všechny modely se spalovacím motorem dostanou nově liché označení (A3, A5, A7, Q3, Q5 a podobně), zatímco pro elektromobily bude vyhrazeno sudé číselné označení (Q4 e-tron, A6 e-tron, Q8 e-tron a podobně), přičemž označení e-tron také zůstane.

Nové Audi Q8 e-tron: vyšší hospodárnost, delší dojezd, ostřejší design

V rámci této modernizace se spíše evolučně vylepšovalo. A to po všech směrech. Z pohledu designu jsou tu nové nárazníky a maska chladiče Single Frame. Ta je shora osvícená a má jinou výplň. Důvodem designových změn bylo jednoduše zlepšení aerodynamiky auta, čemuž přispívají také aktivní lamely v nárazníku i v masce chladiče, které se otevírají a zavírají dle potřeby chladit techniku, a ještě lepší obtékání vzduchu. Novinkou je i nové přední logo ve formátu 2D. Už tu nenajdeme klasické plastické čtyři kruhy, ty jsou jen vzadu. Výbavové linie jsou tři, respektive dvě a vrcholné výkonnější SQ8 e-tron, přičemž verze Q8 e-tron S line a právě SQ8 e-tron se na pohled nijak zásadně neliší. Verze S line dostaly před označení Q8 na záď červený rovnoběžník, který používá Audi pro sportovní modely. Nové je i označení modelu s nápisem na B-sloupku. Mimochodem, stále se nabízí klasická verze SUV, ale i sportovněji střižený Sportback.

Uvnitř se mnoho neměnilo. Palubní deska zůstala v zásadě beze změn, stejně jako středový tunel, ale i výplně dveří. Stále je tu architektura s dvěma dotekovými displeji, které mají povedenou a jemnou grafiku a jejich ovládání je přehledné, ačkoliv se nedají ovládat poslepu a intuitivně jako fyzická tlačítka. Pro obsluhování toho spodního mají cestující k dispozici odkládací prostor pro zápěstí, v jehož levé části je schovaný volič převodovky.

Ani po faceliftu nechybí digitální zrcátka, která jsou za příplatek. I jejich fungování zůstalo beze změny. Na dveřích, kde jsou standardně běžná skleněná vnější zpětná zrcátka, jsou jen takové drobné tyčinky s kamerami. Jejich obraz se promítá do dotekových displejů zasazených v čalounění dveří. Obraz se dá díky dotekovým displejům posouvat a nastavit pro různé řidiče, ale pocitově by mohlo být zobrazení trochu „vzdálenější“. Dívat se do takových „zpětných zrcátek“ je velký nezvyk, i protože se podvědomě původně podíváte tam, kde jsou zpravidla skleněná zrcátka. Ale tam nic není. Díky tomu je ovšem z auta ještě lépe vidět. Je to nicméně věc, která podle nás ještě není na takové úrovni, abyste ji do auta z praktického pohledu chtěli. Jako libůstku ovšem klidně ano.

První jízda: Audi Q8 55 e-tron

Větší baterie, vyšší výkon pro jízdu i dobíjení

Za poslední roky technologie opět pokročily, takže si Audi připravilo několik drobných vylepšení pro pohonné ústrojí. Audi q8 e-tron je vždycky čtyřkolka s jedním elektromotorem vpředu a minimálně jedním vzadu. Jde o asynchronní elektromotory. Na zadní nápravě může být podle verze jeden nebo dva, ale v každém případě půjde o vylepšené kusy. V zadním elektromotoru je totiž nyní magnetické pole elektricky vytvářeno prostřednictvím 14 vinutí namísto původních 12. To znamená, že při stejném elektrickém proudu vytváří elektromotory silnější magnetické pole, které má za následek vyšší točivý moment. Pokud řidič hnací sílu nepotřebuje, odebírá elektromotor menší elektrický proud, čímž se snižuje spotřeba elektrické energie a prodlužuje dojezd.

