Nová generace BMW řady 2 Coupé přijela na český trh a my jsme se s ní mohli krátce svézt. Pro úplně první seznámení jsme usedli za volant šedého coupé s motorem 220d a pohonem zadních kol.
Pohon zadních kol zůstává
Oficiálně byla nová generace BMW řady 2 Coupé představena loni v červenci. Tehdy u fanoušků značky způsobila příjemné pocity, protože na rozdíl od řady 2 Gran Coupé si ponechala dosavadní recept s primárně hnanou zadní nápravou, případně s pohonem všech čtyř kol s preferencí zadní nápravy. Pod kapotou navíc může být i šestiválcový benzinový motor M240i s laděním od BMW M Performance, který je výhradně spojen s pohonem všech kol xDrive.
Pod kapotou to ovšem začíná čtyřválcovými motorizacemi: jednou naftovou (220d), s níž jsme se svezli, a dvěma benzinovými (220i a 230i). Ty mají pohon zadních kol, přičemž výkonnější z benzinových dvoulitrů 230i (180 kW/245 koní) může být vybaven samosvorným diferenciálem na zadní nápravě. Jde o příplatkový prvek, který si lze zaškrtnout přímo při konfiguraci auta do výbavy. Ke 230i si také můžete přikoupit pohon všech kol xDrive.
Díly z trojky a čtyřky
Nejsou to ale jediné dobré zprávy. BMW totiž zanechalo i podobnou siluetu, ačkoliv auto vyrostlo do všech směrů, protože stojí na nové podvozkové platformě CLAR. Tu v upravené formě používají i větší BMW řady 3 a řady 4, stejně jako spoustu dalších dílů.
Nádech větších modelů je cítit také v interiéru, protože ten jako by jim z oka vypadl. Nová dvojka kupé dostala architekturu, s níž poprvé přijela současná generace BMW X5. Bavorský výrobce už ale používá ještě novější design, který můžeme vidět například v nové generace BMW řady 2 Active Tourer, s nímž jsme se svezli také, a o němž článek také připravujeme.
Jak jezdí?
První kilometry jsme odjeli ve zdánlivě nejméně zajímavé verzi 220d, tedy s naftovým čtyřválcem pod kapotou. I tak ovšem dvojkové kupé nabízí ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, které se podílejí na jeho povedeném vyvážení při jízdě.
Že je to nafta poznáte už při nastartování, odhlučnění motoru je přesto povedené. Do interiéru se zvuk přenáší jen tak nějak zpovzdálí. Technické údaje prozrazují, že tento turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr poskytuje 140 kW/190 koní a 400 Nm, což kupátku postačí ke zrychlení z místa na stovku za 6,9 sekundy a dokáže uhánět maximálkou až 237 km/h.
Dynamika na silnici není vůbec špatná. Jakkoliv to není žádná žiletka, rychlé tohle auto být umí. Díky vyvážení a naladění podvozku mu nedělají problém ani klikaté okresky, ale to, kde překvapuje nejvíce, je klidná jízda. Při té totiž – zejména v komfortním režimu – dokáže být tak jemné a sladěné, což byste čekali od výrazně většího auta.
Chválu zaslouží i podvozek. Ten se dokáže velmi šikovně vypořádat s nerovnostmi, kola drží neustále na zemi a ani na nekvalitní silnici se nestane, že by z něj byla cítit jakákoliv nervozita nebo nejistota.
Závěr a cena
První seznámení bylo opravdu krátké, ale i toto nasátí atmosféry ukázalo, že mezigeneračně ušlo BMW řady 2 opět velký krok. Je dospělejší, vyspělejší a vyzrálejší. A zároveň také větší, přestože stále dostatečně kompaktní. Skvělou zprávou je, že BMW zachovalo pohon zadních kol, který zákazníci v minulé generaci milovali. Auto, ač jsme zkoušeli pouze naftovou zadokolku, působí zábavně, navíc se dá pořád zcela deaktivovat stabilizační systém.
Současná nabídka motorizací navíc není konečná, v příštím roce bychom se měli dočkat i vrcholného BMW M2 Competition. O tom ale mnichovský výrobce zatím mnoho neprozradil, podrobnosti tak neznáme. Jisté ale je, že pod jeho kapotou zcela jistě bude benzinový šestiválec, a hovoří se i o pohonu všech čtyř kol BMW M xDrive s možností odpojení přední nápravy jako to mají například BMW M5 nebo M3. Rozhodně se máme na co těšit!
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji pořídíte BMW 220i, které vyjde na 958 100 Kč s DPH. Jediná naftová motorizace 220d, s níž jsme jezdili, startuje na 1 040 000 Kč s DPH a vrcholné BMW M240i xDrive začíná na 1 405 300 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,220d Coupé (2022)
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,140 kW/190 koní při 4000 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,6.9 s
Maximální rychlost:,237 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.7 – 5.1
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4537 mm
Šířka:,1838 mm
Výška:,1390 mm
Rozvor:,2741 mm
[/table]