V nabídce jsou tři výkonové verze. Základní verze Audi Q8 50 e-tron a Audi Q8 50 Sportback e-tron mají dva elektromotory (vždy jeden vpředu i vzadu) o celkovém nejvyšším výkonu 250 kW v režimu Boost, nabízejí maximální točivý moment 664 Nm a podle metodiky WLTP umožňují dojezd až 480 km (SUV), resp. až 500 km (Sportback). Prostřední jsou Q8 55 e-tron a Q8 55 Sportback e-tron, které mají také dva elektromotory, celkový nejvyšší výkon 300 kW v režimu Boost a maximální točivý moment 664 Nm. Dojezd je podle metodiky WLTP až 580 km, u verze Sportback to je až 600 km. Nejvyšší rychlost modelu Q8 50 e-tron je elektronicky omezena na 200 km/h. A nakonec vrcholné modely Audi SQ8 e-tron a Audi SQ8 Sportback e-tron pohání tři elektromotory (jeden vpředu, dva vzadu), které v režimu Boost nabízí nejvyšší výkon 370 kW a točivý moment 973 Nm. Dojezd je až 500 km v případě SUV i Sportbacku. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h.

V rámci modernizace Audi zvýšilo i kapacitu baterií. Základní verze Q8 50 e-tron dostala kapacitu, kterou měly před modernizací výkonnější verze. Nyní mají akumulátory využitelnou kapacitu 89 kWh (celkovou 95 kWh). V obou výkonnějších verzích Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron jsou modernější akumulátory, jejichž články mají při stejném objemu až o 20 % vyšší hustotu. K dispozici je tak využitelná kapacita 106 kWh (celková 114 kWh). Hmotnost se v rámci modernizace změnila jen u verze Q8 50 e-tron, ostatní dvě jsou beze změny a všechny tři teď váží prakticky stejně, bezmála 2,6 tuny.

První jízda: Audi Q8 55 e-tron

Zvýšeny byly i dobíjecí výkony. U Audi Q8 50 e-tron je to nyní maximálně až 150 kW, u Q8 55 e-tron a SQ8 e-tron je to nyní až 170 kW. Velkou sadu akumulátorů lze nabít z 10 na 80 procent za méně než 31 minut – a získat tím dojezd 350 až 400 kilometrů. Nabíjení modelu Audi Q8 e-tron z nabíjecího stojanu se střídavým proudem nebo z nástěnné nabíječky probíhá s výkonem až 11 kW. Na přání nabízí Audi nabíjecí výkon 22 kW při použití střídavého proudu. Řídící jednotky si navíc díky pokročilému termomanagementu dokáží akumulátor v případě potřeby ohřát/ochladit na ideální teplotu, aby bylo dobíjení co nejefektivnější. Neumí to ovšem dopředu (například při dobíjení v rámci navigace apod.), ale až po připojení dobíjecího kabelu.

V základu vzduchový podvozek

Audi Q8 e-tron je standardně vybaveno podvozkem se vzduchovým odpružením a elektronicky řízenými tlumiči. To zajišťuje nejen komfortní jízdu, ale v závislosti na jízdní situaci dokáže upravovat světlou výšku až o 76 milimetrů. V dynamickém jízdním režimu je tak výrazně níže než v režimu off-road, kdy je naopak auto v nejvyšší poloze, aby byla prostupnost terénem co nejlepší.

Při běžné jízdě to ovšem řidič ocení více, protože auto je příjemně komfortní a většinu nerovnosti velmi dobře zamaskuje. A to jak z pohledu drncání, tak i co do akustického komfortu. V autě je příjemné ticho a klid obecně. Týká se to i aerodynamického hluku v dálničních rychlostech.

První jízda: Audi Q8 55 e-tron

Za volantem

S nejnovějším elektromobilem značky z Ingolstadtu jsme se krátce svezli v okolí Prahy. Najeli jsme několik desítek kilometrů a trochu nasáli atmosféru. První dojmy jsou pozitivní, protože auto dokáže být na jedné straně velmi komfortní a na té druhé i překvapivě svižné. Navzdory zmiňované pohotovostní hmotnosti.

Posadili jsme se za volant prostřední z verzí Q8 55 e-tron s karoserií SUV. Dvojice elektromotorů pohání obě nápravy maximálním výkonem 300 kW (v režimu Boost) a maximálním točivým momentem 664 Nm. Absolutní dynamika na papíře není vůbec špatná, vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 5,6 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na dvě stě. Jsou to sice ideální hodnoty, ovšem ani v praxi nejde o pomalé auto, ba právě naopak. Navíc díky tomu, jak je v kabině tiché, hodně maskuje rychlost. Na to si musíte dát pozor, protože i když pocitově čekáte rychlost někde kolem předepsané maximálky, nemusí to tak být a můžete nechtěně jet klidně i o desítky kilometrů za hodinu víc. O tom, že jedete výrazně rychleji, se totiž nedozvíte ani díky aerodynamickému hluku nebo hluku od pneumatik.

Jízdu provází komfortní podvozek, který velmi šikovně vyhlazuje silnici. Ale jde mu to dobře i v zatáčkách, kdy se auto příliš nenaklání a snaží se kola za každých okolností držet v kontaktu s asfaltem. Potěší i to, jak Q8 e-tron přenáší výkon na silnici. Elektromobily koncernu Volkswagen to umějí skvěle a Audi Q8 e-tron samozřejmě není výjimkou. I když jsme zvolili v klikatých okreskách vcelku vysoké tempo, ani v zatáčkách nebyl problém s jakýmkoliv prokluzujícím kolem nebo blikající stabilizací. Auto zakleklo, opřelo se o vnější kola, na která se díky vektorování točivého momentu přenese až 220 Nm z vnitřních nezatížených kol, a bezpečně zrychlovalo. Jakýkoliv prokluz kol nebyl v zatáčkách pod plynem prakticky nikdy a nijak znatelný.

Jízda v zatáčkách potěší i díky strmějšímu progresivnějšímu řízení. Díky tomu nemusíte volantem otáčet tolik, ale kola se natočí více než u předchozí verze. Naladění řízení je povedené, rozhodně nám za volantem nepřišlo, že by byl převod až příliš rychlý a řízení zbrklé. Ba právě naopak, v Audi to vyladili skvěle.

Pro brzdění auta lze využít rekuperaci, která se dá nastavit páčkami na volantu (těmi se u aut se spalovacími motory zpravidla mění rychlostní stupně) ve třech stupních. Auto může plachtit – v případě, že si rekuperaci deaktivujete – anebo máte dva stupně na to, aby po sundání nohy z plynového pedálu zpomalovalo a přebytečnou energii vracelo zpátky do akumulátoru. V tom prvním zpomaluje přetížením 0,06 g, v tom druhém 0,13 g a pokud šlápnete na brzdový pedál, než se zakousnou destičky do kotoučů, zvládne to přetížením až 0,3 g. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové.

Digitální LED Matrix světlomety

Co jsme ale vyzkoušet nemohli, protože jsme jezdili za světla, jsou (pro Q8 e-tron) nové světlomety Digital LED Matrix, které se sem dostaly z Audi e-tron GT. Jde o matrix světlomety s celkem 1,3 milionem mikrozrcadel v každém světlometu. Ty dokáží svítí prakticky neustále na dálkové světlomety, přičemž zastiňují okolní auta, aby jejich řidiči nebyli oslňováni. To dnes dělají samozřejmě všechny LED Matrix světlomety (i ty „nižší“ LED Matrix světlomety, které může Q8 e-tron mít), ale tato světla umějí mnohem více.

První jízda: Audi Q8 55 e-tron

Tyto světlomety totiž umějí „kreslit“ na silnici. Vysvětlují například jízdní pruhy na dálnici nebo na okresních silnicích, ale umějí řidiče také upozornit na nějaké nebezpečí na silnici. Zjednodušeně řečeno fungují jako projektory s tím, že jejich plátnem je silnice. V kombinaci s nočním viděním umějí upozorňovat i na chodce. Pokud jej ve tmě auto rozpozná, zasvítí na něj světlomety ostrým světelným paprskem, aby jej řidič zpozoroval.

Závěr a cena

Audi Q8 e-tron přišlo v rámci modernizace s evolučním vylepšením designu, výbavy i techniky. Na pohled vypadá moderně, s kamerami místo vnějších zpětných zrcátek nakonec i trochu futuristicky. Potěší povedeným odhlučněním interiéru, komfortním, přesto při svižnější okreskové jízdě jistým podvozkem i přehlednou kabinou. Všechny verze dostaly větší kapacitu akumulátorů, delší dojezd i rychlejší dobíjení, takže z 10 na 80 % je lze na rychlodobíjecích stanicích v ideálním případě dobít za půl hodiny.

A cena? Nejlevněji pořídíte Audi Q8 50 e-tron za 2 087 900 Kč s daní s karoserií SUV, respektive 2 152 900 Kč s daní za karoserii Sportback. Příplatek za výkonnější verzi 55 je přibližně sto tisíc s daní.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru